Varför sänker hästen huvudet när man börjar trava??

J

Jeja85

Jag rider en föredetta travare på 15 år och han har stått ett bra tag och nu har jag börjat rida honom så han ska få sin konditoin tillbaka men när jag rider på honom och ska börja trava så drar han ner huvudet och bara rycker i tyglarna och man håller på att åka av om man inte är beredd.
Har någon nåt tips på hur jag ska bota detta eller göra nåt åt de för jag har haft en som har raspat tänderna på honom för jag tänkte de kunde vara nåt med tänderna men han håller på ändå......:mad: Är tacksam för alla svar och tips:bow:

Sv: Varför sänker hästen huvudet när man börjar trava??

har han ont?
är han genomkollad av vet.?
passar sadeln?

har han ont?
är han genomkollad av vet.?
passar sadeln?

Han har inte kollats av någon vet. Som jag vet och när jag red honom sa hon som ägde honom att sadeln har han haft länge och hon har inte märkt nåt när hon red honom men de var då innan hon fick barn sen har han stått flera år.

jag tycker att du först och främst ska kolla honom så att ha inte har några problem.

travare är utbildade att gå med väldigt mycket stöd i munnen så det kan vara så att han kanske söker efter det? bara ren gissning:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 328
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama