Varför och hur blandrasparningar/huskattparningar?

Fairey

Trådstartare
Med anledning av heta diskussioner på andra kattforum ang. blandraser,
parningar, svikna förtroenden uppfödare/köpare emellan, huskattöverskottet i sverige osv. tänkte jag ta upp ämnet här.

Ni som parar blandraser/huskatter. Vad är det som gör att du vill blanda just de raserna/rasblandningarna/huskatterna?

Vet uppfödaren av den eventuella renrasiga katten om att katten används i blandrasavel?

Är föräldradjuren testade för eventuella sjukdomar, fiv/felv osv?
Är mammakatt blodgrupperad?
Är föräldradjuren försäkrade?

När ni säljer kattungar, vad ingår i priset? Hur mycket tar ni betalt per kattunge?
Hur tidigt flyttar kattungarna hemifrån?

Tror ni att raskattuppfödare (alltså INTE blandrasuppfödare) tjänar pengar på uppfödning?

Sv: Varför och hur blandrasparningar/huskattparningar?

Jag har aldrig parat katter men upplever att dem som parar raskatt/huskatt brukar vara ungefär lika (o)seriösa som dem som parar huskatt/huskatt.
Ingen testning av ärftliga sjukdomar görs/ingen blodgruppering, ingen utvärdering av temperament (annat än att mamman är snäll och söt) görs av föräldradjuren eller mor och farföräldrar.
Det som jag tycker är bättre med raskatt/huskattsblandningar är dock att dem betingar ett högre pris vilket gör att de oseriösa köparna brukar sållas bort.
Dessutom ser jag sällan att de lämnas bort vid 8 veckor i deras annonser, det är betydligt vanligare på bondkattsungar.

Jag har aldrig parat katter men upplever att dem som parar raskatt/huskatt brukar vara ungefär lika (o)seriösa som dem som parar huskatt/huskatt.
Ingen testning av ärftliga sjukdomar görs/ingen blodgruppering, ingen utvärdering av temperament (annat än att mamman är snäll och söt) görs av föräldradjuren eller mor och farföräldrar.
Det som jag tycker är bättre med raskatt/huskattsblandningar är dock att dem betingar ett högre pris vilket gör att de oseriösa köparna brukar sållas bort.
Dessutom ser jag sällan att de lämnas bort vid 8 veckor i deras annonser, det är betydligt vanligare på bondkattsungar.

Jag håller med dig. Är väldigt nyfiken på vad eventuella huskatt/blandrasuppfödare svarar på frågorna. Om de nu ens gör det.

Det där med priserna somliga tar för blandraskatterna gör mig ibland lika illa till mods som de som tar 25 öre tassen för bondkatter.
Det är bra om vi får upp priserna på katter, men blandraspriserna sätts helt utan proportion till vad man faktiskt får för pengarna.
Anledningen till att en raskatt är dyr, är att det kostar pengar med inköp av avelsdjur, tester av avelsdjur, språngavgift/parningsavgift till hane, vacc, ID-märkning, veterinärbesiktning av kattungar, försäkringar osv. Dessa utgifter har sällan eller aldrig blandrasuppfödare, de flesta blandrasungar är på sin höjd avmaskade, vilket betyder att de pengar som för en raskattuppfödare går till tester, vaccinering av ungar osv går rakt ner i fickan på blandrasuppfödarna, medan de seriösa raskattuppfödarna i bästa fall går plus-minus noll.
Jag tror att det är att börja i fel ände att bara ta mer betalt för katterna utan annan anledning än eventuell rasinblandning.

Om alla blev tvungna (genom djurskyddslag eller liknande) att vaccinera, chippa och veterinärbesiktiga kattungarna innan försäljning skulle man vara tvungen att ta ut ett högre pris för kattungarna, och det skulle vara berättigat, men att göra det bara för att kattungen sägs "ha" birma, skogis, siames "i sig" är inte rätt. De raser som sägs finnas i många av katterna (på blocket tänker jag mest nu) är oftast ren bullshit dessutom. En långhårig huskatt blir så lätt en "skogskattblandning" och en smäcker katt med stora öron blir en jättebra 25% siames.

I övrigt verkar vi vara inne på helt samma linje. Ska bli intressant att se vad eventuella uppfödare av huskatt/blandraser har för syn på det hela.

90% av huskatterna tror jag inte är planerade utan blir till för att folk håller utekatter och inte kopplar eller orkar bry sig i att dom en dag blir könsmogna och att en annan könsmogen katt av motsatt kön då gärna ställer upp.

Jag tror att dom som blandar raser tror att dom ska få hälften av varje. Dom som blandar med maskade katter är nog ute efter att få maskat t.ex. Kort sagt är dom inte direkt insatta i genetiken och tror att den är enklare än vad den är. Para en svart katt med en vit katt och få en svartvit katt typ.

parningar, svikna förtroenden uppfödare/köpare emellan, huskattöverskottet i sverige osv. tänkte jag ta upp ämnet här.

Ni som parar blandraser/huskatter. Vad är det som gör att du vill blanda just de raserna/rasblandningarna/huskatterna?

Vet uppfödaren av den eventuella renrasiga katten om att katten används i blandrasavel?

När ni säljer kattungar, vad ingår i priset? Hur mycket tar ni betalt per kattunge?

Tror ni att raskattuppfödare (alltså INTE blandrasuppfödare) tjänar pengar på uppfödning?

Men är det inte ocksa sa att de flesta kattraser har sa liten avelsbas att sjukdomstester blir nödvändiga, eftersom de lätt kan fa spridning i en liten population?

Funderar pa om det verkligen finns statistik pa att raskatter är friskare än huskatter? Tittar man här pa forumet sa verkar det ju verkligen inte som att de som har raskatter är helt förskonade fran saväl fysiska som mentala problem med sina katter.

För egen del tycker jag att denna hets mot huskatter och huskattägare är bade tjatig och trakig. Daliga kattägare är daliga kattägare, oavsett om de har huskatt eller raskatt. Den rimliga kampanjen i mina ögon är att fa folk att bli bättre kattägare och ta hand om sina katter, inte till varje pris fa folk att köpa raskatter (där en del av det höga priset beror pa att raserna är sma och det är langt att aka till hanen, att katterna ställs ut pa utställningar langt borta, och att avelsdjur maste importeras till höga kostnader eftersom rasen är liten i Sverige.)

När det gäller varför det föds blandraser, sa är det väl flera orsaker - en del slarv (tjuvparningar), en del att man inte har ork att aka till andra sidan landet för att hitta en lämplig hane, en del att man gillar rasen men vill ha en "lightare" variant av en del rätt extrema raser. (och, om man vagar säga det, att man blir trött bara vid tanken pa att försöka köpa katt fran en raskattuppfödare) För egen del skulle jag exempelvis väldigt gärna köpa en blandning oriental/huskatt om jag hade möjlighet, eftersom jag gillar de lite elegantare katterna men tycker att orientalerna är för extrema för min smak.

Att utga fran att alla som föder upp eller köper huskatter är djurplagande, okunniga idioter tycker jag ärligt talat är trangsynt och överdrivet. Och tjänar endast till att göra huskattägare ännu mer avogt inställda till raskattägare, och öka klyftorna mellan kattägare. Vilket ingen vinner pa, allraminst sveriges katter.

Senast ändrad:

Jag vet ingen som försöker få folk att köpa raskatt istället för huskatt?
Jag ser heller ingen som påstår att folk som föder upp eller köper huskatter är djurpågare okunniga idioter. Däremot är jag relativt säker på att ytterst få som föder upp huskatter har en bra grundkunskap gällande risker, genetik och allt sånt.

Det du skriver förekommer på ett av Sveriges största kattforum också, att huskattägare påstår massa saker som inte stämmer. Att vi raskattägare skulle se ner på huskatter och deras ägare. Men ingen (inte ens du gissar jag?) kan komma med nått som helst citat där det förekommer av vi klankar ner på huskatter och deras ägare och försöker få oss att framstå som experter.

Angående statistik så är den omöjlig att göra eftersom raskatterna i MYCKET större utsträckning försäkras och tas till veterinär än huskatter. Eftersom det är försäkringsbolagen som sköter den mesta hälsostatistiken så blir det inte bra helt enkelt.

Eftersom du inte verkar vara speciellt insatt i detta alls (med tanke på alla fel och i princip smutskastning) så kan jag säga att det redan finns orientaliska raser som inte är lika "mycket" som dom riktiga orientalerna.

Och det sista: skulle sveriges katter vinna på att alla fortsatte avla fram huskatter i samma utsträckning som idag?

Senast ändrad:

Nej, det finns knappast någon statistik som visar att raskatter är friskare än huskatter. Vem för statistik över huskatterna?

Försäkringsbolagen? Man kunde ju titta pa de försäkrade huskatterna jämfört med de försäkrade raskatterna? Där maste det väl finnas statistik?

Da blir det ju ocksa lika med lika, dvs man jämför engagerade ägare med engagerade ägare. Det enda som skiljer är raskatt eller inte. Jämför man oförsäkrade huskatter med försäkrade raskatter sa tiltar man statistiken, eftersom man kan anta att de som försäkrar sin katt (oavsett om det är en raskatt eller inte) är mer noggranna med skötsel och mat för sin katt än de som inte försäkrar. Man vill ju komma at den skillnad som beror pa kattens rastillhörighet, inte den som beror pa ägarens engagemang och skötsel.

Jag vet ingen som försöker få folk att köpa raskatt istället för huskatt?
Jag ser heller ingen som påstår att folk som föder upp eller köper huskatter är djurpågare okunniga idioter. Däremot är jag relativt säker på att ytterst få som föder upp huskatter har en bra grundkunskap gällande risker, genetik och allt sånt.

Tja, det brukar ju heta att man inte ska köpa huskattungar, för da stöder man indirekt uppfödningen av huskatter. Vill man ha en huskatt ska man köpa fran katthem, punkt. Det har hävdats flera ganger här pa forumet i vilket fall. Okunniga skriver du ju själv att huskattuppfödarna är: "få som föder upp huskatter har en bra grundkunskap gällande risker, genetik och allt sånt". djurplagare är väl den som inte bryr sig om kattens hälsa utan avlar pa defekter (vilket det förefaller att man gör om man inte testar föräldradjuren), och idiot är väl den som tror att kattavel gar med vinst, eller att man kan köpa en frisk katt för 400 kr. Hela första inlägget andas ju en viss nedlatenhet gentemot folk som köper/föder upp huskatter.

Det du skriver förekommer på ett av Sveriges största kattforum också, att huskattägare påstår massa saker som inte stämmer. Att vi raskattägare skulle se ner på huskatter och deras ägare. Men ingen (inte ens du gissar jag?) kan komma med nått som helst citat där det förekommer av vi klankar ner på huskatter och deras ägare och försöker få oss att framstå som experter.

Förutom da en massa pastaenden om att a) ingen borde köpa huskatter b)ingen borde föda upp huskatter eftersom c) den som köper eller föder upp en huskatt bidrar direkt till att katter far illa och blir vildkatter.

Angående statistik så är den omöjlig att göra eftersom raskatterna i MYCKET större utsträckning försäkras och tas till veterinär än huskatter. Eftersom det är försäkringsbolagen som sköter den mesta hälsostatistiken så blir det inte bra helt enkelt.

Se ovanstaende inlägg - tvärtom är det just den statistiken man kan göra med hjälp av försäkringsbolagens siffror, eftersom det blir en bias i urvalet om man jämför försäkrade med oförsäkrade katter.

Eftersom du inte verkar vara speciellt insatt i detta alls (med tanke på alla fel och i princip smutskastning) så kan jag säga att det redan finns orientaliska raser som inte är lika "mycket" som dom riktiga orientalerna.

Alla fel?:confused: Jag är bara extremt less pa att man försöker fa raskatterna till norm (vilket aldrig kommer hända eftersom det finns en stadig efterfragan pa huskatter), istället för att ha ett realistiskt mal om att öka kunskapen och skötselnivan pa katter. Jag tror mig ha ganska bra koll pa kattraser faktiskt, vilka är de där "halvorientalerna" du talar om? Jag hittar inga pa sveraks hemsida, men det kanske finns fler raser som är vanliga i Sverige?

Och det sista: skulle sveriges katter vinna på att alla fortsatte avla fram huskatter i samma utsträckning som idag?

Säkert inte: som jag skrev, sa tycker jag att man borde arbeta för att fa till ett ansvarsfullare kattägande. Oavsett huskatt eller raskatt. Problemet är inte huskatter, problemet är okunniga/oansvariga ägare. Oavsett om de har perser, huskatt eller siames.

Försäkringsbolagen? Man kunde ju titta pa de försäkrade huskatterna jämfört med de försäkrade raskatterna? Där maste det väl finnas statistik?

Da blir det ju ocksa lika med lika, dvs man jämför engagerade ägare med engagerade ägare. Det enda som skiljer är raskatt eller inte. Jämför man oförsäkrade huskatter med försäkrade raskatter sa tiltar man statistiken, eftersom man kan anta att de som försäkrar sin katt (oavsett om det är en raskatt eller inte) är mer noggranna med skötsel och mat för sin katt än de som inte försäkrar. Man vill ju komma at den skillnad som beror pa kattens rastillhörighet, inte den som beror pa ägarens engagemang och skötsel.

Men hur tillförlitlig blir försäkringsbolagens statistik? Hur stor andel av huskatterna är försäkrade relativt raskatter? Får man en rättvis bild av huskattens situation genom att kolla på försäkringsstatistik, med tanke på att (gissningsvis) majoriteten av huskatterna inte är försäkrade?

huskatter springer oftast ute och parar sig själva tycker jag det verkar som.... priset? 5kr/tassen typ... ingår? Vadå, du får ju en jättesöt katt att ta hand om i 20 år, räcker inte det?

Min mamma har två huskatter. En fick hon av sin syster och en tog hon hand om, den var övergiven.
Enligt veterinär bör man inte kastrera förrän dom är 1 år gamla och det är då det första mamsen kommer göra! Tills dess ska dom få äta ppiller...

Min huskatt Spurs fick 2 kullar innan hon kastrerades.
Jag ville ta en kull till, för att behålla en själv, men så blev det inte.

Två kattungar såldes symboliskt till nära vänner till mig (båda kom till 'de rätta ägarna'), 50kr/var tror jag.

Dom andra två katterna såldes för 900 kr/styck, underpris på båda (fick bud på upp till dryga 2000/var), men dom kom till rätt hem vilket var huvudsaken.

Alla var avmaskade, fick med kattsand, kattmat och varsin leksak.

Den ena lämnade när hon var 15 veckor (ensam i sin kull), den andra när hon var 10 - men bara för att hankatten i samma kull lekte väldigt våldsamt och hon blev skygg och vågade sig inte fram från sängen, så det var bäst för henne.
Hankatten flyttade när han var 12 veckor och den sista honkatten var 13 veckor.

Det finns olika åsikter om tidig kastrering dvs vid 3 månader, annars brukar de flesta veterinärer kastrera vid 6 månader. Då slipper man tänka på p-piller.

Ingen speciell anledning.
Hanen är Perser och honan långhårig huskatt.

Han såldes som sällskapskatt, så nej det vet dom nog inte.

Nej men hanen ska testas -09,honan ska steriliseras.

Nej det är hon inte.

Ja båda är försäkrade,har alla mina djur försäkrade.

När ni säljer kattungar, vad ingår i priset?[/B
Kattungarna var avmaskade och grundvaccinerade vid flytten, samt vana vid bad regelbundet+vana att bli kammade,kloklippta.
Dom var uppfödda på mammas mjölk och RoyalCanin babycat.

Hur mycket tar ni betalt per kattunge?
Jag tog 1500kr/katt.

Dom tre hanarna flyttade när dom var 12 veckor.
Honan vägde för lite och var mammig så hon stannade till 14 veckor drygt.

Nej inte om man räknar med att det ibland händer olyckor, så man får göra veterinärbesök osv.

Vill bara tillägga att jag tänkt avla renrasigt i framtiden.

Vår halvsiames Bamse som vi hade när jag var litet kom till eftersom våran bondkatt Pärlelin hade ett amoröst förhållande med en utslängd och förvildad siameshankatt som strök omkring under flera år i Kiviks hamn.

Hur den siamesen kom dit vet nog ingen. Men han var troligtsvis renrasig eftersom han såg mycket rastypisk ut.

Så det var inte vidare planerat.

Men Bamse blev en riktigt gammal katt... tror han blev ca 17 år och mycket omhuldad.

/KT

Tja, det brukar ju heta att man inte ska köpa huskattungar, för da stöder man indirekt uppfödningen av huskatter. Vill man ha en huskatt ska man köpa fran katthem, punkt. Det har hävdats flera ganger här pa forumet i vilket fall. Okunniga skriver du ju själv att huskattuppfödarna är: "få som föder upp huskatter har en bra grundkunskap gällande risker, genetik och allt sånt". djurplagare är väl den som inte bryr sig om kattens hälsa utan avlar pa defekter (vilket det förefaller att man gör om man inte testar föräldradjuren), och idiot är väl den som tror att kattavel gar med vinst, eller att man kan köpa en frisk katt för 400 kr. Hela första inlägget andas ju en viss nedlatenhet gentemot folk som köper/föder upp huskatter.

Ja, eftersom dom katterna som finns på katthemmen är i akut behov av hem. Och dom är också huskatter, så att man rekomenderar katthemmen istället för privata uppfödare betyder inte att man rekomenderar raskatter istället för huskatter. Fattar inte hur du menar där :confused:
Och nej, jag skriver inte att huskattuppfödare är okunniga, jag skriver att många är det. Sluta stoppa ord i munnen på mig tack. Dessutom skulle jag vilja veta hur många av dom som säljer sina huskattungar för 1500-2000:- som tar upp det i deklarationen? Hur många vet vad HCM är t.ex? Nått som faktiskt förekommer på huskatter liksom på raskatter. Osv.

Förutom da en massa pastaenden om att a) ingen borde köpa huskatter b)ingen borde föda upp huskatter eftersom c) den som köper eller föder upp en huskatt bidrar direkt till att katter far illa och blir vildkatter.

a har jag redan svarat på, jag har inte sett nån som påstår att man inte ska köpa huskatter. b beror enbart på att huskattstammen är för stor och så länge tillgången är enormt mycket större än efterfrågan så kommer för många att fara illa. Så länge man kan få tag på dom runt hörnet och helt gratis så är det väldgt många som kan skaffa en huskatt utan att vara lämplig kattägare. Och jag anser att det är samma på raskattsidan, när tillgången för en ras är mycket större än efterfrågan så måste aveln stanna av ett tag. Och lugnas ner väldigt.

Se ovanstaende inlägg - tvärtom är det just den statistiken man kan göra med hjälp av försäkringsbolagens siffror, eftersom det blir en bias i urvalet om man jämför försäkrade med oförsäkrade katter.

Hur kan försäkringsbolagen jämföra med oförsäkrade katter :confused:

Alla fel?:confused: Jag är bara extremt less pa att man försöker fa raskatterna till norm (vilket aldrig kommer hända eftersom det finns en stadig efterfragan pa huskatter), istället för att ha ett realistiskt mal om att öka kunskapen och skötselnivan pa katter. Jag tror mig ha ganska bra koll pa kattraser faktiskt, vilka är de där "halvorientalerna" du talar om? Jag hittar inga pa sveraks hemsida, men det kanske finns fler raser som är vanliga i Sverige?

"Halvorientalerna" är andra raser av orientalist ursprung. Ocicat, korat, ryssar..
Hur menar du att kunskapen och skötselnivån ska kunna ökas när det är hur enkelt som helst att flytta från sin katt och skaffa en ny för 100 kr på blocket? Jag tror det skulle bli mycket bättre om man fick anstränga sig för att få tag på en katt, inte bara ringa, bestämma sig och hämta den utan att uppfödaren ens träffat köparen innan hämtning.

Säkert inte: som jag skrev, sa tycker jag att man borde arbeta för att fa till ett ansvarsfullare kattägande. Oavsett huskatt eller raskatt. Problemet är inte huskatter, problemet är okunniga/oansvariga ägare. Oavsett om de har perser, huskatt eller siames.

10 små tecken

Lite OT

Jag är en av dem som har köpt en katt av en blandisuppfödare... Pappan är renrasig ragdoll och mamman ragdoll/perser. Jag betalade 4000 kr och kissen var då veterinärbesiktigad, avmaskad, chippad och vaccinerad en gång, så jag fick ju ändå lite för pengarna förutom världens goaste katt :)

Såhär i efterhand inser jag ju att uppfödaren antagligen stoppade en hel del pengar direkt i fickan från den här kullen då jag inte tror att föräldrarna kollades något innan och hon ägde båda katterna + ej sverakregistrerade osv.
Och jag tänker att om man nu vill hålla på med uppfödning och redan har en fin renrasig hane, varför då inte se till att låna/köpa en renrasig hona?
Antagligen bara för att tjäna pengar, någon annan anledning kan det ju inte finnas...
Nej, nu låter det rätt oseriöst i mina öron, och kan ångra lite att jag genom att köpa av henne stöttade detta, så nästa gång blir det en renrasig katt från en seriös uppfödare och allting gjort på rätt sätt.

Tycker det är ett bra initiativ av t ex blocket att de satt gränser på att de inte får säljas innan 12 veckors ålder och att de inte får skänkas bort, men det är ju en bra bit kvar...

Senast ändrad av en moderator:

Problemet med "ditt" köp (som är väldigt typiskt för blandrasköp) är ju att ragdoll tex är en ras som ska kollas för både HCM och njurproblem då dessa förekommer i rasen. Hur många blandrasuppfödare gör det?

En annan mycket vanlig ras i korsningar är ju MCO, och också där har man i seriös avel ett rigoröst testprogram för HCM.

Den dagen huskatter/blandraser är lika noga uppföljda hälsomässigt som enligt de seriösa hälsoprogrammen hos de seriösa raskattuppfödarna ska jag inte bråka så mycket om det...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka