varför gör hon så

S

stars

vi har köppt oss ett varmblods sto på 10år,när vi va och provred henne så gick allt bra förutom att hon va sur när dem sadlade henne hon bitts i lufften ägaren sa då att hon skulle alldrig bita någon jaja tänkte jag,men vi tog hem henne.
Hon är värdens bässta har precis lärt henne galoppskänkel
min dotter älskar hästen hoppar bra gör hon,hon försöker göra sitt bässta av det du kräver,
men när vi ska sadla henne så hugger hon i lufften och är suroch kan slänga huvudet åt sidan och det ser ut som hon vill nypas men har inte gjort det från i dag,i dag nöp hon mig för första gången och då blev jag arg jag tuttade till henne på bogen och sa nu lägger du av för F-N och då fick jag ångest va jag elak,
hon har inte fel i ryggen vi har kollat det,
jag har letat äffter trådar som skulle passa detta men hittar inget,
är det bara jag som har en häst som gör så här?+
om du har vad gör du med hästen ?
om jag lägger en dresyrsadel på henne med stropparna längre ner till sadel gjorden så gör hon inte det lika mkt kan det vara att man drar till ?+
eller inte vet jag komm med förslag eller nått jag vill gärna få någon hjälp på travet

Sv: varför gör hon så

Hej

Kan kanske vara sadeltvång,?? jag har för mig att det kan yttra sig på det sättet. Min raring han dånar av när jag spänner gjorden, så jag tar det lungt och systematiskt. Ett hål i taget, då går det bra.

Hästar är ju flyktdjur och att spänna sadeln upplever kanske din häst som ett hot/något som är farligt

Tänkte också på att hon kanske är kittlig!
Att du gav henne en reprimand är helt okey. Det är ju ändå du som är bossen, eller?

jag vet inte om jag vil kalla mig boss,jag vill bara att vi ska vara överänns och kunna säja till vad som e fel och rätt, undrar hur man ska kan göra för att hon ska sluta med det

Jag tycker du kan spänna sadelgjorden ett hål i taget, det brukar vara mindre obekvämt för hästen:)

kan ju va så att de vart någon som spännt den för mycke för fort.
och då gör blir dom sura av liksom mer vana..sånt är svårt att få bort, de behöver inte betyda att de är nåt fel.

Med boss menar jag att du måste vara den ranghöga i ditt arbete med din häst. Kolla in hästarna i hagen.

Ett sätt och bli kompis och respekterad av sin häst är att jobba med NH. det är riktigt kul!! Men som sagt, spänn ett hål i taget och ta det lungt. Avdramatisera det hela, om hon märker att ni är osäkra eller rent av rädda blir också hon rädd och tror att det är jättefarligt att spänna gjorden.

jag är inte rädd för henne men bara fundersam hur man ska göra ,hon verkar inte rädd för oss heller,det som känns lite skönnt e att hon gjorde så när vi köppte henne,så hon inte hadde börjat här för då blir man ju rädd om hon karnse inte trivs eller tycker om mig mm
för det konstiga e ju när vi har dresyr sadeln så går det bättre,men jag ska ta ett hål i taget.:idea:

Hästar kan bli väldigt griniga att sadla om sadeln inte passar perfekt, eller om de har sadeltvång.

Några saker du kan göra för att det ska bli bekvämare för hästen är:

- Spänn gjorden långsamt, i flera omgångar. Låt hästen röra sig mellan omgångarna.

- Skaffa en BRED gjord (ca 18-20 cm på mitten) som fördelar ut gjordens tryck över musklerna. Särskilt på ädla, atletiska hästar kan smala gjordar knipa åt om musklerna undertill på bröstkorgen så att det blir hemskt obehagligt.

- Skaffa en gjord med resår på båda sidor.

- Ta hjälp av en sadelmakare för att se att sadeln verkligen passar perfekt.

- Rid med fårskinn närmast hästryggen.

Min häst gillar inte heller sadeln. När han står uppbunden i stallgången trampar han runt, och ibland har han huggit mot mig. De få gångerna har jag daskat till honom på bogen, och han har då slutat.
Jag försöker göra såhär;
* Lägga på sadeln, och låta honom trampa runt som han vill medans jag lägger sadeln i rätt läge.
* Ta ner gjorden och ta ett hål i taget. Har en rätt lång gjord till dressyrsadeln, så att han ska få mycket luft i början.
* Sen gör jag något annat, och spänner ett hål i taget. De sista hålen spänner jag när jag har suttit upp. Då står han helt stilla.

När vi står utomhus är det en helt annan sak. Han står helt stilla och bryr sig knappt. Jag vet inte om han blir stirrig för att han sitter fast, och inte kommer någon vart.
Han har tidigare stått på ridskola, och då kan jag tänka mig att han fick gjorden åtdragen rätt hårt i början.
Men som sagt, det blir bättre.
Ta det lugnt med pållan bara, så ska det nog ornda sig :D

På ridskolan där jag började mitt liv med hästar fanns en ponny som hade haft ont i ryggen. Han hade det dock inte längre, men beteendet att bita den som kom med sadeln satt kvar.
Han bet alltid i sadeln när man kom in i boxen, sedan bet han när man sadlade och slog riktigt argt med svansen.

Min dam kosparkade och högg i luften när jag fick henne. Hon hade då haft ont i ryggen.

Jag gjorde så att honfick äta lite gott när jag sadlade henne så att hon skulle förknippa sadeln med ngt positivt. Sedan var jag noga att leda henne ett tag innan uppsittning för att kunna spänna sadelgjorden på ett lugnt sätt.

Innan jag sadlar stryker jag fortfarande med handen där sadelgjorden ska ligga för att upptäcka före sadlling ev spänningar om hon är kittlig osv.

DU gjorde rätt som markerade att det inte är ok att nypa dig!

Min totto var också hemsk i början! Jag gjorde en stor förändringar som gjorde underverk. Det var att aldrig spänna åt sadelgjorden så att den sitter åt - oftast glappar den så att jag kan få in minst en hand mellan. Jag har en sader som ligger mkt bra och det är upp till mig som ryttare att hålla balansen.
Har jag varit ute och galopperat och hon är flåsig så spänner jag loss gjorden helt och lägger upp den framför mig så att hon han andas ordentligt.

Många tycker att jag är tokig och farlig som gör så men jag rättar mig hellre efter hästen med en sådan här sak än att hon ska rätta sig efter mig och må dåligt.

Tänk själv att träna med ett skärp ngt för hårt spänt över lungorna!

Testa att strunta i att spänna det där sista hålet/hålen och se om ni märker ngn förändring.

Lycka till!

Min gamla häst gjorde likadant, berodde bara på att hon tyckte det var obehagligt. Hon gjorde likadant vilken sadel eller gjord det än var. Jag provade med positiv förstärkning istället, hon fick en sockerbit eller något annat godis när man skulle spänna gjordar :d .

Nu har jag hennes son och han är precis likadan och han har inga dåliga erfarenheter av vare sig dåliga sadlar eller annat, han tycker det är obehagligt bara. Men med lite mutor går det bra :D .

Gör nåt som hästen inte förväntar sig. Spänn sadelgjorden på "fel" sida.
Prova, det funkade för mej.

:eek: hade jag aldrig vågat. Tänk om hästen blir skrämd och kastar sig åt något håll, eller reser sig. då åker både du och sadeln av, vilket gör att hästen antagligen blir ännu räddare för sadeln eftersom den glider av med dig uppe på.
Min häst hade aldrig velat se en sadel igen :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Jag skriver nu för få era tycken och hur ni skulle göra ang detta min sambo har en 15årig dotter som har en ponny som jag inte tycker...
Svar
18
· Visningar
1 892
Senast: eigollet
·
0
Hästmänniskan Sommaren 2008 så hade jag en sommarhäst som heter calle, han är ett varmblod på 11 år nu. Jag hade honom hos en kompis hela sommaren och...
Svar
4
· Visningar
1 288
Senast: Eme_liie
·
Utrustning Provred en häst som bara gått med hoppsadel hela sitt liv, bör tilläggas att denne är åtta år i år. Jag vill göra om den till en...
Svar
3
· Visningar
2 281
P
Hästmänniskan Jag är lite rådvillig....det här kommer nog bli långt men jag hoppas nån har lust att tragla sig igenom de och komma med råd. jag tog...
Svar
14
· Visningar
1 199
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama