Sv: Varför inte Back on Track på dräktigt sto?
Anledningen att man är osäker på massage på dräktiga djur är att massage frigör oxytocin och oxytocin är inblandat i igångsättning av livmoderkontraktioner (och allt annat som händer när ett sto fölar). Jag har nog till och med läst att oxytocin är DET hormon som sätter igång värkarbetet.
Oxytocin är ett välmående-hormon ungefär som endorfin, fast med en mer "långvarig" effekt. Oxytocin har mycket med fortplantningskänslor att göra överhuvudtaget. Stoet kan till exempel få en jäkla oxytocinrusch om den träffar på andra föl. Eller för den delen andra ston eller hingstar
Men egentligen så frigörs oxytocin av allt som hästen mår gott av

Det behöver inte ens handla om beröring... Men just beröring och allt som är sådär larvigt skönt så att de nästan kryper ur skinnet - då är det lite extra mycket oxytocin i verkningen....
(är man van att få massage själv så förstår man känslan när de här välmåendehormonerna ruschar till i kroppen - det behövs knappt ens mer än att man FÖRVÄNTAR sej att få det gott och skönt, så har man hamnat i det där halvsömniga flummiga tillståndet)
Jag har haft en märr som blev likadan med BoT-ryggvärmaren. När hon såg att det skulle komma på så sa det "poff" och hon stod och gäspade stort, myste på ögonen, frustade, pustade och slappnade av. Nog fasiken var det oxytocin i farten då

Antagligen för att värmen var skön (jag förstår henne, jag gillar också ryggvärmaren, den har samma effekt på min kropp).
Så nog har BoT effekt på välmåendehormoner...!
(och därav varningstexten.)
Jag skulle vara mest orolig i början av dräktigheten faktiskt. Fram tills dag 45 vågade jag nog knappt titta på Trollfuxa i hagen

.
Men sedan tror jag knappast man måste oroa sej särskilt mycket. Jag tror aldrig man lyckats framkalla livmoderkontraktioner, när det inte ska finnas sådana (= kastning, resorbering) genom beröring - dvs att man VET att oxytocinet som frigörs vid massage/beröring kan innebära trubbel när det gäller dräktighet - men det ska jag ju inte svära på förstås...