Varför så höga TS-halter??

P

Pressarn

Skulle vilja ha lite åsikter om ett par frågeställningar runt TS-halten på hösilage samt de konsekvenser olika TS-halter får på övriga analysvärden med anledning av att så många ratar hösilage med ”låga” TS-halter.

Fakta nummer ett enligt ej angivna källor ska ju vara att en TS-halt över ca 60% inte ger den ensilering som är själva grundtanken med hösilering/ensilering, vilket i sin tur innebär att man i princip konserverar fodret genom en lufttät förpackning. Detta i sin tur ger ökad risk för mögelangrepp vilket många gånger är det man vill undvika när man går över till just hösilage för hosthäster tex.

Fakta nummer två ska vara att man får ökad risk för den bakterie som ger botulism i hösilage med TS-halt under 45-50%. Mig veterligen drabbas mindre än 10 hästar per år av botulism och jag antar att inte alla får det via foder. Dessutom finns ju vaccin, vet inte om detta är 100% säkert…

Fakta nummer tre. En häst ska ha minst 1kg TS per 100 kg häst vilket innebär 14 kg hösilage med en TS-halt på 50% om hästen väger 700 kg. Står hästen dessutom på halm bör det aldrig bli problem med att hästen får i sig tillräckligt med torrsubstans.

Fakta nummer fyra. En foderstat beräknas utifrån analysvärden per kg foder dvs omräknat med den TS-halt som finns.

Rätta mig gärna om jag har fel i något av ovanstående resonemang. Utgår man däremot från att det stämmer borde man sikta på ett hösilage med en TS-halt mellan 50-60%, med analysvärden som stämmer bra överens med hästens behov beräknat per kg/foder, dvs något högre värden per kg/TS än om man tar ett torrare hösilage. Så frågan blir, varför stirrar så många sig blinda på att TS-halten ligger högt, uppemot 70%? Motiveringen är många gånger att de inte vill köpa vatten?! Målet borde väl vara att hitta ett hösilage som har ”rätt” värden per kg/foder för den häst man ska utfodra. Om man dessutom ligger i spannet 50-60% TS så har man en bra konservering med liten risk för mögel samtidigt samt en låg risk för botulism.

/Pressare och hästägare

Sv: Varför så höga TS-halter??

Sedan jag började vara med och påverka vilket material vi tog in har jag själv föredragit 50-55 % ts. Av flera anledningar, men främst att högre ts för mig blir jobbigt att hålla fräscht.

Om man tittar på HH, som många anser vara gräddan av fint hösilage ligger ju ts inte sällan på neråt 50 %. Jäkligt dyrt vatten...

Mitt 1-åriga sto fick silage i våras som var väldigt blött, jag vet inte vilken % torrsubstans det var men när vi öppnade balen så rann det pressvatten i botten. Hennes mage blev helt paj av det. När jag sedan köpte ett silage med torrsubstans 70% så blev hon bra igen.

Fast jag var lite orolig för det torrare också för det såg ut som lätt fuktat hö och jag tyckte att det dammade när det hade torkat till. Så jag skulle nog föredra ett ensilage som är fuktigt och att man känner på lukten att det är ordentligt ensilerat men det får inte kännas blött.

Får se om jag törs att prova ensilage i höst igen eller om det bara får bli hö.

Mitt hösilage som jag tog in i Juni har en TS-halt på 57%. Jag trodde att det skulle vara blött och hemskt men vi öppnade en bal häromdagen och jag blev glatt överraskad av hur fint det var. Jag trodde att 70-75% TS var bättre men jag får säga att jag är jättenöjd med det med 57%. Den tjejen som skrev att det rann pressvatten från ensilaget måste ju ha insett när hon öppnade balen att det inte gick och fodra hästar med det. Många kobönder hugger på morgonen och plastar in senare samma dag eller nästa. Jag låter mitt ligga i 4 dagar och vänder det mycket så att det inte blir blöta klumpar i ensilaget.

Ett år hade jag hösilage på 84% TS (som hö). Jättefint att fodra med under vintern men det var inte så bra på våren eftersom det inte ensilerades som det skulle.

Den tjejen som skrev att det rann pressvatten från ensilaget måste ju ha insett när hon öppnade balen att det inte gick och fodra hästar med det.
Till saken hör att hon stod inhyrd då och dom som ägde stallet tyckte att det var helt ok. Givetvis så skaffatde jag eget så fort jag kunde.

Senast ändrad:

Det ideala silaget för mig skulle ligga på 55%Ts, 3,5 MJ och 24 g smbrp /kg foder. Förstår inte heller varför man vill ha torrt silage, då kan man ju lika gärna köpa hö. Vi hade inplastat hö (har för mig att det skulle vara torrt silage egentligen) och det var det äckligaste grovfodret jag sett! :eek: Tur att jag hade dyrt vatten till min häst istället (HH) :).

Lovisaleonora_ skrev:
Om man tittar på HH, som många anser vara gräddan av fint hösilage ligger ju ts inte sällan på neråt 50 %. Jäkligt dyrt vatten...

Jag har inte sett ngt HH som ligger så lågt 55-65% är det som säljs.

Jag har 65 % till min häst och det är kanon.

Det är ju trevligt att de flesta i princip verkar hålla med i mitt resonemang, men finns det ingen här ute som förordar riktigt torrt hösilage och kan motivera varför. Jag vill absolut inte påstå att höga halter är dåligt, en riktigt tät förpackning kan nog håll möglet borta, men som någon nämnde så kan det kanske bli problem när man öppnar den framåt vårkanten?!

hästig skrev:
Jag låter mitt ligga i 4 dagar och vänder det mycket så att det inte blir blöta klumpar i ensilaget.
Att låta ligga i 4 dagar och vända flera gånger låter som att skörda hö tycker jag! Med tanke på risken för jordinblandning så bör man undvika att vända ensilage.

Vi brukar slår med slåtterkross och försöker undvika att alls vända när vi skördar ensilage. När vi sedan pressar efter kanske två fina dagar så brukar vi kunna få en TS på ca 55-60%.

Jag fodrar på runt 70 i TS(68)....min leverantör( som är storleverantör) är medveten om att det är lite högt, men det är osäljbart om det är blötare..."kunden har alltid rätt" ...så istället för att ha 1000 tals ton osäljbart grovfoder så tar han in det torrare...

*lånar*

Jag fick 68% i år och är nöjd. Min egen skepsism mot alltför blöta silage är de hästar jag sett som blivit lösa i magen av det.

/Jane

Jane_Done skrev:
*lånar*

Jag fick 68% i år och är nöjd. Min egen skepsism mot alltför blöta silage är de hästar jag sett som blivit lösa i magen av det.

/Jane
Ja till en viss del håller jag med dig. Förra året hade vi en del ensilage som blev för blöt. Vi pressade ändå för SMHI lovade riktigt ruskväder de kommande dagarna. Vi fick en TS på 45% och det blev hästarna lösa i magen av. Med TS på 55-60% har jag dock inte märkt det problemet.

Sen ogillar jag för låg TS-halt av en anledning till och det är att min frontlastare inte kan lyfta balarna då! :smirk:

martha skrev:
Jag fodrar på runt 70 i TS(68)....min leverantör( som är storleverantör) är medveten om att det är lite högt, men det är osäljbart om det är blötare..."kunden har alltid rätt" ...så istället för att ha 1000 tals ton osäljbart grovfoder så tar han in det torrare...

Måste erkänna att det är av just denna anledning jag vill ha denna diskussion. När man försöker göra ett så bra foder som möjligt och folk blir skeptiska bara för att de hört att det ska vara torrt, eller finns det någon anledning till att det ska vara så. Hitills tycker jag inte någon kommit med en bra anledning till att hösilage ska vara torrare än 60%.

Just nu fodrar jag våra hästar med 44%TS och bra analysvärden per kg foder och hästarna är bättre nu i magen än på länge och tycker dessutom att det smakar betydligt bättre. Givetvis kan jag tänka att olika hästar reagerar olika på olika foder men som sagt varför denna "modenyck" med torrt, torrt, torrt...???

det är lättare att hantera för dom som inte använder traktorer, det blir inte lika "slabbigt" ...
ibörjan så hade jag blött ensilage (TS 38) på rundbal och det var tungt och slabbigt tyckte jag själv...hästarna älskade det men blev som ballonger :D ..kommer inte ihåg värden då men det var dessutom ganska så kraftigt..att ha travare som äter uppemot 20-22 kg blötensilage blir som att ha en däst pruttmaskin och det funkade inte sådär jättebra om jag ska vara ärlig :D

Senast ändrad:

Jag kom på en nackdel till med för blött ensilage. Jag har som sagt fodrat med ensilage på 45% TS och när det blir riktigt kallt på vintern så blir balarna djupfrysta.

men som sagt jag förstår inte heller varför någon vill ha över 60% TS.

Jag håller helt med. Det bästa är när det ligger mellen 55-60%. Blir det för blött så fryser det och är det för tort så blir det bara plastat hö.

Mvh

Tora

Nu är diskussionen inne på TS-halter runt 40% och där verkar vi vara överens om att det finns vissa nackdelar. Samtidigt verkar de flesta här även vara överens om att det ideala är en TS-halt mellan 55-60%??!! så fortfarande kvarstår frågan: varför vill så många bara köpa plastat hö??

Senast ändrad av en moderator:

Pressarn skrev:
Givetvis kan jag tänka att olika hästar reagerar olika på olika foder men som sagt varför denna "modenyck" med torrt, torrt, torrt...???

Nackdelar är väl att hästarna kan bli lösa i magen, att det kan frysa på vintern och att det är tungt att hantera för den som fodrar.

fejko skrev:
Nackdelar är väl att hästarna kan bli lösa i magen, att det kan frysa på vintern och att det är tungt att hantera för den som fodrar.

Att de blir lösa i magen och att det kan frysa är jag med på, men då handlar det väl inte om TS-halter mellan 55-60%? Och om man har samma värden på protein, energi mm per kg foder men olika TS-halt så ger man ju samma antal kg per dag?!

Senast ändrad av en moderator:

En annan aspekt som jag har tänkt på är priset. Det verkar som att det alltid är samma pris på hösilage härikring, utan hänsyn till TS-halten. Blir ju rätt mkt dyrare att betala 2 kr/kg för ett hösilage på 55%, än ett på 75%. Varför tar man inte betalt per kg TS?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 918
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama