Varför KORTISON vid lös mage?!?

milly

Trådstartare
En kompis häst har fått kortison utskrivet av vet. mot lös mage. (de har provat andra saker först men inget har hjälpt hittills)

Sv: Varför KORTISON vid lös mage?!?

Därför att den antiinflammatoriska effekten hos kortison kan dämpa en kroniskt retad tarmslemhinna.
PL

Vad har hästen fått mer för hjälp då? Intresserad eftersom jag själv har 2 hästar som är lite lösa till och från.

gejsa skrev:
Vad har hästen fått mer för hjälp då? Intresserad eftersom jag själv har 2 hästar som är lite lösa till och från.

Dom har provat Mag&tarm och nyponsoppa, samt tagit träckprov. Uteslutit allt foder utom HÖ (ingen halm helelr).
Nästa steg är nu kortisonet... som han ska få i 5 dagar.

Första gången vet. var ute fick hästen enspruta med kortison och blev genast LITE bättre (från helt rinnande till typ koblaja). Men där har det stannat sen (koblaja konsistens).
Han har varit lös i 2månader eller nåt, nu. Men är inte allmänpåverkad!

Ok du kan väl höra av dig till mig om det blir någon bättring. Har nämligen inte hört från en enda veterinär att man kan ge kortison för detta ändamål. Kanske kan hjälpa mina hästar också. Har ju köpt dyr colicure till båda mina bl a och mycket, mycket mer. Mejla privat om du har lust. Tack på förhand.

Hej alla intresserade angående kortisonet1
Det är jag som ger min häst kortison mot lös mage. Han har fått tre tabletter nu och han är redan bättre!!! Han ska ha en morgon och en kväll i 5 dagar sen ska vi gå ner till att bara ge 1 tablett per dag. Jag skulle höra av mig till vet. igen nästa vecka för att se hur länge vi ska ge tabletterna.

Men nu är han redan bättre!!!!!:) :) :) :) :bump: :bump: :D

Ja det verkar ju som att kortisonet kan hjälpa mot magkatarr! :bump:

Den vet. som gav maxmax´s häst detta finns ju i Eskilstuna där du också bor ju! ;) Villd u veta vem han är så PM:a.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama