Varför gör han så?

Minerva

Trådstartare
Min 8 månaders Rottis hane är helt rumsren... hemma.
Men så fort jag är hos min kompis så gör han båda delarna..
Det spelar ingen roll ifall han är ny rastad eller inte.
Han lyfter inte på benet utan ställer sig som om att han inte har kissat på flera timmar även fast han gjort det precis innan vi gått in ...
detta gör han BARA hos henne ...
Vad kan det bero på?

Sv: Varför gör han så?

Vad gör den efteråt?
Sprätter den med bakbenen är det ett markeringsbehov. Annars så får man leta efter andra anledningar till varför den tycker att den ska lämna visitkort just där.

Mallenutten min gjorde likadant hos mamma och pappa ganska länge.

Varför han gjorde det brydde jag mig inte så mycket om. Hemma var han rumsren och det var inte så att han rastades mer sällan när vi var på besök hos andra. Ofog kallade jag det.

Jag vaktade honom ganska noga när vi var borta. Tog jag honom på bar gärning så sa jag "nej" lite halvbarskt och ledde ut honom i nackskinnet. När han kissade ute så berömde jag mjukt och smekte honom på magen en stund.

Min rottis hane höll på lika dant..
Så himla pinsamt..
Men iaf hans beteende tolka jag som dominans..

Jag sammankoppla d till att alla han gjorde d hos hade tikar..
Hos mina föräldrar som hade hanhund gjorde han aldrig något.

men jag bannade när det skedde, o såg till att när vi var borta så fick han helt enkelt va där jag var.
Han "markerade" aldrig i det rum ja var i utan smög ut i andra rum..:confused:

Nu hade vi aldrig något sånt här problem med vår hane men jag läste ganska nyligen in en hundbok att hos hannar i denna ålder (könsmogenhet och allt sånt där roligt) kan ha tendens att markera revir hos andra trots att dem är 100% rumsrena hemma.

Jag ocksa skulle kalla det 'ofog'. Jag skulle ha min hund i koppel och ett "eagle eye" pa honom sa jag kunde ta honom pa bar garning och saga ifran. (hur hart beror helt pa hunden, med min tjej racker ett "Nehejdu, sa gor vi INTE" med allvarlig rost for att hon inte ska upprepa vad hon gor)

Våran lilla blandis hane på 5,5mån kissar också när vi är hos andra, senast så var det på min mammas 50 års kalas hennes vännina hade sin handväska liggande på backen och rätt som det var så sa min syster att han hade kissat på den jag torkade snabbt av den och hängde upp den på en stol, tror du inte den lilla rackaren efter en liten stund slänger upp benet och kissar igen på samma väska, men då såg jag det precis när han gjorde det så då röt jag i han slutade genast och gick där i från. Pinsamt värre!!!

Jag undrar också varför han gör så kan det ha att göra med könsmognad?
Har haft hanar förut men inte varit med om detta tidigare.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 764
Senast: lilstar
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 284
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
741
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30