varför knuffar han iväg vattenskålen?

nellie96

Trådstartare
Min katt har fått en jobbig ovana. Han puttar på vattenskålen över halva köket tills i princip allt vatten hamnat på golvet och jag blir tokig på honom! Han verkar vara facinerad av vatten för han kan sitta och titta på en droppande kran hur länge som helst. Med vattenskålen börjar det med att han kraffsar på ett sätt så det ser ut som han vill se vad som är där under. Inget roligt att ha ett sjöblött köksgolv varje morgon. Varför gör han så? Någon som har ett tips på hur jag kan få honom att sluta med det här? Jag har provat med ett större och tyngre skål, men han orkar dra iväg med den också. Jag byter vatten fler ggr om dagen så jag tror inte att han är missnöjd med kvalitén på det.
Någon som varit med om liknande beteende?

Sv: varför knuffar han iväg vattenskålen?

turkisk van?;)
min katt e likadan...allt vatten SKA ut..så jag ger henne vatten på diskbänken..där kan hon plaska o grisa bäst hon vill :)

Nä devon rex :smirk:
Jag provade att ställa skålen på diskbänken men det slutade med att han puttade ner den i diskhon och skålet gick sönder. Nu står den på golvet igen, på en handduk...
Jag kom att tänka på en sån där skål som man har till hundar, som ligger i en ställning en bit ovanför golvet. Kanske det kan vara nåt att testa?

Finns även vattenskålar som i princip kan välta utan att vattnet far ut. De riktigt bra är dyra som stryk, har en i bilen, de har då har en plastkrage innåt i skålen och hålet som blir över har liksom en kula. Sen finns ekonomialternativet som bara har kragen.

Kolla i djuraffären.

sån har ja testat till min vattenkatt...funka inte heller......

Senast ändrad:

Aha! Bra idé. Ska åka och kolla in en sån så snart som möjligt!

Har du vattnet brevid hans mat?

Har en Cat-it fontän jag, går i 3 l vatten (bra när man har 4 katter :D) med filter och pump, kanske hört om en sån förut?

Hade vatten på golvet förut med, de körde race mot vattenskålen och allt skvimpa ut. Nu har de slutat med det. Har den i vardagsrummer och deras mat i köket.

Nej inte direkt bredvid maten utan nån meter ifrån vilket jag har hört är lämpligt.

Tror jag hört talas om en sån där fontän, det låter som en fiffig upppinning :) . Jag provade dock att köpa en sån där hundskål men kant som vattnet inte åker ur så lätt. Den funkar. Han puttar fortfarande iväg vattnet, men det åker inte ur skålen så jag får väl vara nöjd med det antar jag :smirk:

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama