Varför räknas inte lusernpellets som grovfoder?? Det har jag alltid trott!!

korneva

Trådstartare
Läste precis att man inte kan räkna lusernpelletsen som grovfoder.. Det har jag alltid trott:confused:..

Någon som vet varför?? Vad är det för skillnad?

Sv: Varför räknas inte lusernpellets som grovfoder?? Det har jag alltid trott!!

Var har du läst det någonstans?

Lucern är lucern, oavsett vilket "format" det är i :)

Var har du läst det? Lucern räknas som grovfoder oavsett om det är pellets eller strå man fodrar med...

På den här sidan står det: http://www.angelfire.com/ego/riven0/kraftfoder.html scrolla ner och läs under " Krafft Lusern Pellets och Hackat strå"

Så här står det:

Krafft Lusern Pellets och Hackat Strå
Pelletsen kan användas som proteinfodermedel då endast ett mindre proteintillskott behövs, eller kombinerat med KP t.ex. Pelletsen kan inte räknas som grovfoder, och bör blötas innan utfodring.
Hackat strå kan användas då man inte kan ge så mkt hö pga höets dåliga näringsmässiga kvalité, men även av samma anledning som pelletsen. Hackat strå varianten av lusern räknas som grovfoder

Om jag har förstått saken rätt så är sidan från 2003, så den behöver nog uppdateras. Lucern är grovfoder även i pellets form, och inte kraftfoder.

Jaha, haha det såg inte jag:o:D.

Jag såg inget datum. Denna sida rekommenderades i en annan tråd så jag tog för givet att det va nutid:angel::rofl:

Men vad bra jag fattade ingenting där ett tag..

Den är bra, men behöver kanske en liten översyn.

Det finns några användare som har haft hästar utan tänder, för dessa har då fått uppblötta lucernpellets med olja istället för hö eller silage. De har överlevt väldigt bra på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar