Varfor skulle ni kopa hast utomlands?

Ramona

Trådstartare
Eller ni som kopt hast utomlands, varfor valde ni att aka utomlands for att leta hast? Fanns inte den hasten ni ville pa hemmaplan?

Vart akte ni? Eller kopte ni hasten osedd - enbart sedd pa video?

Beratta lite hur det gick till nar ni bestamde er for att kopa hast utomlands? Vad var det som avgjorde?
Ar lite nyfiken pa varfor manniskor valjer att kopa hast utomlands, da jag sjalv skulle tycka att det var enklare att kopa hast hemma!!

De ganger jag kopt hast utomlands har varit nar jag letat efter nagonting som inte finns i mitt hemland, eller nar jag fatt hasten till ett sa bra pris att jag inte kan motsta!!

Sv: Varfor skulle ni kopa hast utomlands?

jag hittade inte den modellen som min häst är i Sverige. Ville ha storlek och massa utan att vara klumpig. Köpte honom i Danmark.

Hade sett kort på honom och åkte och provred.

Prismässigt så ja han var ett fynd :love:
Min tränare tror han kommer kunna gå i alla fall 150-klasser vilket dock är alldeles för högt för mig :p

Jag har köpt min från uppfödare i Frankrike. Jag var nere och åkte runt bland uppfödare och hittade till slut min älskling.

Rasen fanns då (sommaren 03) inte i Sverige och eftersom jag då ändå skulle utomlands och köpa häst så tänkte jag att det var lika bra att åka direkt till källan (Camargue för att köpa Camarguehäst) på grund av att utbudet där är mycket större än att tex åka till Tyskland och leta.

När jag i framtiden kommer köpa en till häst (Camargue) så kommer jag nog ändå åka ner till Frankrike även om aveln kommit igång här i Sverige. Detta gå grund av att utbudet kommer vara större där nere och chansen att hitta något jag vill ha är större. Först tittar man väl på de hästar här i Sverige som finns i den ålder, kön och prisklass jag är ute efter, men hittar man inte många, eller rent av ingen, så är det klart att man får söka sig någon annanstans.

för att dom irländska ponnierna är :love: (och även stota irländare i ponnymodell)

Hej!

Vi har planer att köpa in en PRE hingst från Spanien. Vi har goda kontakter så jag kommer att köpa utan att åka ned, dock vill jag ha video på hästen.
Anledningen till att jag köper i Spanien och inte här eller Tyskland (där de är populära) är att jag vill veta att jag får en bra häst (litar fullständigt på min kontakt)- men framförallt till rätt pris!

MVH / Fia

Min syster köper alla sina hästar från Irland. Hon är även där nere ett par ggr/år på lov och sånt och rider in hästar åt uppfödaren. Det är Munsboro om någon känner till dom? Dom har förstklassiga ponnier och stora hästar.
Finns även ett par spännande sidor man kan gå in på och kolla, otroligt fina hästar
www.hot.ee/mkhorse.

Munsboro ar inga uppfodare...mannen som ager ridcentret ar en hasthandlare. De kanske har nagot sto som far fol, men nagra uppfodare skulle jag verkligen inte kalla dem for.

Ursäkta ordvalet. Inte min mening.

Jag har inte köpt häst från nåt annat land, knappt nån annan stad ;)
Men om jag skulle göra det, skulle jag gärna köpa en irländare :love: Det för att dom jag har träffat verkar vara så himla trevliga. Självklart skulle jag inte köpa första bästa, men om det fanns en till bra pris som stämmer in på vill-ha-listan, skulle jag iallafall be om en video.
Däremot skulle jag aldrig köpa islandshäst direkt från island. Alldeles för stor exsemrisk enligt mig.

Många köper ju ft hästar utomlands enbart beroende på att det inte finns särskilt många bra här i Sverige,skall du dessutom ha en bra ft häst som tävlat och har kapaciteten för svår så är dom i Sverige för det första inte till salu, dom som är till salu har div olika skador eller så har dom inte kapaciteten som krävs.

Jag har köpt två hästar utomlands. Från Danmark och Holland.

Dansken köptes som två månaders föl, vi var på semester i Skåne och åkte över till ett stort stuteri i Danmark och kunde inte motstå honom. Han hade "det" och var dessutom svartskäck, något som det finns ont om i Sverige (i alla fall av bra kvalité).

Från Holland köpte vi ett avelssto med toppstam, förärvningssäker och vacker. Skulle lika väl kunnat köpa ett liknande sto här på hemmaplan men med en betydligt större prislapp. Köptes osedd, ingen video, inga foton. Köpt på stam, avkommor och meriter.

Dvs i första fallet fanns inte vad jag sökte på hemmaplan och i andra var priset avgörande.

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 188
Senast: daphna
·
Småbarn Jag tycker detta ar en jattesvar fraga, hur mycket saker man ska ha till sina barn. Nar jag tittar i affarer blir jag barnsligt lyrisk...
2
Svar
25
· Visningar
2 948
Senast: Nillizan
·
H
Träning Har en vaninna som nu har ridit i ca 2 ar. Hon ar i stort sett en nyborjare, med alla dess tillhorigter: dalig balans, hoga hander...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Mattsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama