Inte ett dugg iseriöst, vadå utsätta den för exem? har den inte exem så har den inte och då är det inge synd om den.Och de jag menar är att ALLT kan hända..Man kan inte sitta hemma och tänka OM hela jäkla riden.. då kan man lika gärna linda in hästen i gaslinda och smälla in den i en box om man ska hålla på och tänka så!
Ja hästen kan få exem och??? då får man ta de DÅ.. och inte gå runt och oroa sig hela tiden.Man kan förebygga ja isst och genom att INTE ha en häst ute dygnet runt under sommaren FRAMFÖRALLT importhästar så har man nog minskat exemrisken markant. Ha heller sånna hästar ute på "bete" under vintern om man nu känner att man måste låta sin häst gå ute dygnet runt en del av ret. Såvidare man inte har på lösdrift.
Om man har på lösdrift skulle jag reka att man faktiskt stallar upp en importhäst under sommaren och har den inne om natten och har flugtäcke på åunder dagarna och köper starka bekämpningsmedel typ swisch.
Duscha hästen dagligen med vatten så fort den blir svettig, för svett drar till sig bitande odjur direkt.
Har man ett stall som inte kan erbjuda att man kan ha hästen inne om natten eller inte har en spoolspilta så skulle inte jag köpa en importhäst.
Men inom islandshästkulturen vet jag att man vill ha hästarna så mkt som möjligt ute bete eller lösdrift är nästan en oskriven lag att så ska man ha.
Och visst är de det bästa för flertaget hästar men långt ifrån alla.
Men vi får inte glömma att vi har hästar för våran egen vinning, få köper häst för att enbart slänga ut de på lösdrift och gå ut och klappa mysa och aldrig rida in hästen.
Så köper man en importhäst och släpper ut den i hagen utan täcke och bara smörjer med lite flugmedel så kan jag nästan lova att hästen kommer få exem någon gång i sitt liv.
Men om man verkligen gör allt efter alla konstens alla regler så kan man inte göra så mkt mer och får hsten exem så får den de.Inget man kan gå runt och oroa sig för så jag menar.
Jorunn är svenskfödd hon kan få exem om jag inte sköter om henne väl, inte går jag runt och har ont i magen och tänker HJÄÄÄLP jag har en islandshäst som har någonstans i sin släpt som har exem(typ alla svenskfödda har i stmmen någon som har exem) Så eftersom det är erftligt har alla hästar risken att få exem.Och även om risken för exem på en svenskfödd är liiiten finns den där.
Så varför frågar du inte oss varför vi är så dumma o bollen som ens köper en islandshäst när risken för exem finns??
Får Jorunn exem och jag inte med hjälp av täcke och smörjning kan få henne nästintill symptomfri.. kommer hon avlivas thats it.. Aldrg i mitt liv att jag utsätter min häst för liidelse..
Samma sak om hon bryter benet aldrig i mitt liv att jag utsätter min häst för en jäkla hängmatta eller boxvila i 6 månader bara för jag vill ha henne kvar.
Det är enligt mig djurplågeri och egoistiskt av oss människor.
Spelar ingen roll om vet säger att hon kommer bli 100% återställd efter att ha hängt i matten i veckor och stått i en box i 5 månader efter mattan. Det utsätter jag inte min häst för.
Så tyck du att mitt svar är oseriöst.. de skiter jag helt och hållet i.. faktum är att din tråd är så sjukt oseriöst vad vill du ha utav tråden??.... bråk?? tjaffs?? Du vet mkt väl att det finns 10985034958349856 miljard sånna här trådar så varför inte bara g in i en av dessa och släng dig in i de bråk som redan är i alla dessa trådar
och fråga inte efter svar om du sedan tycker svaren är oseriös och löjliga så fort svarena inte passar damen