Varför ska jag välja AR

annika1

Trådstartare
Hej alla AR-ryttare!
Jag tycker att det skulle vara roligt med en tråd där AR-ryttare (vilket jag gärna vill prova mer av när jag blir med häst igen) berättar varför jag skulle välja ridning efter den skolan. Jag vill INTE ha kommentarer om varför jag INTE skulle välja AR. Det skulle vara roligt med både ord och bild.

Annika

Sv: Varför ska jag välja AR

Hej!

Jag kan bara berätta varför jag valt AR, efter att i flera år varit en motståndare till ridningen på liten volt, med skarpa bett..

Jag hittade rätt tränare till min förra häst och den var verksam inom AR, plötsligt gick jag från en sur och arbetsovillig häst till en häst som gick i form i galopp utan minsta ansträngning från mej, hon flyttade villigt fram och bakdel och började älska att arbeta.

Med nya hästen fungerade inte det "gamla" sättet att rida, trots att jag enligt flera tränare red jättebra. Hon kände sej låst och kortade av steget och verkade mest olycklig och oförstående. Nu jobbar hon villigt och verkar tycka att äntligen förstår matte hur hon ska göra.

Jag har valt AR för att det är (för mej) ett mjukare sätt att rida, för att hästen alltid kommer i första rummet och för att strävan hela tiden är att JAG ska bli bättre så jag slutar störa min häst och hon (äntligen!) kan få jobba ifred samt för att hästen valt det.

Varför du ska välja AR vet jag inte, troligtvis för att du är intresserad och vill lära dej mer och ett anorlunda sätt att tänka. Var bara nogrann med vem du rider för- precis som inte den vanliga ridningen dräller det av mindre bra AR-lärare där ute!

/Lavinia, som galopperade i lördags på lektionen och igår red sin första hopplektion med fina fröken:love:

Jag tror bara är du själv som kan svara på den frågan. Det är ju så olika vad man fastnar för. Sen kan det ju vara anledning nog med bara ett intresse. Att man är nyfiken på att lära sig mer. Jag tänker som så att något jag tycker är intressant, men som jag är lite osäker på, då försöker jag leta upp tillförlitliga källor och med ny kunskap kan jag sedan gå vidare med hur jag vill göra.

Detta beror på att jag sett en del saker med AR som jag tyckt varit bra, men jag har oxå sett en del mindre bra. Men däremot vill jag se mer. och jag behöver ha tid till att tänka om det finns något i AR som jag kan ha nytta av. Har redan en grej som jag känner har varit till fördel, men det finns säkert mkt mer.

Och nej, jag tror inte att AR är sanningen på alla frågor och att det är det bästa sättet alla kategorier. Men däremot finns det intressanta saker därifrån som man kan ha nytta a sen oxå, även om man som i mitt fall följer den andra utbildningstrappan.

Välj inte utefter vad träningen kallas utan välja en tränare som du trivs med. Du ska känna att tränarens syn på träning och utbildning ska stämma överens med din egen syn. Prova dig fram, ta referenser och åk ut och titta på träningar så blir det lättare att sålla bland tränarna.

Det är ju du som ska känna att DU vill träna AR, eller kanske prova av ren nyfikenhet. :)
Håller med bigganl om att det viktigaste brukar vara att man känner att man fungerar med tränaren och att det ger något, sen om man hamnar i en annan disciplin kanske inte alltid spelar så stor roll, bara det känns rätt för dig själv.

Det var därför jag började rida AR. För att jag hade svårt att hitta tränare som fungerade med hur jag vill rida och vad jag har för mål, och lite i kombination med "svår häst" som kräver ännu mer noggrannt lagda grunder för att bli ridbar.
Har haft tre olika hästar och varje gång har jag tänkt att jag ska vara öppen för att prova olika tränare och inrikningar i början, för att se vad som fungerar bäst. Det har hittills alltid slutat med att jag fastnat för AR-tränare men mer eller mindre "ren" AR.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Äpplet.
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama