Varför rider man med ridspöet rakt upp i luften vid akademiskt/barock????

M

malört

Kan nån förklara för mig varför man har spöet rakt upp i luften. använder man det någonsin ? hur används det ? För man det bakåt vid användning som på engelsk ridning eller??
:confused:

Sv: Varför rider man med ridspöet rakt upp i luften vid akademiskt/barock????

Jag tror att man gör det både av historiska skäl och praktiska skäl. Förr red man ju med vapen och det har man ju uppåt. Men det jag tycker är viktigast är att man slipper störa hästen med spöet, den ser det ju inte när man har det rakt över den. Vissa hästar kan gå lite snett för att de blir trängda av spöet om man håller det på sidan. En annan fördel är att man kan nå båda sidorna utan att byta hand, om man rider med enhandsfattning.

Visst använder man det! Jag tycker det är ett bra hjälpmedel för att t ex peta på bakbenen, för ökad samling eller centrerering av hästen. Ofta räcker det att man tar ner det och håller det vid bog/ höft/ skänkel för att hästen ska korrigera sig, till skillnad från när man alltid har det på sidan och måste peta på hästen.

Man använder det även för touchering t ex vid piaffarbete, man petar vid svansroten så att hästen reflexmässigt sätter sig lite på bakdelen. Det kan också hjälpa till att påverka takten hos hästen. Detta måste ske efter arbete i skolorna för att öka styrka och smidighet, annars orkar inte hästen. För att få hästen att utföra capriole petar man också på en viss punkt som får hästen att slå bakut.

Tack nu förstår jag , jag har alltid funderat över detta.
Verkar helt ok, fast det ser lite skumt ut. ;)

Haha! :D Jag har också alltid funderat varför man har spöt så... :p Nu vet jag också...

Jag tror också att det beror på att man använder mycket indirekta tygeltag, som ju nästan har dött ut inom vanlig dressyr. Och dessutom är det lättare att vända på handen (fingrarna uppåt) om inte spöt är i vägen.

Alltså, e flesta som rider med spöet uppåt har inte hajat hela sanningen. Man ska ha ett längre spö, det ska vara riktat något mer framåt. Och så ska det sitta ett snöre med en morot på i änden. Det är MYCKET bra för framåtbjudningen! :D

AHA! Äntligen en solklar skillnad mot de grupper som i stället sätter en plastpåse på spöt och håller det bakom! Men jag måste säga at Sveas metod låter farligt nära att rida framifrån- bakåt i stället för tvärtom!

Lite mer seriöst så är det förmodligen inte därför man rider med spöt uppåt, men det är i alla fall en på tok för effektiv metod att visa om ryttaren har en stilla hand eller inte! :crazy: Särskilt om man har en lagom mjuk vidja i stället för ett mer stumt spö.

Men det är precis ett sånt spö som jag har! Koooolt! :D
/cj

Anledningen till att rida med spöet uppåtriktat är att du därifrån lätt kan peta till hästen där det behövs oavsett vilken sida.
Rider man med spöt på "engelskt" vis i te.x höger hans så upptäcker man ofta att det hade behövs ett pet på vänster sida.... :crazy:

Har man det uppvinklat så slipper man dilemmat att med ha spöt i "fel" hand oberoende av tillfället, man kommer åt båda sidorna snabbt & lätt. :D

Ibland så räcker det att vinkla spöt ned lite så hästen ser det i ögonvrån när man gör skolorna för att hästen skall "reagera". :smirk:

Ja , precis nåt sånt sa BB till oss :)
Och visst verkar det logiskt ;)

Jo BB berättade det i onsdags.

Vi hade en innan för snart 1 ½ år sedan som red på våra kurser som var så långt i utbildningen så att hon red enhändigt på tränsbett med uppvinklat spö. Enligt vad hon berättade så underlättade det hennes bäcken placering samt överkroppens vridning, kände sig mer focuserad på sitsen & sittbenen. Hade mer koll på något sätt.

Öppnorna & slutorna så fina ut även förvända slutorna & halva skrittpiruetterna. Såg inga som helst hjälper när hon gjorde det.
Men hon har en fantastisk häst, grymt stor bara :crazy:

:devil: *riktigt, riktigt svartsjuk*

Sen längre i utbildningen så används spöt till skolorna ovan mark som te.x vid bakutsparken så petar man dom över sin egen axel på korset.
likadant när dom går upp i levade & skall upp i luften för att slå ut med bakbenen så petar man dom där.
Minns inte vad rörelsen heter just nu..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 796
Senast: Oknytt
·
Utrustning skulle vilja köpa en extra ridjacka att använda ibland när jag rider på andra stall än där jag rider normalt sett. Hyr skåp på min...
Svar
7
· Visningar
898
Kultur Har länge funderat på användningen av I/me och jag/mig i engelska och svenska. Det är ju olika :confused: När man på engelska använder...
2
Svar
26
· Visningar
2 005
Senast: Efwa
·
Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 203
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar