Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Liksom nosgrimman...Den hjälper till om hästen gapar och mixtrar för mycket med bettet.
Har du spänt curbstrapen så den hänger och dinglar är den inte korrekt.
Det tycker vi inte om, för här handlar det om fel anledning. Om hästen gapar, så handlar det mer om din hand. Mot bockningar finns ingen nosgrimma i världen som hjälper.När jag hoppar med min ponny blir hon extremt stark och det är väldigt svårt att hålla henne som tur är väldigt snäll också. Men jag är liksom tvungen att såga lite i bettet för att hon inte ska sticka och sedan bocka efter hindret. Och eftersom jag har ridit ut hela vintern är jag inte i super form. Plus har vi bara hopptränare 2 gånger. Men min ridlärare säger att vi ska sätta på en nosgrimma för att hon inte ska kunna gapa hela tiden. Det har jag också märkt när jag ska ställa åt höger exempelvis så gapar hon och tar upp nosen.
Vad tycker ni om det?
Ja, som rubriken lyder, varför sätter vi på alla dessa olika nosgrimmor egentligen?
Är funktionen enbart att hästen inte ska gapa eller fyller de någon annan funktion?
Bettet ska ju självklart inte ligga och skramla runt i munnen, då får man nog se över hur huvudlaget är justerat. Men det hindrar inte tung flinka hästar från att fippla med bettet, i många fall kan man få slut på det och hästen vänjer sig. I andra fall har man en häst som fipplar runt med bettet oavsett vad som erbjuds, i detta fall känner jag att remont kan vara den snällaste nosgrimma att använda. Jag motsätter mig däremot att låsa både käke och mun tex aschen, antingen eller. Men det är en högst personlig uppfattning.Jag använder inte nosgrimma utom när det är obligatoriskt (läs; tävlingar inom SvRF regim).
Jag ser faktiskt inte behovet.
1. Om stabilisera bettet: varför skulle bettet ligga och skramla runt i hästens mun om nackremmen är lagom lång och jag som ryttare inte grejar väldigt konstigt i tyglarna?
2. Om syftet är att hindra hästen från att gapa: jag vill träna mina hästar så att de inte upplever ett behov av att gapa emot hand (det händer förstås ändå vid enstaka tillfällen när kommunikationen inte är riktigt som den ska).
En känslig häst kan önska all stabilitet i världen, som min unga loppa.1. Om stabilisera bettet: varför skulle bettet ligga och skramla runt i hästens mun om nackremmen är lagom lång och jag som ryttare inte grejar väldigt konstigt i tyglarna?
Nosgrimma är inte obligatoriskt på tävling! Det är fullt tillåtet att tävla utan!Jag använder inte nosgrimma utom när det är obligatoriskt (läs; tävlingar inom SvRF regim).
Jag ser faktiskt inte behovet.
Nosgrimma är inte obligatoriskt på tävling! Det är fullt tillåtet att tävla utan!
Malin
Uuups, sorry! Läste snabbt och tog helt för givet att det stod SIF (med tanke på vilket forum det är). Sorry igen!Om du läser noga så ser du att jag inom parentes specificerat tävlingar inom SvRF = Svenska Ridsportsförbundet.