Sv: Varför rider man med ridspöet rakt upp i luften vid akademiskt/barock????
Jag tror att man gör det både av historiska skäl och praktiska skäl. Förr red man ju med vapen och det har man ju uppåt. Men det jag tycker är viktigast är att man slipper störa hästen med spöet, den ser det ju inte när man har det rakt över den. Vissa hästar kan gå lite snett för att de blir trängda av spöet om man håller det på sidan. En annan fördel är att man kan nå båda sidorna utan att byta hand, om man rider med enhandsfattning.
Visst använder man det! Jag tycker det är ett bra hjälpmedel för att t ex peta på bakbenen, för ökad samling eller centrerering av hästen. Ofta räcker det att man tar ner det och håller det vid bog/ höft/ skänkel för att hästen ska korrigera sig, till skillnad från när man alltid har det på sidan och måste peta på hästen.
Man använder det även för touchering t ex vid piaffarbete, man petar vid svansroten så att hästen reflexmässigt sätter sig lite på bakdelen. Det kan också hjälpa till att påverka takten hos hästen. Detta måste ske efter arbete i skolorna för att öka styrka och smidighet, annars orkar inte hästen. För att få hästen att utföra capriole petar man också på en viss punkt som får hästen att slå bakut.