varför gör han så??

M

mosig

vi har nu flyttat in i vårat nya hus och då medföljde en katthane på ca 7år som vi fick ta över.
han är stor, långhårig och VÄLDIGT stilig.
men han har lite udda vanor. när man gosar med honom klättrar han upp på axlen/nacken och börjar tugga på ens hår samt öron :eek:
de känns lite besvärligt tycker jag men är det någon här som vet varför han gör så?
dessutom morrar han dovt och lägger öronen bakåt när man försöker få ner honom i från axlen..:confused:

Sv: varför gör han så??

En del katter snuttar på hår - jag tycker det är helslebbigt och tolererar det inte.
Att han gruffar när du vill ta bort honom är väl för att han vill vara kvar. Ta du bort honom vänligt men bestämt.

det går inte få ner honom om man inte är två, då bara klättrar han uppåt.
jag har börjat hindra honom så fort han försöker ta sig uppåt, han får bara va i knäet nu.
kanske är jag lite löjlig men det känns tryggare så.
min mann försöker han inte ens klättra upp på och knappt att han går till honom alls faktiskt så jag funderade på om han kanske tycker att jag är "hans hona" :confused:

Om du läser den heta tråden om att man inte ska ta kattungar från mamman innan 12 veckors ålder, så kan du läsa att just ett sådant snuttbeteende kan komma i fall om en kattunge lämnat mamman vid för tidig ålder.

Så en teori är att han inte fick så mycket tid med sin mamma som han faktiskt behövde och nu därför snuttar på ditt hår och dina öron. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta och vet inte riktigt hur man ska få bort beteendet. Om han är 7 år gammal kan det vara svårt att vänja bort något, men absolut inte omöjligt :).

att dom kan göra så när dom är små (speciellt såna som blir tagna för tidigt) visste jag om men trodde att de var något dom växte ifrån..
men kanske är det en förklaring, låter ju faktiskt ganska rimligt.
det som oroar mig mest är dock detta dova morrande, det känns lite otäckt när man försöker få bort honom och han gör så

Grattis till flytten:laugh:

Katten morrar dovt för att visa att han vill ligga kvar, vi har en katt, en hona, som alltid vill ligga som en levande boa runt axlarna, fast bara på min son som hon har valt till husse;).

Jag tycker du gör helt rätt som inte låter den ligga på dina axlar om du tycker att det är obehagligt.

Snuttandet är förmodligen som någon redan har skrivit ett tecken på att den har tagits från mamma för tidigt, det sitter ofta i hela livet.

Att katten tyr sig mer till dej är för att katter bestämmer vem som är deras människa, dvs deras slav;)

Hur har det gått med bebisen?

tack så mycket, de är så otroligt skönt att äntligen vara på plats! :)

våran andra katt är lite periodare kan man säga, ibland är han bara hos mig och ibland bara hos husse. fast just nu är han nog sur på mig för att jag ens bara vågar röra den andra katten så han tittar knappt på mig..

ingen bebis än, men fortfarande värkar/sammandragningar så fort jag rör mig...

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 569
Senast: Sassy
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 544
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 597
Senast: Safir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama