Varför gör hon som hon gör.

E

Egonson

Okej, jag longerar INTE ofta, men det händer ibland när jag inte har tid med ngt annat, pållan tycker det är ganska tråkigt att gå på ridbanan så vi undviker det helst.
Då oftast bara 10-15 minuter mest skritt och några varv trav i varje.
Använder repgrimma och ett rep modell tyngre, inga inspänningar eller gjordar.
Pållan är lätt att longera i skritt, mkt lyhörd och så.
Dock när jag ber henne om trav (med ljudet "ssssss", hjälper inte det så klatch i luften med repänden och så går jag emot henne).
När hon går över från skritt till trav, lägger hon öronen bak, slänger till med huvudet och får en riktig sur-min :crazy: Hon travar snällt på, försöker aldrig kicka mig eller annat. MEN, hon tycker uppenbart det är lite besvärligt det där med att bli longerad i trav.
Jag har försökt med en låååång lina och stooor volt, inte bättre för det.. Hon gör så här i bägge varv.
Dock funkar det bra om jag springer jämte henne på volten och liksom leder henne runt i stället för att stå i mitten, då är öronen fram och huvudet stilla.

Så där med huvudet gör hon aldrig när jag rider, då är det helt stilla, aldrig något slängande.

Kan vara så att hon bara tycker det är supertråkigt att bli longerad?
Tycker hon inte om min position (där i mitten blir jag ju ständigt ett steg före henne hur fort hon än springer)?
Eller kan det vara något annat fel, vad tror ni? Tänkte om hon kan ha ont på något speciellt ställe, men det verkar ju inte så iom att det går så bra med andra övningar och hon reagerar inte det minsta på visitation och dylikt.

Kan säga att vi talar om en dam med mycket bestämda åsikter, är det något som inte passar så blir det strejk, "VILL inte matte.. *surar i ett hörn*". :p

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför gör hon som hon gör.

Jag har haft (har litegrann fortfarande) det där beteendet med mitt sto som är en stark individ. Jag känner mig rätt säker på att det handlar om att hon inte riktigt tycker att jag har rätt att stå där och kommendera/driva. En ren ledarskapsgrej alltså.
I början kunde jag knappt longera henne alls, men då hade vi okså stora problem med ledarskapet generellt. I takt med att hon accepterar mitt ledarskap bättre, går hon också mer och mer med på att bli longerad utan sura miner...

Álin skrev:
Tycker hon inte om min position (där i mitten blir jag ju ständigt ett steg före henne hur fort hon än springer)?
:p

Din position ska ju inte vara ett steg före (då "drar" du fram hästen). Tänk dig en triangel från bettet-dig-svansen-bettet, så ska den (triangeln) vara med trubbig spets vid svansen. Alltså du ska vara bakom hästen, annars om du är före får du en häst som oftast protesterar och stannar.

Hoppas att du fattade det där med triangeln.

Har du haft henne från föl/unghäst? I annat fall kanske hon har dåliga erfarenheter från innan med att bli longerad i just trav. Om du inte longerar så ofta kanske hon inte lärt sig att det inte är så med dig.

Bara en tanke... :smirk:

Nej, jag har haft henne i 6 år, hon är 20 nu.
Ja, det har jag också tänkt på. Hennes förra ägare var väl inte sådär jättekunnig heller, hästen hade minst sagt övertaget och hade väl så haft sen hon köptes av dem som treåring.. :crazy:

Så hon hade en hel del hyss för sig när hon kom till oss.. :smirk: Kanske det är en rest av det då, det har jag inte ens tänkt på!

allroundhästarna skrev:
Din position ska ju inte vara ett steg före (då "drar" du fram hästen). Tänk dig en triangel från bettet-dig-svansen-bettet, så ska den (triangeln) vara med trubbig spets vid svansen. Alltså du ska vara bakom hästen, annars om du är före får du en häst som oftast protesterar och stannar.

Hoppas att du fattade det där med triangeln.

Ja, jag förstår hur du menar! Dock menade jag inte riktigt så som det verkade när jag skrev, utan jag menade att jag KAN hela tiden vara snabbare än henne om jag vill, eftersom jag går på en mkt mindre cirkel än henne.
I vanliga fall håller jag mig i triangeln, lite "mittpå" hästen, men jag kan fortfarande lätt placera mig framför henne om det skulle behövas (stoppa, vända osv.).

Senast ändrad av en moderator:

Uddi skrev:
Jag har haft (har litegrann fortfarande) det där beteendet med mitt sto som är en stark individ. Jag känner mig rätt säker på att det handlar om att hon inte riktigt tycker att jag har rätt att stå där och kommendera/driva. En ren ledarskapsgrej alltså.
I början kunde jag knappt longera henne alls, men då hade vi okså stora problem med ledarskapet generellt. I takt med att hon accepterar mitt ledarskap bättre, går hon också mer och mer med på att bli longerad utan sura miner...

Ja jag har funderat på det där också. Har nog varit (är.. :o ) lite slapp med det där nu ett tag sen vi flyttade till nya stallet. Har inte varit så "hård" mot henne som jag brukar och som behövs.
Visst, hon är snäll och gosig häst som aldrig bits elelr sparkas, men hon blir gärna bufflig och bökig när man inte håller efter henne s.a.s.

Får nog bli lite extra markträning här då :cool:

kan det vara så att hon blivit tidigare spöad i antingen skritten eller traven för att falla i en snabbare gångart,
och kommer ihåg det?
kanske lite långsökt, men.

annars kan jag bara tillägga att hästar tycker det är meningslöst att springa i en cirkel (det tycker människor själva oxo) och att 'lugna' hästen innan ridning med longering funkar inte, då man trimmar motorn.
jag använder bara longering vid ledning och flyttövningar ;)

Nej spöad har hon då garanterat inte blivit hos förra ägaren eller här, snarare tvärt om isf hos förra ;)
"Vill du inte trava? Oj då. Nähä då får du väl skritta då lilla vän.." :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 823
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama