Varför morötter?

Qosack

Trådstartare
Klart de flesta av oss sticker till vår pållar en och annan morot, det är ju supersmaskig:d
Men jag har ett tag funderat över när man verkligen fodrar med morötter, alltså uppåt 2 kg om dagen vad är det man vill åt? Är det fibrerna eller något annat? Fibrer finns ju även i betfor är det skillnad på upptagningsförmågan dessa fibrer emellan?

Vad är det jag missat, nyfiken som jag är:D

Sv: Varför morötter?

Aha, alltid kul att lära sig något nytt:)

A-vitaminer vad påverkar de? Ser man ev. brister?

/frågvis...

När jag gav förut så var det för att alla hästar skulle få något i krubban, de som inte behövde kraftfoder fick extra morötter tillsammans med mineralerna.

Vet inte hur det är med näringsvärden i morötter, men gissar att det är ganska obefintligt.

Jag ger morötter för att de tar lång tid att äta upp och inte tillför så mycket till foderstaten för lättfödda hästar. Till svårfödda hästar kan det ju också öka aptiten för att de är smakliga.

Morot har följande värden:
TS 12 MJ 1,4 smb.rp 8 Ca 0,4 P 0,3 Mg 0,2

När jag var nybliven hästägare och inackorderad i ett stall där all service och foder ingick så fick hästarna nästan en hel krubba full med morötter när de kom in från hagen (en liten krubba dock) för att de skulle ha nåt att tugga på förutom höet. Kraftfoder fick de vid nattfodringen istället.

Nuvarande hästen blir kass i magen av för mycket morötter så han får nöja sig med en eller två efter ridningen.

Vi ger morötter i hink tills. med ex. olja, linfrö, foderjäst elr vad det för tillfället kan vara jag tycker de ska ha. Det får de efter ridtur elr vid nattning. Då har vi 2 valacker på lösdrift (6 o 9 år), som inte behöver ngt kraftfoder. Har förut i andra flockar med inte såå ranghöga individer slängt ut en massa morötter i hagen de kunde gå leta efter, bra sysselsättning en stund ! Det skulle inte fungera nu, då får 6-åringen stryk....

När jag var nybliven hästägare och inackorderad i ett stall där all service och foder ingick så fick hästarna nästan en hel krubba full med morötter när de kom in från hagen (en liten krubba dock) för att de skulle ha nåt att tugga på förutom höet. Kraftfoder fick de vid nattfodringen istället.
Nuvarande hästen blir kass i magen av för mycket morötter så han får nöja sig med en eller två efter ridningen.

varför vill man ge kraftfoder till natten, aldrig förstått sånna dumheter...

Kraftfoder, spjälkas ffa i tunntarmen och det tr bara ca 3 timmar för maten att ha passerat tunntarmen, sen tar det ytterligare ca 62 timmar innan maten gått igenom blindtarm och tjocktarm. Varför ge snabb energi till hästen när den inte ska prestera utan sova?

Hos tex möss har man kunnat se att samma mängd mat ger olika viktökning beroende på om mössen fodrats enbart dagtid eller enbart nattetid. Natt-ätarna blev fetare, rätt snabbt dessutom.

för att det finns ett samband mellan intag av enerig och utsöndring av den.
Självklart vill man ha en så jämn energi nivå som möjligt under dygnet. Men har man inte fri tillgång eller typ sondmatar sin häst så kommer den få dalar ocg kullar i energidepån.
Hittar inga studier på nätet.

Men varför ge energi när hästen skall stå på box 12 timmar?

Okej då hänger jag med.

I mitt stall ( som så många andra...) ger man kraft morgon, middag, kväll så jag har aldrig direkt tänkt på det.

Själv ger jag BARA på kvällen av olika anledningar, men å andra sidan så är det inte några större mängder jag ger..

Klart de flesta av oss sticker till vår pållar en och annan morot, det är ju supersmaskig:d
Men jag har ett tag funderat över när man verkligen fodrar med morötter, alltså uppåt 2 kg om dagen vad är det man vill åt?

Precis det du säger; det är supersmaskigt!

Min häst får ca 3 kg varje dag när jag ridit, som belöning, för att det tar ganska lång tid att äta och är nyttigt. Han älskar sina morötter och blir hemskt upprörd om jag råkar dröja med att ge honom dem.

Ha ha, vad kul! Pållan brukar få morötter i krubban när hon kommer in varje dag. Idag ställde jag henne på gången och gick sen ut för att spola benen på henne och ställde henne på gången sen igen. Hon var tramsig och flamsig - tills jag kom på att hon inte fått några "komma in morötter" :D. Hon fick några sen ställde hon sig och kopplade av. :D

för att det finns ett samband mellan intag av enerig och utsöndring av den.
Självklart vill man ha en så jämn energi nivå som möjligt under dygnet. Men har man inte fri tillgång eller typ sondmatar sin häst så kommer den få dalar ocg kullar i energidepån.
Hittar inga studier på nätet.

Men varför ge energi när hästen skall stå på box 12 timmar?

Så egentligen ska man bara ge kraftfoder på morgonen? Spelar ingen roll om man ger kraftfoder vid insläpp eller nattfodring då, det är lika "dålig" vilket som? Det visste jag inte, jag har aldrig träffat nån som inte gett kraftfoder både morgon och kväll. Nu får min häst bara lusern (morgon och kväll) men om han skulle fått havre eller müsli eller nåt så skulle jag bara gett det på morgonen? Men det gäller inte energin som tillförs genom grovfodret då?

Där ser man, alltid lär man sig nåt nytt.

KL

Tänk vad bra det är att lära sig nya saker:)

Nu slipper jag fundera mer på det:D

Nu har jag unghäst och morötter är perfekt att dryga ut kraftfodret med. Vill inte ge för mkt kraftfoder för hon behöver det inte. Men med 1 kg morötter morgon och kväll tillsammans med kraften så har hon att äta på lika länge som de andra hästarna. Plus att det är gott och nyttigt....

alltså, det beror på när du ska rida/köra.
Det finns studier, orkar inte/hittar inte nu, på samband osv. på hur lång tid efter intag av tex. havre hästen har högts energinivå dvs. är piggast.

så några timmar ca innan träning är lämpligast att tillföra kraftfoder ur energi syfte.
Sen är det en annan sak om man fodrar grovfoder i form av pellets, då fyller pelletsen eller hacket en annan funktion. Då är det för att stödfodra för att höt tex har mindre gynnsamma värden.

Så om man rider på em/kväll, så är det inte optimalt att ge energifoder efter man ridit. Då fyller det inte rätt funktion.

Sen undviker jag själv fodring av kraft på kvällen för att man fodrar och sen går alla hem, ingen är juh kvar för att titta att alla hästar ätit upp och inte får tex foderstrups eller likvärdigt problem.

Tja, jag rider ju aldrig efter insläpp. Å andra sidan rider jag aldrig ett par timmar efter frukost heller. Att ge kraft och sen vänta några timmar innan jag rider har jag inte möjlighet till.

Nu går min häst bara på hobbynivå, det är kanske annorlunda för tävlingshästar, men alla fodertillskott ger jag för att höet har mindre gynnsamma värden. Sen om det räcker med lusern eller om det behövs havre eller något annat, det beror på höets innehåll. Att fodra hästen pigg har aldrig behövt och vet inte hur man gör. :p

Jag ger också kraftfoder för att hästen behöver det till foderstaten (i relation till hur mkt eller lite jag rider) :confused:

Skulle det då vara skillnad om man fodrar för att få hästen pigg ( ?? ) eller om man fodrar för att det behövs?
Hmm.. Det låter lite skumt det där... :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 512
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar