Varför Käkrem ??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Boll_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 897
B

Boll_93

Kan någon ge mig ett vettigt svar på varför man har käkrem ?

I alla hästböcker så förklarar dom nämnligen bara nosgrimman (iblan pannbandet) men aldrig Käkremmen !

Det börjar störa mig ganska mycket nu att jag inte vet vad den är till för ! :devil:

Sv: Varför Käkrem ??

Det hindrar tränset från att åka framåt. Alla remmar som är där är ju för att tränset ska sitta så stadigt som möjligt.

Men det tycker inte jag stämmer ett dugg faktiskt !

För man ska ju spänna den så en "näve" får plats emellan, och då stannar ju alltså inte tränet förrän det har åkit fram över öronen och då är det ju inte till mycket hjälp

men de är väl också för att tränset inte ska kunna åka av om man ramlar av ..

Det "ska" rymmas en knytnäve i gropen mellan ganascherna, och då sitter den oftast så att den tar emot om tränset dras framåt.

Sedan så kan man ju använda lite sunt förnuft och spänna så hårt det går på den aktuella hästen utan att den stramar. Alla hästar har ju olika utformning på ganascherna och utrymmet bakom, och den där knytnäven är ju bara ett genomsnittligt mått som kanske inte alltid stämmer så bra.

Jämför med bettets höjd i munnen och de två rynkorna som ska bildas där, det är inte alla hästar det stämmer på...;)

Nu ska vi ha en liten historielektion:smirk:

När man blev skadad i krig för i tiden, och man inte kunde rida så kunde hästen släpa ryttaren hem. Denne var då tvungen att hänga en arm eller spänna sig fast på något sätt.
Den var på den tiden betydligt grövre och mer hållbar.
Stackars häst..
Hästen gick ju med de andra hemåt..

Det är iallafall vad jag fick berättat för mig av mitt ex som var historienörd..

Själv har jag ett westernträns till min häst, och det har ingen käkrem, och det fungerar utmärkt!

En tant i mitt gammla stall berättade ngn liknade histora som HarryBarry skrev, fast hon sa att ryttaren skulle släppa hästen nä den var trött och inte ville gå fram. Då hoppade man av, tog tag i käkremen och drog hästen:rofl:
Sen är det ju upp till var och en var man vill tro på;)

En jag känner red med tränsbett på ett träns utan käkrem (western). Hästen började bocka, hon tog tag i tyglarna och lyckades på nåt vänster "lyfta upp" tränset och det åkte över huvudet på hästen...

Behöver jag säga att tjejen fick åka ambulans sen? :(

Träns utan käkrem ska i mitt tycke enbart ridas på stångbett / bett med hävstångsverkan.

Sedan gör alla som dom vill men eftersom jag nu vet vad som hänt så tycker jag det är en onödig risk.

Käkrem är en säkerhetsanordning. Dom som rider westernträns utan käkrem får förr eller senare uppleva den underbara känslan när tränset åker av när man minst anar det.

Men vi som rider engelskt och oftast med nosgrimma har ju inte riktigt det problemet. Tränset kan ju inte åka uppåt för nosgrimman tar emot.

Jag har fått också fått förklaringen att det var för att man skulle kunna leda hästen (typ släpa den) hem som man började använda den för mycket länge sedan framför allt i krigstid.

Kennet: som jag skrev, träns utan käkrem/nosgrimma bör ridas på stångbett och inte tränsbett...

tigertofflan: jo fast det finns ju många engelskryttare som rider utan nosgrimma också ;)

Jag rider både med engelsk och western utrustning på min häst, med och utan nosgrimma. Men jag har alltid käkrem på mina träns just för att det känns mer säkert så! :)

jodå....:(

Jag har perosnligen upplevt hur det är att ha nosgrimma,häst med gummiöron o fått tränset avskakat....

Jag har alltid tränsets nackrem fäst i en mkt liten fläta så nära mankammen jag kan o så långt bak utan attdte blir obegaligt som möjligt.

det är dte enda sättet att få grejerna att sitta kvar på den ena gummiörade hästen,den andra har vi det på av rena säkerhestskäl.

Trots detta så har gummiörat skakat på huvudet någon gång o det åkte av på ena sidan.

Nu är han lydig så han stannaro jag fick hjälp av medryttare att haka på det igen..

Käkrem på mina gör ingen som helst nytta,så jag tog o skar bort den på det ena tränset.

det var då jag kom på att det gör visst nytta,det håller pannbandet på plats.;)

jag har numera förenklat alltihop till endast en rem runt huvudet.
lätt,praktiskt och lätt att lyfta.

Men vi som rider engelskt och oftast med nosgrimma har ju inte riktigt det problemet. Tränset kan ju inte åka uppåt för nosgrimman tar emot.

HeJ!

Det beror nog på vad du har för en häst.

Kände en ponny som alltid skulle ha käkremmen spänd jätte-jättehårt. Jag tyckte så synd om honom när jag ledde ponnyridningen runt stallet att jag knäppte upp den så jag fick in en knuten hand(jag var väl 12 år då eller nåt och plåga djur med spänd käkrem går ju bara inte!). Typ 10 sekunder senare stog jag med en mycket lycklig och fri ponny (med litet barn på ryggen) och inget träns på sej!! Lyckligtvis ledde vi med tyglarna runt halsen på hästen, så han kunde inte springa sin väg och jag lyckades få på tränset i "farten" (skritt), utan att nån fattade vad som hänt!
Denna ponny hade en engelsk nosgrimma spänd med 2 fingrar emellan, gjorde inte nån skillnad alls..

(På samma ridskola var jag med om en häst som skulle hoppa terränghinder men vägrade och ryttaren tog tränset med sej över hindret, inte heller där spelade den engelska nosgrimman någon som helst roll!)

/ Lavinia, som ibland tar av pannbandet, men aldrig käkremmen

Hon måste ha slitit som fan? :crazy:
Mitt träns har f ö ramlat av en gång, trots engelsk nosgrimma, pannband och käkrem, och då satt jag ändå på hästen. Vill man så går det.. :D

I övrigt så är det som HarryBarry sa, en gammal grej från militärutrustning. Precis som alla delar på tränset förutom sidostyckena och nackstycket, har käkremmen ingen funktion som hjälper oss idag.

har käkremmen ingen funktion som hjälper oss idag.

*host*
Har du någonsin fallit av över huvudet på en häst med bred, välvd nacke och korta öron?

Har man gjort det en gång så lär man sig att spänna käkremmen så att den ligger kvar bakom ganascherna och inte glider fram mot hakan. Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att den är spänd hårt så att hästen känner av den.

Liknande trådar

Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
368
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
900
Senast: MissFideli
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
539
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka