Varför rak häst i skänkelvikning?

cristobal

Trådstartare
Ja, vad blir fel om man rider hästen böjd i skänkelvikningen?
Jag undrar alltså över vad nytta skv gör med rak häst.
Enbart lösgörande?
Inte gymnastiserande?
Ibland får jag inte hästen rak under dessa moment, och jag undrar om hur förkastligt detta är.

Sv: Varför rak häst i skänkelvikning?

Vadå, blir något fel när man rider hästen böjd i skänkelvikningar? Jag har fått lära mig att om hästen är ställd i skänkelvikningen så är det lösgörande iallafall. Men det kanske inte är så då?

Nu är det ju evigheter sedan jag ridit skolor/skänkelvikningar men jag har för mig att rider man hästen böjd i en skänkelvikning så är den längre inte en skänkelvikning utan en skola?

Men hästen ska fortfarande vara ställd.

Nja, det stämmer väl inte riktigt, båda benparen ska väl inte korsa varandra om man rider skolor? Då ska väl åtminstone ett av benparen vara på väg framåt, och det blir det ju inte i skänkelvikning där man korsar båda benparen.

Varför hästen ska vara rak vet jag inte. Men som svar till Josefinfreed: Ja, hästen ska vara ställd, men inte böjd. Du vet säkert skillnaden på ställning och böjning, men för de som inte vet så ssitter ju böjningen i hela hästens kropp, och ställningen i nacken.

Min häst har välndigt lätt att förböja sig i halsen, speciellt i skänkelvikning, och jag har då fått rådet av en tränare att ställa utåt istället, vilket fungerade bra för att räta ut halsen. Men som sagt, varför hästen ska vara rak vet jag inte.

Jag har lärt mig att hästen faktiskt är lite böjd i skänkelvikning, annars hade den aldrig kunnat korsa sina ben. Pröva själv och se! :) Försök först korsa dina ben och fortfarande vara rak och försök sen korsa dina ben och tillåt att din kropp böjer sig lite. Vilket är enklast? Förhoppningsvis ;) finner du att det är enklare och bekvämare att tillta att din kropp böjer sig lite, att ena bäckenhalvan/höften vrider sig framåt när du korsar över med ena benet.

I skänkelvikning sk hästen vara stäld inte böjd. Hästen ska vara stäld från rörelseriktningen.

Ja, men jag kollade på några filmer på bra ekipage i skolorna, och nog tyckte jag att de korsade både fram- och bakben, trots att det väl är meningen att tex i en öppna ska fram benen, men inte bakbenen korsa varandra.

Ja, men jag kollade på några filmer på bra ekipage i skolorna, och nog tyckte jag att de korsade både fram- och bakben, trots att det väl är meningen att tex i en öppna ska fram benen, men inte bakbenen korsa varandra.

Ja så är det väl. Men ibland kan det väl bli lite på snedden och då blir det ju en svag korsning på bak med. Och tvärsom med sluta

Visst. Så jag undrar varför man ska ha hästen rak i sk v, endast ställd.
Förstår ju syftet med skolorna, att man tränar smidighet och styrka i resp bakben.

Om du har hästen böjd från rörelseriktningen så blir det väl bara en "vanlig flytta undan för skänkeln" typ som när man ökar en volt. Om du har hästen böjd mot rörelserikningen så blir det en förvänd sluta har jag för mig att instruktören sa när vi tränade det på ridgymnasiet. Det blev iaf en förvänd skola.

Men alla delarna är lösgörande, men nog på lite olika sätt och på olika delar av hästen. Sen kan det vara mer eller mindre jobbigt med de olika rörelserna beroende på hur individen är.

Jag tror det kan vara tyngre/jobbigare för hästen att vara rak och därmed ger det kanske mer träningsmässigt att sträva efter att rida skänkelvikningar med rak häst. Bara spånerier från min sida dock.

Kanske ska utveckla mig lite. Menar att det kanske är jobbigare för hästen att flytta undan för skänkeln om den måste vara rak i jmförelse om den får böja sig runt skänkeln. Att hästen skulle böja sig "ifrån" skänkeln känns orimligt med tanke på hjälpgviningen i en skänkelvikning.

Har stött på uppfattningen av en del att skänkelvikning inte har något syfte, medan andra menar att det enbart funkar lösgörande.

Skänkelvikning funkar lösgörande men kan också bli låsande. Hästen ska vara ställd från rörelseriktningen men inte böjd. Om hästen är böjd mot rörelseriktningen blir det en förvänd sluta.

Bara för att hästen inte är böjd i bålen uteblir inte en lösgörande effekt. Hästen rör ju benen sidvärtes och därmed även höfter och bogar/skuldror.
Som sagt så kan man ju böja hästen i sidvärtes men då blir det ju andra rörelser. Skänkelvikning är ett förstadie för öppna och sluta.
Carina

Inte om benen korsar. I en sluta flyttar du bakdelen innanför linjen. Så även förvänd och diagonal. I skänkelvikning ska benen korsa varann och hästen tvära. I slutan går frambenen på linjen och tvärar inte. I slutan böjer man hästen i bålen utöver ställer den. I skänkelvikning ställer man enbart i nacken.

KL

Skolorna är lösgörande och samlande. Skänkelvikning endast lösgörande. Men inte pointless för det. Kan lossa en del saker mycket bra.

Kanske jag använder skänkeln fel/för mycket då de böjer sig? Borde kanske fokusera mer på vikthjälperna?

Lite OT; om hästen korsar alla ben i en skola, är det negativt?

Det är lösgörande med sk vikn, särskilt bra för att få bogarna med tycker jag. Det svåra är att den inte får gå före med bak och inte böja i halsen som det lätt blir om bogarna inte är loss:idea: Utan verkligen vara rak och korsa båda benparen.

Kanske jag använder skänkeln fel/för mycket då de böjer sig? Borde kanske fokusera mer på vikthjälperna?

Lite OT; om hästen korsar alla ben i en skola, är det negativt?

alltså diagonalslutor så måste hästen korsa alla benen, sluta på långsidan skall den korsa bak och öppna på långsidan skall den korsa fram.
Skänkelvikning skall den oxå korsa alla ben.

Tänk skänkelvikning undan vänster skänkel , du har hästen lite ställd åt vänster.

Ha kontroll på höger bogen så att den inte faller ut, se till att vänster bak verkligen hänger med åt sidan och inte släpar sig åt sidan. Har du bara kontroll på höger bogen i detta läget behöver du inte bekymra dig att baken kommer före.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 105
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar