Varför har inte vi samlat index för hingstar?

FadeAway

Trådstartare
Helt enkelt sammanslaget såsom det finns utomlands.
Det skulle ju del premiera dubbeltalangerna och dels se till att hingstarna utbildas även i motsatt gren. Det känns som att det är ingen som bryr sig om en hopphingst har en fyra på traven eller en dressyrhingst skulle hoppa med fyra-fem betyg. Som läget är nu uppmärksammas ju mest de som är bruksprovsvinnare i respektive gren.

Sv: Varför har inte vi samlat index för hingstar?

I det gamla blup fanns ett "totalindex" som man även kunde lista hästarna efter. Jag förstår inte varför man tog bort det..? :confused:

I Tyskland får de ju totalindex på sina bruksprov, men inte senare på sina avkommeindex.

Jag kan dock som hingsthållare säga att många faktiskt bryr sig om både och. I alla fall de flesta uppfödare som använder mina hingstar har krav på hoppningen hos gångartshingstarna och tvärtom - utan att sänka kraven på det som är viktigast. Även om jag är för en delad avel så kvarstår faktum att hästarna blir mer lättsålda om de kan både hoppa och röra sig vettigt. Dessutom så tycker jag som amatörhoppryttare att hopphästarna är betydligt roligare att rida om de rör sig bra och är av bra typ!

Ja det är ju där det känns viktigt på just bruksprovet. Det är ju svårt att ha samlade index sedan.
Jag var väldigt förtjust i Manfield men han användes nästan inte alls och nu är han ju död sen en tid tillbaka.

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka