Varför räcker inte gräs?

T

Tilde

Jag som fritidsryttare har ofta funderat över varför det verkar så krångligt med foder. Har en kompis som har tre dräktiga ston. De går i en hage som är flera kvadratkilometer stor - hur mycket gräs som helst. De får inget tillskott, gör hon fel? Vad kan hända?
Alla tre ston är tjocka, pigga, glada, bus i ögonen och har fin päls. Men ingenstans står att gräs kan räcka. Men hur sjutton kan då vildhästar leva på gräs och få friska föl? Jag fattar förstås att det är få förunnat att ha tillräckliga betesmarker - men i de fall det finns? Räcker inte gräs då även till dräktiga ston?

Sv: Varför räcker inte gräs?

Den största risken är att de kan få selenbrist. Selen finns inte normalt i den svenska naturen i tillräckligt mängd. Sedan kan det också finnas risk för brist på salt och andra mineraler om inte de får det extra.
Annars så kan mycket väl ett bra bete räcka även till dräktiga ston. Men det är ju också individuellt från häst till häst. Finns ju vanliga icke dräktiga hästar som inte klarar sig på bara bete heller.

Sv: Varför räcker inte gräs?

Bete räcker utmärkt. Vi har gett våra ston selen eftersom våra marker är dåliga fattiga på det. Annars ingenting.

LIA

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 976
Senast: lundborg
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 124
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31