Det här tycker jag är spännande - åt flera håll!
Det finns så himla mycket normer för att hålla på med hästar, åt olika håll. Jag var själv enormt målfokuserad där ett tag och tyckte att jag behövde "förtjäna" mina hästar genom ditt och datt. Det var inte hälsosamt för mig, utan skapade bara stress.
Nu blir det lite flummigt, men numera har jag allt mer kommit till insikten att det är så viktigt att skilja på vad jag som individ vill, och vad som faktiskt är hästens vilja och behov.
En häst kan älska att komma ut på tävlingsbanorna, till exempel. Men det är ju knappast så att den förstår eller ser konceptet av vinst och förlust - den bara uppskattar stämning och aktiviteten. Och visst är det en fin sak om en människa och en häst gemensamt kan göra något som båda tycker om - även om anledningen till att de tycker om att göra det inte är samma.
Jag har varit i samma banor, men mest i fråga om att jag tycker bra hästar behövs i sporten (för människors skull sålart, vi har ju avlat dem av en anledning). Hästen själv struntar ju om den får tävla, den är ju nöjd om den får sina behov av mat, trygghet, hästliv och aktivitet uppfyllt.
Nu när jag har ett jättefint välstammat sto känner jag att eftersom jag själv gett upp ambitionerna om ridning så sätter jag henne i avelsboxen. Hon har mkt att tillföra för framtiden, och jag slipper känna press att ta ut och prestera på tävling. Jag orkar inte. Och jag tror det nya livet kommer att passa henne utmärkt. Win-win