Vad är ursäkten till att inte idag använda modern skyddsutrustning vid ridning?
Frågan dyker upp i nya trådar någon gång om året, om mitt svar brukar låta ungefär likadant:
Jag behöver inte ursäkta mig inför någon ifråga om vilken säkerhetsutrustning jag använder när jag rider, cyklar, dyker, kör mc (utöver lagstadgad hjälm), seglar, använder motorsåg eller något annat potentiellt extra riskabelt. JAG äger frågan.
Jag beslutar om vilka risker jag är beredd att ta, utifrån olika förutsättningar. Om jag har barn, om jag har andra efterlevande, hur skaderisken ser ut, hur stor inskränkning säkerhetsdetaljerna utgör kontra den frihet det ger att avstå etc.
Den friheten har nyligen diskuterats i en annan tråd, då med avseende på bland annat rökning och fetma. Lika främmande för mig som det är att lägga energi på att ifrågasätta varför någon röker mot bättre vetande, är det att ifrågasätta varför någon vuxen rider utan hjälm/väst.
När jag t ex kör mc kan det ibland gå fort, på rätt plats och tid. Jag använder då all förekommande säkerhetsutrustning utom uppblåsbart nackskydd, eftersom skadespektrat ser ut som det gör. Sannolikheten för att en olycka inträffar är inte väldigt hög, men vid en olycka är sannolikheten för högenergivåld och allvarliga skador hög. Därav min bedömning.
När jag rider sker det som regel under jämförelsevis lugna och ordnade former. Jag rider i princip uteslutande min egen häst som jag känner väl, och som har ett jämförelsevis stabilt och lugnt lynne. Hjälm använder jag med mycket få undantag, men inte skyddsväst.
Jag väljer bort den av bekvämlighetsskäl, i en samlad bedömning av risk/nytta, vilket egentligen är hela svaret.