Tja, det brukar ju heta att man inte ska köpa huskattungar, för da stöder man indirekt uppfödningen av huskatter. Vill man ha en huskatt ska man köpa fran katthem, punkt. Det har hävdats flera ganger här pa forumet i vilket fall. Okunniga skriver du ju själv att huskattuppfödarna är: "få som föder upp huskatter har en bra grundkunskap gällande risker, genetik och allt sånt". djurplagare är väl den som inte bryr sig om kattens hälsa utan avlar pa defekter (vilket det förefaller att man gör om man inte testar föräldradjuren), och idiot är väl den som tror att kattavel gar med vinst, eller att man kan köpa en frisk katt för 400 kr. Hela första inlägget andas ju en viss nedlatenhet gentemot folk som köper/föder upp huskatter.
Ja, eftersom dom katterna som finns på katthemmen är i akut behov av hem. Och dom är också huskatter, så att man rekomenderar katthemmen istället för privata uppfödare betyder inte att man rekomenderar raskatter istället för huskatter. Fattar inte hur du menar där
Och nej, jag skriver inte att huskattuppfödare är okunniga, jag skriver att många är det. Sluta stoppa ord i munnen på mig tack. Dessutom skulle jag vilja veta hur många av dom som säljer sina huskattungar för 1500-2000:- som tar upp det i deklarationen? Hur många vet vad HCM är t.ex? Nått som faktiskt förekommer på huskatter liksom på raskatter. Osv.
Förutom da en massa pastaenden om att a) ingen borde köpa huskatter b)ingen borde föda upp huskatter eftersom c) den som köper eller föder upp en huskatt bidrar direkt till att katter far illa och blir vildkatter.
a har jag redan svarat på, jag har inte sett nån som påstår att man inte ska köpa huskatter. b beror enbart på att huskattstammen är för stor och så länge tillgången är enormt mycket större än efterfrågan så kommer för många att fara illa. Så länge man kan få tag på dom runt hörnet och helt gratis så är det väldgt många som kan skaffa en huskatt utan att vara lämplig kattägare. Och jag anser att det är samma på raskattsidan, när tillgången för en ras är mycket större än efterfrågan så måste aveln stanna av ett tag. Och lugnas ner väldigt.
Se ovanstaende inlägg - tvärtom är det just den statistiken man kan göra med hjälp av försäkringsbolagens siffror, eftersom det blir en bias i urvalet om man jämför försäkrade med oförsäkrade katter.
Hur kan försäkringsbolagen jämföra med oförsäkrade katter
Alla fel?
Jag är bara extremt less pa att man försöker fa raskatterna till norm (vilket aldrig kommer hända eftersom det finns en stadig efterfragan pa huskatter), istället för att ha ett realistiskt mal om att öka kunskapen och skötselnivan pa katter. Jag tror mig ha ganska bra koll pa kattraser faktiskt, vilka är de där "halvorientalerna" du talar om? Jag hittar inga pa sveraks hemsida, men det kanske finns fler raser som är vanliga i Sverige?
"Halvorientalerna" är andra raser av orientalist ursprung. Ocicat, korat, ryssar..
Hur menar du att kunskapen och skötselnivån ska kunna ökas när det är hur enkelt som helst att flytta från sin katt och skaffa en ny för 100 kr på blocket? Jag tror det skulle bli mycket bättre om man fick anstränga sig för att få tag på en katt, inte bara ringa, bestämma sig och hämta den utan att uppfödaren ens träffat köparen innan hämtning.
Säkert inte: som jag skrev, sa tycker jag att man borde arbeta för att fa till ett ansvarsfullare kattägande. Oavsett huskatt eller raskatt. Problemet är inte huskatter, problemet är okunniga/oansvariga ägare. Oavsett om de har perser, huskatt eller siames.