Varför pekar spöet rakt upp?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare mymlans_syster
  • Startdatum Startdatum
M

mymlans_syster

Hej
Är inte insatt i AR, men har ett stigande intresse. Varför har man spöet riktat rakt uppåt då man rider? Det finns säkert någon bra orsak till detta, men för mig ser det opraktiskt ut att behöva ta ner det och äv byta handfattning för att kunna använda spöet på bakdelen av hästen :angel: Snälla hjälp en:confused:

Sv: Varför pekar spöet rakt upp?

Dels kan man komma åt hästen överallt (på båda sidor) utan att behöva byta spöhand, dels kan det användas effektivt som en visuell hjälp. När spöet är uppvinklat kan inte hästen se det. Bara genom att då föra/sänka spöt åt sidan så att det kommer in i hästens synfält så kan det t.ex. hjälpa till att förstärka böjningen.

Sedan finns det en mer poetisk förklaring (fast du får nog vända dig till någon annan här för att få en bra förklaring på vad det verkligen betyder:crazy:):

"Det enhändigt förda kandaret symboliserar riksäpplet och därmed världen medan det upprätt hållna spöet föreställer ryttarens spira.
...
Spöet förs i höger hand med en lätt lutning framåt och till vänster för att symbolisera spiran, i motsats till värjan eller andra blanka vapen som man håller lodrätt."

ur "Ridning på kandar" av Bent Branderup

Det är inte alls opraktiskt, tvärtom.
Spöet rakt upp är grundpositionen. Från den kan du sedan enkelt flytta det så att du kommer åt både bogar och bakben.
(Du rider ju med enhandsfattning) och har spöet i den andra handen)

Immer

Man tackar er båda.

Jag har hört att orsaken är den, att man med spöet rakt upp samtidigt visar att det inte behövs :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka