Varför importera med exemrisken?

Is

Trådstartare
Ja som rubriken nu säger varför importerar man för skojskull med den exemrisk som är?
Alltså jag pratar inte import av "super" hästar som verkligen kan tillföra den svenska aveln och islandshästens utveckling (ja vad man nu menar är en posetivt utveckling) någit posetivt, men jag menar hobby hästarna. Alla dessa hästar som importeras varje år från Island till Sverige för att vara hobbyhästar på olika nivåer. Vart är logiken? Förutom den stora ekonomiska biten som det innebär att ha exemhäst så Alla som haft en häst med exem vet att det imångafall innebär stort lidande för hästarna även under god omvårdnad. 50% av de importerade hästarna tror man får exem så varför riskerar man detta när det i Sverige (och resten av Norden) finns så mycke bra och billiga hästar? Varför är man så självisk?

Jag är jätte intresserad av allas synvinklar så få höra.

Sv: Varför importera med exemrisken?

Finns 1 miljard likadana trådar om detta urtjatade ämne.

Mitt svar är.. varför hoppa? när hästen kan snubbla och dö??
Varför ha hästen i hagen när den kan halka och bryta fötterna?
Varför rida i skogen när hästen kan snubbla och få in en pinne i senan?
Varför importera när risken för exem är större?
Varför avla på ett sto som inte är klass 1 och minst 8 rakt igen på extriör och gång och väl meriterad påtävlingsbanan?
Varför är bara hingsten som skall vara godkänd??

Varför ha täcke när man kan slippa genom att inte raka?
Varför rida med sadel när man kan spara pengar genom att rida barbacka?
Varför rida med bett när man kan rida utan??

Ja många varför och inga bra svar;)

Varje människa som väljer att göra en fråga eller inte göra i en fråga har säkerligen sina skäl=)

Inger är rätt eller fel=)

Varför avla på ett sto som inte är klass 1 och minst 8 rakt igen på extriör och gång och väl meriterad påtävlingsbanan?

Varje människa som väljer att göra en fråga eller inte göra i en fråga har säkerligen sina skäl=)

Fast det där kändes ju ganska löjlig svar och inte särskilt seriöst. Du kan väl inte mena att utsätta en häst för exem är samma som att släppa ut den i hagen? Om du hade jämfört det med att folk väljer att röka fast man vet att de dödar hade jag väl kunna funderat. Men de är klart fans det bevis på att 70% av hästarna led av att gå i hagen eller att hoppa ett hinder så skulle jag nog fundera på min framtida hästhållning :grin:

Hur många utav importerna är hobbyhästar/mediokra hästar?
Jag tror det finns många skäl varför man importerar och jag tror att man är mer eller mindre rädd för eksemrisken beroende på om man har/haft någon häst med eksem. Vi har importerat ett flertal hästar (20? ) och hos oss har endast två av dem fått eksem. Skulle 70% av dem fått eksem så hade jag nog varit betydligt mer orolig över de två hästar som kommer om två veckor.
Å andra sidan är de två inte att betrakta som "hobbyhästar" och jag kunde inte hitta det jag sökte i Sverige. Jag vet också med mig att jag kan ge en eventuell eksemhäst ett gott liv här i Sverige.

Men sen handlar ju ett hästköp om så mycket mer än statistik och papper, klart att känslor spelar in. Hittar man sin drömhäst på Island och har möjlighet att köpa den så är det givetvis ett argument för import.

Ekonomin på Island just nu gör också att den isländska kronan står väldigt lågt, vilket gör att man får mycket häst för pengarna. Prisbilden blir en helt annan, även med importkostnaden inräknad.

Jag förespråkar dock att man köper hästar i Sverige, dels för att stödja den svenska aveln och dels för att det är humanare för hästarna. Men jag förstår att folk åker till Island och köper häst där, tycker fortfarande att deras normalnivå på ridhästar är betydligt högre än vår.

Lite nyfiken på era importhästar med tanke på eksemrisken.

Hade de eksemtäcken? Och hur lämge har ni haft koll på att de inte utvecklar eksem?

Smaken är väl som baken ang importera eller inte, dvs ganska delad... ;) Jag äger tre islandsfödda, varav två utav dom står här i Sverige.

Den ena är min valack som varit här i 10 år, täckades de två första somrarna - fortf eksemfri.

Min 07:a kom i september förra året och har täckats i sommar tills nu, vi har väldigt lite knott här så hon har tom kunnat gå lite naken, och inte kliat sig.

Förlåt mig, är inte seriös så här framåt morgonkröken, men förutom ditt (i mitt tycke) lika meningslösa inlägg som detta plus underliga jämförelser så tycker jag synd om denna Inger som sitter i kläm... :angel:

Har själv en islandsfödd (imp. som 7-åring om jag inte missminner mig, nu 21 år gammal), en 22-årig livmodersimport (från Island) samt en svenskfödd treåring undan sistnämnda. Ingen av dem har eksem.

Senast ändrad:

Inte ett dugg iseriöst, vadå utsätta den för exem? har den inte exem så har den inte och då är det inge synd om den.Och de jag menar är att ALLT kan hända..Man kan inte sitta hemma och tänka OM hela jäkla riden.. då kan man lika gärna linda in hästen i gaslinda och smälla in den i en box om man ska hålla på och tänka så!

Ja hästen kan få exem och??? då får man ta de DÅ.. och inte gå runt och oroa sig hela tiden.Man kan förebygga ja isst och genom att INTE ha en häst ute dygnet runt under sommaren FRAMFÖRALLT importhästar så har man nog minskat exemrisken markant. Ha heller sånna hästar ute på "bete" under vintern om man nu känner att man måste låta sin häst gå ute dygnet runt en del av ret. Såvidare man inte har på lösdrift.
Om man har på lösdrift skulle jag reka att man faktiskt stallar upp en importhäst under sommaren och har den inne om natten och har flugtäcke på åunder dagarna och köper starka bekämpningsmedel typ swisch.
Duscha hästen dagligen med vatten så fort den blir svettig, för svett drar till sig bitande odjur direkt.

Har man ett stall som inte kan erbjuda att man kan ha hästen inne om natten eller inte har en spoolspilta så skulle inte jag köpa en importhäst.

Men inom islandshästkulturen vet jag att man vill ha hästarna så mkt som möjligt ute bete eller lösdrift är nästan en oskriven lag att så ska man ha.
Och visst är de det bästa för flertaget hästar men långt ifrån alla.
Men vi får inte glömma att vi har hästar för våran egen vinning, få köper häst för att enbart slänga ut de på lösdrift och gå ut och klappa mysa och aldrig rida in hästen.

Så köper man en importhäst och släpper ut den i hagen utan täcke och bara smörjer med lite flugmedel så kan jag nästan lova att hästen kommer få exem någon gång i sitt liv.

Men om man verkligen gör allt efter alla konstens alla regler så kan man inte göra så mkt mer och får hsten exem så får den de.Inget man kan gå runt och oroa sig för så jag menar.
Jorunn är svenskfödd hon kan få exem om jag inte sköter om henne väl, inte går jag runt och har ont i magen och tänker HJÄÄÄLP jag har en islandshäst som har någonstans i sin släpt som har exem(typ alla svenskfödda har i stmmen någon som har exem) Så eftersom det är erftligt har alla hästar risken att få exem.Och även om risken för exem på en svenskfödd är liiiten finns den där.

Så varför frågar du inte oss varför vi är så dumma o bollen som ens köper en islandshäst när risken för exem finns??

Får Jorunn exem och jag inte med hjälp av täcke och smörjning kan få henne nästintill symptomfri.. kommer hon avlivas thats it.. Aldrg i mitt liv att jag utsätter min häst för liidelse..
Samma sak om hon bryter benet aldrig i mitt liv att jag utsätter min häst för en jäkla hängmatta eller boxvila i 6 månader bara för jag vill ha henne kvar.
Det är enligt mig djurplågeri och egoistiskt av oss människor.

Spelar ingen roll om vet säger att hon kommer bli 100% återställd efter att ha hängt i matten i veckor och stått i en box i 5 månader efter mattan. Det utsätter jag inte min häst för.

Så tyck du att mitt svar är oseriöst.. de skiter jag helt och hållet i.. faktum är att din tråd är så sjukt oseriöst vad vill du ha utav tråden??.... bråk?? tjaffs?? Du vet mkt väl att det finns 10985034958349856 miljard sånna här trådar så varför inte bara g in i en av dessa och släng dig in i de bråk som redan är i alla dessa trådar;)

och fråga inte efter svar om du sedan tycker svaren är oseriös och löjliga så fort svarena inte passar damen:grin:

Inte mycket till svar i denna tråd, men i övrigt en del mycket adekvata frågor...

Jag tycker att import är vettigt och bra om man vill förstärka svensk islandshästavel och få in lite nytt genmaterial.
Jag tror att det finns mycket mer att välja på gällande tävlingshästar, man får säkert mer för pengarna om man söker en tävlingshäst.

Om man söker en hobbyridhäst, verkar det inte för mig som om det blir så mycket billigare att importera (vad jag förstått så ligger importkostnaderna på ca 20000kr). Däremot som TS påpekar, en betydligt högre eksemrisk.

En hobbyhäst skulle jag inte själv importera utan söka "inrikes". Jag har fem islandshästar varav en är import (inte jag som importerat) som utvecklat ett ganska lindrigt eksem. Lite extra pyssel som jag hellre varit utan, men hästen lider inte så mycket i och med att det hela är lindrigt. Skulle dock inte köpa en till importhäst just med tanke på eksemet - där det alltid är mer synd om hästen än om ägaren.

nä det jag säger, att en häst behöver inte få exem bara för den kommer från island.
Likaväl att bara för stinas häst och johans häst bröt benet i hagen behöver inte min göra de.Och även om det finns en liten risk ATT min gör de tar man ändå risken att ha sin häst i hagen.
Så även om det finns en risk att en import häst får exem importerar man endå hästar.

Fattar ni verkligen inte mitt tänk i mina gämförelsen??? :crazy:

Får väl förklara mer ingående isf men trode inte jag skulle behöva

Jo att även om det finns en risk för att hästen skadar sig i olika sammanhang, så tar vi dessa risker för vi anser risken är så låg.

Jag vill nog kunna påstå att hästar drabbas mer av bit och sparkskador och sträckningar och andra skador av att gå i hagen än vad hästar får exem i landet.

Ändå har v våra hästar ute i hagen med andra hästar.

Hästar som drar av sig skorna och skadar hoven eller skadar sig på vassa saker i skogen när man rider hästar som fastnar i sorkhål osv, ändå rider vi ut i skogen. så även jag för vi anser att det händer inte oss för risken är för liten:)

Hela hästeriet oavsätt vad vi gör är hela tiden en avvägning mellan risk och inte risk och därefter avgör vi fall till fall vad vi anser är stora och mindre stora risk.

Jag anser tex att risken att min häst skadar sig i hagen när hon går med andra är större än att hon skulle få exem eller skada sig när jag rider i skogen.

Medans lisa larson med brunde(påhittad person) anser att rida ut i skogen är farligare än att ha hästen med andra och rider därför aldrig ut i skogen men har hästen med 10 andra hästar.

inget är ju fel enligt mig, rätt är väl båda fallena, för varje ägare och individ.
Sedan kommer vi ju till detta med åsikter och människan framförallt hästkärringar är aldrig sena på att hoppa på andra och tala om för andra hur dåliga dom är som varken tycker eller tänker eller gör som en själv.

Om jag tycker alla ska gå med flera häsatr är det de enda rätta... och alla andra som inte tycker så är dumma och operation försöka övertala andra om att just jag har rätt och ni har fel..
Ja detta känns nog inge av alla här inne:grin:

Därför jag är så neutral och alltid punkterar att alla gör och tycker olika och att man måste lära sig acceptera de.

Bara för att jag inte skulle importera en isis för att jag anser att risken för exem är för hög så skulle jag aldrig förnedra och hoppa på folk som faktiskt väljer att importera.
Alla är vi olika.. thats is.

Och du inger är btw en grym person;):D

Jag känner att jag borde förtydliga att även jag själv har och har i alla tider haft importhästar och att jag absolut inte vill döma dem som importerar utan att veta folks anledningar. Jag skulle själv aldrig leta efter häst på Island för import men jag skulle aldrig kunna svära på att den dagen inte kommer då jag blir störtförälskad i en häst och inte kan hålla mig från att ta hem den trots mitt anti för hästimportering från Island.

Brolinskan: Jag hade gärna haft statestik på hur många av våra importer som kommer hit och som aldrig blir eller får göra något speciellt annat än att vara familjehäst (vilket absolut inte ska underskattas ska jag poängtera.) men tror att det skulle vara svårmätt men heltklart intressant.

Intressant att höra om era importer, gör ni något speciellt för att förhindra exem och vart i Sverige ni har dessa hästar.

Var i Sverige hästarna står måste ju ha stor betydelse för här i ragunda värkar alla hästar få exem. Alltså även dem som varit i Sverige i över 10 år har fått exem här + svenskfödda hästar som klarat sig hela livet men som fåt exem när de flyttat hit bara från östersund vilket är en flytt på enbart 10mil. Jag har haft hand om 7 islandshästar under längre tid sedan jag började ha häst för 15 år sedan, 1 norskfödd 2 svenskfödda 5 islandsfödda. 1 av de svenskfödda hade exem (medans han bodde här då för när han flyttade tillbaka till Östersund klarar han sig utan täcke till och med) och 4 av de islandsfödda har eller hade exem 2 fick det sedan de flyttade hit till Ragunda och 2 hade exem redan innan dem flyttade hit.

Ursäkta tråkig info för dem som inte är intresserad :o

Senast ändrad:

Inte ett dugg iseriöst, vadå utsätta den för exem? har den inte exem så har den inte och då är det inge synd om den.Och de jag menar är att ALLT kan hända..Man kan inte sitta hemma och tänka OM hela jäkla riden.. då kan man lika gärna linda in hästen i gaslinda och smälla in den i en box om man ska hålla på och tänka så!

Ja hästen kan få exem och??? då får man ta de DÅ.. och inte gå runt och oroa sig hela tiden.Man kan förebygga ja isst och genom att INTE ha en häst ute dygnet runt under sommaren FRAMFÖRALLT importhästar så har man nog minskat exemrisken markant. Ha heller sånna hästar ute på "bete" under vintern om man nu känner att man måste låta sin häst gå ute dygnet runt en del av ret. Såvidare man inte har på lösdrift.
Om man har på lösdrift skulle jag reka att man faktiskt stallar upp en importhäst under sommaren och har den inne om natten och har flugtäcke på åunder dagarna och köper starka bekämpningsmedel typ swisch.
Duscha hästen dagligen med vatten så fort den blir svettig, för svett drar till sig bitande odjur direkt.

Har man ett stall som inte kan erbjuda att man kan ha hästen inne om natten eller inte har en spoolspilta så skulle inte jag köpa en importhäst.

Men inom islandshästkulturen vet jag att man vill ha hästarna så mkt som möjligt ute bete eller lösdrift är nästan en oskriven lag att så ska man ha.
Och visst är de det bästa för flertaget hästar men långt ifrån alla.
Men vi får inte glömma att vi har hästar för våran egen vinning, få köper häst för att enbart slänga ut de på lösdrift och gå ut och klappa mysa och aldrig rida in hästen.

Så köper man en importhäst och släpper ut den i hagen utan täcke och bara smörjer med lite flugmedel så kan jag nästan lova att hästen kommer få exem någon gång i sitt liv.

Men om man verkligen gör allt efter alla konstens alla regler så kan man inte göra så mkt mer och får hsten exem så får den de.Inget man kan gå runt och oroa sig för så jag menar.
Jorunn är svenskfödd hon kan få exem om jag inte sköter om henne väl, inte går jag runt och har ont i magen och tänker HJÄÄÄLP jag har en islandshäst som har någonstans i sin släpt som har exem(typ alla svenskfödda har i stmmen någon som har exem) Så eftersom det är erftligt har alla hästar risken att få exem.Och även om risken för exem på en svenskfödd är liiiten finns den där.

Så varför frågar du inte oss varför vi är så dumma o bollen som ens köper en islandshäst när risken för exem finns??

Får Jorunn exem och jag inte med hjälp av täcke och smörjning kan få henne nästintill symptomfri.. kommer hon avlivas thats it.. Aldrg i mitt liv att jag utsätter min häst för liidelse..
Samma sak om hon bryter benet aldrig i mitt liv att jag utsätter min häst för en jäkla hängmatta eller boxvila i 6 månader bara för jag vill ha henne kvar.
Det är enligt mig djurplågeri och egoistiskt av oss människor.

Spelar ingen roll om vet säger att hon kommer bli 100% återställd efter att ha hängt i matten i veckor och stått i en box i 5 månader efter mattan. Det utsätter jag inte min häst för.

Så tyck du att mitt svar är oseriöst.. de skiter jag helt och hållet i.. faktum är att din tråd är så sjukt oseriöst vad vill du ha utav tråden??.... bråk?? tjaffs?? Du vet mkt väl att det finns 10985034958349856 miljard sånna här trådar så varför inte bara g in i en av dessa och släng dig in i de bråk som redan är i alla dessa trådar;)

och fråga inte efter svar om du sedan tycker svaren är oseriös och löjliga så fort svarena inte passar damen:grin:

Men ge dig nu, den ända som bråkar just nu är du. Alla andra har svart väldigt lugnt och sansat. Ursäkta att jag inte tog ditt inlägg seriöst men det kändes inte seriöst menat att 70% av alla hästar som dagligen går i hagen blir så obotligtbskadad förr eller senare

Men ge dig nu, den ända som bråkar just nu är du. Alla andra har svart väldigt lugnt och sansat. Ursäkta att jag inte tog ditt inlägg seriöst men det kändes inte seriöst menat att 70% av alla hästar som dagligen går i hagen blir så obotligtbskadad förr eller senare

Nej men man har ju konstaterat att efter 7-10 år så har i det närmaste 70 % av hästarna fått eksem. Det är kroniskt och blir ju svårt att jämföra med en bit eller sparkskada som sagt, och det är ju alltid svårt att argumentera för något som man inte inte känner till.

nä det jag säger, att en häst behöver inte få exem bara för den kommer från island.
Likaväl att bara för stinas häst och johans häst bröt benet i hagen behöver inte min göra de.Och även om det finns en liten risk ATT min gör de tar man ändå risken att ha sin häst i hagen.
Så även om det finns en risk att en import häst får exem importerar man endå hästar.

Får väl förklara mer ingående isf men trode inte jag skulle behöva

Jo att även om det finns en risk för att hästen skadar sig i olika sammanhang, så tar vi dessa risker för vi anser risken är så låg.

Jag vill nog kunna påstå att hästar drabbas mer av bit och sparkskador och sträckningar och andra skador av att gå i hagen än vad hästar får exem i landet.

Ändå har v våra hästar ute i hagen med andra hästar.

Hästar som drar av sig skorna och skadar hoven eller skadar sig på vassa saker i skogen när man rider hästar som fastnar i sorkhål osv, ändå rider vi ut i skogen. så även jag för vi anser att det händer inte oss för risken är för liten:)

Hela hästeriet oavsätt vad vi gör är hela tiden en avvägning mellan risk och inte risk och därefter avgör vi fall till fall vad vi anser är stora och mindre stora risk.

Jag anser tex att risken att min häst skadar sig i hagen när hon går med andra är större än att hon skulle få exem eller skada sig när jag rider i skogen.

Medans lisa larson med brunde(påhittad person) anser att rida ut i skogen är farligare än att ha hästen med andra och rider därför aldrig ut i skogen men har hästen med 10 andra hästar.

inget är ju fel enligt mig, rätt är väl båda fallena, för varje ägare och individ.
Sedan kommer vi ju till detta med åsikter och människan framförallt hästkärringar är aldrig sena på att hoppa på andra och tala om för andra hur dåliga dom är som varken tycker eller tänker eller gör som en själv.

Om jag tycker alla ska gå med flera häsatr är det de enda rätta... och alla andra som inte tycker så är dumma och operation försöka övertala andra om att just jag har rätt och ni har fel..
Ja detta känns nog inge av alla här inne:grin:

Därför jag är så neutral och alltid punkterar att alla gör och tycker olika och att man måste lära sig acceptera de.

Bara för att jag inte skulle importera en isis för att jag anser att risken för exem är för hög så skulle jag aldrig förnedra och hoppa på folk som faktiskt väljer att importera.
Alla är vi olika.. thats is.

Och du inger är btw en grym person;):D

En sparkskada och eksem är inte riktigt samma sak och går inte riktigt att jämföra tycker jag..
Sen tar du upp att man inte/ska ha hästar tillsammans och jämför det med eksem. ?? Att ha hästar tillsammans är för mig en självklarhet då hästar är ett flockdjur och har stark flockinstinkt. Är för mig lika grymt att låta hästarna alltid gå ensamma som att inte behandla en eksem häst -om man nu ska jämföra. (Finns en lag som säger att hästar inte får vara ensamma, av en anledning.)

Fler hästar får sparkskador osv för att det finns mycket fler hästar i olika typer av flockar, än vad det finns islandsimporter!

Alla tycker och tänker olika, ja. Men alla hästägare har tyvärr inte tillräckligt med kunskap inom alla områden... därför kanske man måste "lägga sig i" ibland. Det gör man inte för att trycka ned någon annan ryttare, snarare för att hjälpa en annan ryttare och göra det bättre för dennes häst.

+ Lobelia
Vi håller till i Uppland, längs med kusten, med mycket knott och mygg.
Vi har behandlat våra importer som eksemhästar i åtminstone de tre första somrarna, de har fått komma in på nätterna på sommaren, men inte haft täcke. Vi har varit noga med att sköta dem och hålla dem friska i övrigt. Sen är det flera vi har sålt efter några år, varav jag vet en som fått eksem, de flesta har jag koll på var de är, men inte riktigt alla så det kan finnas någon mer som fått eksem i senare skede.

De två andra som fått eksem var vår gamla hingst efter tio år i Sverige (då han alltid gått ute dygnet runt och utan täcke) och inte när han stod på gården samt ett av mina ston som fick det när hon var borta på betäckning. Kanske är markerna här skonsamma för eksemhästar? Om det finns fler typer av knott är det kanske inte just svidknott vi har? För vi har mycket insekter då vi bor i ett "blött" område med mycket skog. Jag upplever dock att eksemhästar mår väldigt bra här när de kommer utifrån, aldrig varit någon häst som blivit värre i sitt eksem, snarare tvärtom.

Men vi kan helt enkelt haft tur med hästarna vi importerat och lyckats pricka in dem utan allergi.

Risken för eksem minska betydligt om man behandlar hästen som om den redan har eksem så det har säkert antingen hjälpt eller skjutit upp debuten men det finns importer som klarar sig utmärkt också så ni kan ha haft tur.

Problemet med dina inadekvata jämförelser är att de är just inadekvata.
Eksem har en genetisk komponent och en miljömässig komponent. Bland svenskfödda hästar är det enl uppgift ca 5% som får eksem. Bland islandsfödda, till Sverige importerade hästar är det upp till 70% som utvecklar eksem av olika grad.
Det vill säga en avsevärd risk bara genom att importera.

Att då jämföra med att hästar kan snubbla i skogen, bli sparkade av andra hästar och liknande, är ju bara dumt.
Du har uppenbarligen inte förstått vilken storleksordning det handlar om.
Det handlar inte om lite slumpmässig otur om hästen får eksem. Det handlar om något man med stor sannolikhet kan förvänta sig.
Jag tycker inte att man med stor sannolikhet kan räkna med att en häst som rids i skogen får en pinne i senan, som var ett av dina exempel.

Dessutom - helt OT och lite halvtaskigt.
Om du lärde dig att stava, skulle det vara enklare att läsa dina inlägg.

Liknande trådar

E
  • Låst
Islandshäst Jag vet att om man importerar en häst från island så kan den få problem med exem även om den varit många år i sverige. Men nu har jag...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: Lilla_My
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 486
Senast: Blossi
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 904
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare