varför ländtäcke?

skogsridmulle

Trådstartare
Har inte förstått poängen riktigt, eftersom jag inte använder täcke så mycket i övrigt. Är det ni som täcker/rakar era pållar som använder det?

Sv: varför ländtäcke?

Jag använder det dels vid regn, så att hästen inte blir blöt sen när den ska in för natten.

Men mestadels blir det för att de är klippta eller har tunn päls så att de går och fryser vid ridning annars, jag vill inte ha spända hästar och då lägger jag på täcke.

En annan aspekt är även reflexer, jag rider ofta i mörker och ett bra reflexländtäcke gör väldigt mycket.

Vi använder det vid tävling bara.Efter att man värmt uppp till exempel och väntar på att få hoppa fram och inte vill att han ska kallna,eller mellan klasserna.

Jag använder det när hästen skrittas av efter ett hårt arbetspass för att inte korset ska kylas av för fort. Ger jag mig ut i regn och blötsnö brukar jag också använda ländtäcke för att skydda korset.
Mina hästar är inte klippta och har tjock vinterpäls!

jag använder mitt när det regnar, och att det oftast är mörkt när man hinner rida ut.

Jag använder det när det regnar, reflexländtäcke när jag rider ut i mörker och när hästen är rakad har jag det vid fram -och avskrittning.

Jag använder det på mina hästar som är helklippta, när jag rider ut och iband när jag sitter o rider på ridbanan...i regn eller i kyla.

Vid tävling och träningar lägger jag på ett helt fleecetäcke ist, gör även så ibland vid uteritter.

Jag har både ofodrade, fodrade och fleece.
Reflex ländtäckena är väldigt bra när man rider ut när det är mörkt.

jag har använt det vid långritt.
hoprullat bakom sadeln, sen har det åkt på när vi rastat,
rullat ihop det igen efter rasten.

Vi använder det på frusna hästar, stela hästar, hästar som är klippta och hästar som arbetar sig varma när det är kallt.

Vi använder det vid uteritt, framridning och avskrittning, vid väntan på tävlingar mm. Detta för att hålla musklerna i korset varma. Skulle jag haft en oklippt häst som alltid gick utan täcke skulle jag nog tycka att det vore överflödigt. På en häst som alltid går med täcke tycker jag man bör ha det och på en klippt häst är det väl ingen tvekan.

har en häst som är helklippt använder det vid utritter fram och avskrittning i ridhuset för att hålla musklerna i korset varma
reflexländtäcke när jag rider ut i mörker

Vi har ett s k "skritttäcke" som är helt utan foder men vattentätt.

Används endast vid regn på höst/vinter för att hålla pålle torr. Inte så kul att lägga på ett täcke på en dyngsur häst efteråt om hästen ska ut i hagen eller in i stallet.

Jag gör som du, har ridtäcke när det regnar/snöar för att pållen inte ska bli blöt när han sen ska ha på täcke och ut i hagen igen.

jag andvänder ländtäcke på den klippta pållen vid regn och rusk han är väldigt frusen av sig.men ett reflextäcke i mörker skulle jag andvända ändå.men jag har inte ländtäcke på min andra händer nån gång ibland.

Jag har en väldigt fursen häst som sätter massor med päls hur mycket och hur tidigt jag än börjar täcka honom.
Så det är ett måste att klippa honom, speciellt då ridhuset jag rider i är ganska varmt också.

Sen får han så tjock och lång päls att han börjar klia sig väldigt mycket också.

Och väldigt frusen häst utan päls är en enormt frusen häst.
Så Vid uteritter har jag ulltäcke om det bara är kallt, ulltäcke + regntättäcke om det snöar eller regnar och om det är mörkt så är det ulltäcke + reflextäcke som även det är regntätt.

Använder ländtäcke vid ridning under höst och vinter. Oklippt häst men dock äldre och lite känslig vid korset.
Även vid framridning osv. vid tävling.

Jag använder det jämt och ständigt nu på vinterhalvåret, fasten pollen min inte är klippt och fasten han har relativt lång päls(ändå har han täcke) ...för han är extremt känslig, förra året fick min älskling lunginflammation :( så nu är jag såå noga med rid/läntäcke :)
MVH Johanna

Sv: Använder ni ländtäcke?

Nope! Jag prövade för ett antal år sedan att ha ländtäcke när det var riktigt snöblask ute, i tron att han skulle uppskatta att slippa få en snöhög på korset typ! Han blev skitsur! Och ville få av både mig och täcket! :devil:Efter det har jag inte provat igen! I vissa lägen låter jag faktiskt honom bestämma... :) Klipper honom gör jag förvisso men då bara halsen och bogarna eftersom han går på lösdrift numer.

Sv: Använder ni ländtäcke?

Hehe, ja ungefär så tror jag att Dorri också skulle reagera... men alla storhästryttare i området verkar ha det o jag har börjat undra om jag gör "fel" som inte införskaffar det.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 604
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
932
Senast: skogaliten
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka