Varför har folk så bråttom?

arabia

Trådstartare
Varför ska folk ha så bråttom med att sätta igång sina hästar efter exempelvis fång, olika inflammationer mm, likaså kan många inte vänta med ridning i några dagar om hästen fått en tappsko.
Många orkar inte vänta ut att en skada läker ut helt, så fort hästen är haltfri ska den ridas till varje pris, sen kan de inte förstå varför hästen inte håller.

En bekant till mig fick fång på en häst för ett litet tag sedan, hästen stog i 4 veckor o är nu igång igen, idag klagade hon över att hästen är halt. Jag sa till henne att hon satt igång hästen för tidigt efter fånget, men inte då, hästen haltade ju inte. Någon röntgen är inte heller gjord. Denna människa tyckte jag är för pjoskig med mina hästar. Min arab fick stå nästan ett år efter sitt fånganfall o det var ju helt onödigt, hästar är till för att ridas på:(.

Vet inte varför jag skriver detta, men det känns som man utsätter sina djur för onödigt lidande många gånger

Sv: Varför har folk så bråttom?

Jag håller med! :crazy:

Inte konstigt att så många hästar aldrig blir frisk utan får avlivas. Lång vila skulle nog göra gott i många fall.

Håller med om att många har bråttom med att sätta igång hästarna, men en av hästarna i stallet fick fång för 2 veckor sen och veterinären sa då att han skall sättas igång väldigt långsammt och försiktigt när han är symptom fri!

Jag håller med!

Men med en tappsko tycker jag inte det är farligt att som tex jag gör tömköra lätt i paddocken. Men såklart hästen får ju inte bara öm bara.

Jag undrar det samma ibland.
To.m endel veterinärer tycker jag har för bråttom.
När man själv har en skada så känner man ju gränserna men man kan ju inte känna vad hästen känner, alltså tycker jag att det är bättre att vila lite längre och få en hållbar häst än att ha så förbannat bråttom.

Likaså vid igångsättning, ofta hör man skritt en vecka, trav nästa, nästa vecka galopp och sen full träning:confused: konstigt att hästarna inte håller då:grin:

Fast det är ju olika från häst till häst hur lång tid det tar.
Jag har fått oerhört mycket skit från folk som tycker att jag ridit igång min för snabbt.
Vilket jag inte håller med om, han har vart helt ren sen april trots att han hade allvarlig hov & kotledsinfl på båda fram.
Men så har vi böjt honom och tagit blodprov i maj, juni, juli och nu i augusti.
Helt ren alla gånger och alla blodprov har vart bra.
Gick sin första tävling sen mars i mitten av augusti.
Vann ena klassen och kom en utanför placering i andra. Dubbelnolla i båda.
Detta är dessutom en väldig humörhäst och vi har hängt ihop i 4 år nu så jag känner direkt när ngt är fel.
Men som sagt, andra som ''vet bäst'' har tyckt att jag ska skritta i ett halvår, trava i ett halvår och sen efter ca ett år hoppa lite.
Min häst var i bra kondition innan, alltså kunde jag rida igång honom fortare än vad ''alla andra'' sa.
En viktig lärdom är iaf att jag alltid alltid måste variera underlag, och att han måste vila minst 1, helst 2 dar per vecka.
Det med vilodagarna är väl mest för att nu när han inte har ont längre så jobbar han så mycket mer med kroppen och blir ordentligt trött efter varje pass, men det blir ju bättre när han vänjer sig. Han är ju trots allt bara riden på riktigt i max 6 veckor.

kan bara hålla med.det verkar som en del hästägare inte förstår att det är levande varelser och inga maskiner:(

har sett en och annan tråd om just det du beskriver...

Och hur vet du att du inte satt igång för fort?
Om ett halvår lär du veta, om hästen skulle få tillbaka någon inflamation.
Den erfarenhet jag har är att det inte kommer tillbaka direkt (om det inte har kommit i ett annat ben isf) utan det dröjer ett tag.

Jag skulle vilja påstå att du har en himla tur om din häst håller någon längre period efter en så pass snabb igångsättning (om jag inte missförstod nånstans.. Var hästen frisk i april? Isf är det ju inte supernabb igångsättning direkt)

Tyvärr verkar folk tro att hästar är någon sorts superdjur som inte behöver igångsättning alls.
Förstår inte alls vad de tänker med, skulle hästen vara övernaturlig bara för att den är stor?

Man kan pjoska med täcken och allt runt omkring, men man kan inte pjoska med igångsättning som i de flesta fall är tusen gånger viktigare.. :confused:

Att det dessutom oftast gäller folk med lååååååååååång erfarenhet är för mig en gåta. Borde man inte ha lärt sig nånting under alla år med hästarna?

Jag startade en tråd för ett tag sen om en fetfet fjording - inte blivit riden på över ett år. Andra dagen den kom hit så hoppade de med den. Efter två veckor lr nåt så gick den med på två lektioner (avancerade, en hoppning) i veckan med tjejen som rider igång.
Det är så.. SJUKT. :crazy:
Fast hästmänniskorna här är mer eller mindre störda så.

Samma sak med dom som har halta hästar. Det är under åren ett flertal personer som haft en halt häst - hästen står några veckor / dagar beroende på hältan, sen rids den två dagar och tävlar den tredje :confused:
SÅ viktigt är det faktiskt inte att tävla.

Grr. Jag blir så arg på folk som tänker på sitt eget bästa framför hästens välbefinnande.

Hmm, men alla hästar blir inte bättre av att "vila". Min med strålbenhälta ska hållas igång och får bara vila 1 dag per vecka. Han motionsrids bara för tillfället (skritt och några travsteg). Jag tror mer på motion i rätt dos. Det ni beskriver är ju dåliga kunskaper och dålig hästhållning.

Jag håller med om att många har alltför bråttom, men de olika fallen ska ju också ses olika.
Mitt ena sto fick fång första maj förra året. Hon kom mycket tidigt under behandling (veterinären var på plats två timmar efter första symptomen), röntgades efter två veckor och hovarna var ua. På veterinärens inrådan satte jag igång att skritta hästen korta pass redan i början av juni.
Grannens islandshäst, behandlad av samma veterinäre, fick inte ridas på ett halvår.

Immer

Han var frisk i slutet av april.
Exakt hur igångsättningen gick till minns jag inte :o
Men typ skritt i en vecka i 15 min kanske, kan ha vart 2 veckor också
Sen skritt i två veckor till men med en kort galopp åt båda håll (ca 20 m), det var vet som ville att jag skulle galoppera eftersom traven sliter mer.
Jag rider fortfarande inte så som förut, alltså jag rider inte ut och galopperar jättemycket (inte för att jag tror han sak gå sönder, men bara för att jag inte kommit dit än i hans rehab eller vad man ska säga) eller rider runt runt i trav och galopp i ridhuset helt planlöst, utan när jag rider har jag alltid ett upplägg som jag går efter.
Vi chillar ganska mycket och när jag rider i ridhus/bana är det mycket skrittpauser osv.
Jag har gått efter vad veterinär + mina tränare har sagt.
Hoppade först i slutet av juni tror jag det var, kan ha varit i mitten/slutet av juli med.
Och då hoppade vi hela 40 cm.
Och på träningen häromdan gick han en 120 bana, så jag tycker inte jag gått för fort fram.
Han är ju dessutom regelbundet kollad (böjd + blodprov) och kommer fortsätta bli kollad 1 gång/månad till mars 09.
Jag rider försiktigt för att han ska hålla, mycket varierat underlag, mycket vila och rätt ridning från början.
Det verkar skilja sig mycket mellan länen, häromkring tycker ''alla'' att jag är jättelarvig och försiktig, för här ska man minsann sitta upp och börja galoppera direkt :/

Senast ändrad:

lite KL

Jag tror också att det många gör fel är inte att de sätter igång för fort utan mer att de gör det på fel sätt. Tyvärr verkar det som att många vetrinärer är dåliga på att ge hästägarna råd om hur och vad de ska göra. Hur lätt är det för någon som inte har så jättestor erfarenhet att veta det egentligen?
Jag tror inte att ju längre vila desto bättre alltid är bra utan efter en skada ska ju hästen byggas upp igen, men det måste göras på rätt sätt!

Min ponny vart oförklarligt halt, hittade inget fel efter 7h på klinik, men vila i 4 veckor och under tiden skulle jag skritta henne för hand, och det skulle ökas varje vecka, var uppe i 30 minuter lagom till återbesöket.
Hon blev friskförklarad och vet. sa att jag kunde sitta upp och skritta.
2 veckors lugn skritt blev det, sedan 2 veckor där jag lade in korta travsträckor som ökades efter hand.
Sen 2 veckor med galopp och lite smått böjda spår igen.
Sen hoppade jag henne några språng på ett räcke och hon kändes fräsch.
Hon har aldrig varit så fin som hon är nu (eller jag har aldrig ridit så bra;)) och vi har hopptränat 1 gång.
Tycker att jag håller en vettig takt i återuppbyggnaden och lyssnar hela tiden på hästen, lägger in fler vilodagar eller dagar där jag bara går ut och går en runda eller rider lite lätt.

jag håller med, folk har så bråttom. många verkar sakna förmåga att tänka långsiktigt.

dock är ju inte helvila en längre tid det bästa heller, i dom flesta fall så är det bra om hästen kommer ut på en skrittpromenad några dagar i veckan. det är uppbyggande och stärkande och dessutom viktigt för psyket.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 423
Senast: NovaW
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka