Jag tycker att det verkar vara tvärt om. Iaf bland tränare. Vill man hoppa högre sägar dom bara att höjden inte har någon betydelse och att kan man hoppa lågt så kan man hoppa högt. Visst, det är väl kanske sant.
Fram till i våras red jag på ridskola, har gjort det i 17 år men med några års brejk för foderhäst, medryttarhäst osv. Sista åren var jag alltid med på hoppkurser och hoppträningar med samma häst. Man blev ju rätt "inhoppade" på varandra och då vill man ju hoppa högre, men det blev aldrig högre än ca 90 cm.
Kan ju hålla med om att det inte är lämpligt att låta ett orutinerat ekipage hoppa bana med höga hinder. Men jag tycker definitivt att man borde få hoppa högre under kontrollerade former ibland. Tex en liten serie där sista hindret är högt. För det är ju skillnad på att hoppa 70 cm och 1,30!
Min gräns för vad som är högt och lågt går definitivt på 90 cm! Bara för att jag aldrig tränat på högre hinder. Har EN gång hoppat 1,30 som sista hinder i en serie med en mycket säker häst (min dåvarande foderhäst). Det är ju jättelätt för en tränare att säga att höjden inte har någon betydelse när dom är så vana! 1,30 är ju bara plutthinder för dom medan det är döläskigt för mig!