Varför gör han så?

Sisse

Trådstartare
Jag har ett halvblod som är 5 år. Han är ganska självsäker i hagen och blir ofta den som bestämmer över sina hästkamrater.
På stallgången när man ska göra iordning honom vill han vara med med huvudet överalllt. Det bästa han vet är när man pysslar med hans mule och näsborrar. Jag upplever det inte som om han vill vara dominant utan mer som kontaktsökande när han kommer med huvudet.
Nu till min egentliga fråga. På senare tid vill han gärna ta en utav mina fingrar och hålla mellan sina läppar. När han väl fått tag i ett finger står han och sover och tycker det är helmysigt. Varför gör han så?
 
Han kanske blev avvand från sin mamma för tidigt.
Min häst blev flaskuppfödd och har mycket suga/smaka för sig. Min är 6 år och jag anser honom fortfarande som ett litet föl på många sätt. Vissa hästar tar det lite längre tid för att växa upp. Att suga på ditt finger blir väl som en liten trygghet. Passa dig bara när han kommer in i trotsåldern och biter tag :eek:
 
Min häst har på den senare tiden förändrats, hon ville gärna tugga lite lätt på min hand o smaka.
Hon har aldrig gjort så här innan så jag tror att det är för
att vi har fått bättre kontakt o hon tycker om mig.
Jag tolkar det så iallafall, så jag är glad:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 992
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästhantering Hej ! Jag känner att jag skulle vilja utveckla min kommunikation med min häst. Hästen är eg inte speciellt social av sig, varken med...
Svar
7
· Visningar
1 835
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp