VarfÖr Pleggad???

D

diartistakasha

Varför skriver alla att deras hästar är pleggade alternativt ska pleggas när de menar att hästen har fått lugnande, är sövd eller ska bli sövd?:confused:
Plegicil har väl Inte funnits på marknaden de senaste 300 åren (lätt överdrift)
SLUTA MED DET BUMS!;)

(lite ordpolis i dag:D )

Sv: VarfÖr Pleggad???

Plegicil finns fortfarande skrivet i fass-vet som lugnande till hästar & hundar.
Har själv fått oral plegicil till min häst för ungefär 4 år sen, så nog används det fortfarande.

Sirapen försvann för ett par år sedan som man fick ge själv i maten eller munnen men i Sprutform finns Plegisil kvar;)

Mvh Mia

Varför skriver alla att deras hästar är pleggade alternativt ska pleggas när de menar att hästen har fått lugnande, är sövd eller ska bli sövd?:confused:
SLUTA MED DET BUMS!;)

Om du är ordpolis kan du börja med dig själv! Plegicil är inget medel för sövning.
I mitt medicinskåp står både Plegicil för injektion och för att ta in gm munnen. Låt vara att den expedierades för många år sen men den funkar än!
HH

Tja, jag pleggade fblstoet så sent som på julafton jag. Plegicil.vet i injektionsform.

Innan dess hade hon fått vetranquil, som är granulat med exakt samma verksamma ämne som plegicil (dvs acepromazin). Visst jag kan ju skriva att jag 'vetranquilat' henne, men..

Och på nyårsafton pleggade jag hunden med plegicil i tablettform.

SLUTA MED DET BUMS!;)

Därför att dom flesta vet vad som menas med pleggad, oavsett medel.
Inte frågar jag doktorn med vad medel jag sövdes:)

Tja, jag pleggade fblstoet så sent som på julafton jag. Plegicil.vet i injektionsform.

Innan dess hade hon fått vetranquil, som är granulat med exakt samma verksamma ämne som plegicil (dvs acepromazin). Visst jag kan ju skriva att jag 'vetranquilat' henne, men..

Och på nyårsafton pleggade jag hunden med plegicil i tablettform.

Får ni utskrivet pleg i injektionsform??

Är det sånna som säger att dom pleggat hästen när den vart sövd :confused: Har jag inte hört... bara hört folk använda det om hästar som fått lugnande!

Är det sånna som säger att dom pleggat hästen när den vart sövd :confused: Har jag inte hört... bara hört folk använda det om hästar som fått lugnande!

Att "Plegga" en häst innebär att man gör den lite mer medgörlig, dvs lugna bråkiga hästar. Vanligtvis tror jag man använder Domesedan, också kallat "Sedera" hästen. Men man söver den inte med detta. Hästen ska fortfarande stå upp men med ett väääldigt tungt huvud...

Jao.. det vet jag allt ;) Blev bara förvånad av att höra att det fanns folk som använde ordet "plegga" om att söva hästen, något jag inte hört innan. Jag har alltid hört just ordet "söva" eller "narkos".

Får ni utskrivet pleg i injektionsform??

I väldigt specifika situationer, av veterinär som känner mig väl - ja. De delegerar generellt inte lugnande/sederande i injektionsform till djurägaren. Men jag är stamkund på kliniken, och i det aktuella fallet så hade de inte bara sett hästen i fråga vara båda a) Halvgalen och b) högeligen oemottaglig för droger och fick tankas i rena elefantdoser. Och veterinären ansåg att det var boxvila som gällde, jag tyckte 'visst serru, men då får du ge mig något mer potent än vetranquil va, för det är ju som att ge henne sockerpiller' (vilket vet själv hade sett då hon dansade in på kliniken och han vägrade tro på att hon fått elefantdos av vetranquil innan vi åkte hemifrån: Efter att ha tankats i en normaldos domesedan inför rtg men utan att visa MINSTA lilla tecken på att ens känna av det, så insåg ju också veterinären att det här var inte så himla 'bara'.

Så jag fick på nåder en flaska pleg med mig hem. Men de gör det egentligen inte, och de hade inte gjort det om de inte känt mig så väl och dessutom sett hur hästen betedde sig och att enda sättet att ha henne på boxvila var att ta till det tyngre artilleriet (hon fick 3 ml plegg 2 ggr/dag, och var inte direkt loj ändå om man säger så...:crazy: )

Vetranquilet däremot fick jag betydligt lättare, bara nämna 'boxvila', 'fullblodet' och 'tvärtokig' i samma mening över telefon så pling så landade ett recept på licensapoteket.. (Där de var tvungen att ringa och dubelkolla dosen, försökte jag sänka en elefant?) :angel:

Jao.. det vet jag allt ;) Blev bara förvånad av att höra att det fanns folk som använde ordet "plegga" om att söva hästen, något jag inte hört innan. Jag har alltid hört just ordet "söva" eller "narkos".

Plegicil ges ofta som premedicinering inför narkos, säkert därför många virrar ihop begreppen.

Vi pleggade då en häst i går kväll:confused:
Det är ju effektivt om man ska rengöra skapet, och bra att det fortfarande finns, även om andra medel finns för att sedera

* Jenny *

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka