Varför går jag UPP?

bergstopp

Trådstartare
Nu är jag såå frustrerad.
Jag la om min kost för lite mer än ett år sedan och kilona rasade av mig. Innan sommaren så vägde jag 7 kg mindre än när jag var gravid trots att jag åt i princip vad jag ville under helgen och mer strikt på vardagar.
Under min semester så slarvade jag och åt mycket av allt så jag gick upp två kilo.
Nu när semester är slut så la jag om kosten igen, precis så som jag åt när kilona rasade av mig sist.
Trots det så har jag gått upp ett halvt kilo i veckan?! Jag fattar ingenting! Blir så ledsen. Vikten har vart ett känsligt ämne för mig och jag har vart så glad över att jag gått ner så mycket som jag gjort.
Nu kämpar jag på med en ganska tuff KBT-behandling också så jag orkar inte äta mindre. Nu ligger jag på ca 1600-1700 kalorier om dagen.

Jag har vart otroligt trött dom senaste veckorna och inte känt mig bra alls. Har tillochmed tagit två grav test som båda varit negativa (har hormonspiral). Jag funderar på om det kan ha något samband?

Har det skett någon annan förändring förutom kosten?
Börjat äta någon medicin du inte haft förut?
Nu vet inte jag hur långt under ditt kaloribehov du ligger, men ligger man för lågt så blir man ju självklart trött. Det brukar väl rekommenderas att man ligger max 500-1000kcal som underskott vid viktminskning.

Har det skett någon annan förändring förutom kosten?
Börjat äta någon medicin du inte haft förut?
Nu vet inte jag hur långt under ditt kaloribehov du ligger, men ligger man för lågt så blir man ju självklart trött. Det brukar väl rekommenderas att man ligger max 500-1000kcal som underskott vid viktminskning.

Jag åt Mirtazapin i sex dagar men jag blev galet hungrig så jag slutade med dom, men det är två veckor sedan.
Håller på att trappa ner sertralin då jag upplevde att det inte hjälpte mig samt att min viktnedgång stannade upp lite när jag började med dom i våras.
Jag äter säkert minst 500, garanterat mer, kalorier mindre än vad jag gjort under sommaren så jag fattar inte.
På fredagar har jag ätit vad jag känt för, lördag och söndag inget godis men tagit normal portion potatis/pasta till middagen.
Detta gjorde jag innan också och då rann det ju av mig så vad gör jag för fel?

Jag åt Mirtazapin i sex dagar men jag blev galet hungrig så jag slutade med dom, men det är två veckor sedan.
Håller på att trappa ner sertralin då jag upplevde att det inte hjälpte mig samt att min viktnedgång stannade upp lite när jag började med dom i våras.
Jag äter säkert minst 500, garanterat mer, kalorier mindre än vad jag gjort under sommaren så jag fattar inte.
På fredagar har jag ätit vad jag känt för, lördag och söndag inget godis men tagit normal portion potatis/pasta till middagen.

Jag har läst att mirtazapin har orsakat ganska många konstiga viktuppgångar (trots kontrollerat kaloriintag). Det är en vanlig biverkning, du kan kanske höra med läkaren om det kan ha effekt så fort? (I en del av fallen har det rört sig om vätskeansamling, medan det för andra har varit "vanlig" viktuppgång.)

Vet inte hur snabbt man binder vätska med mirtazapin och hur lång tid det tar innan det försvinner efter att man slutat, men när jag gick på mirtazapin så la jag på mig mängder av vätska och det tog tid att försvinna när jag slutat. Dock åt jag det under lång tid.

Att du mår dåligt kan mest troligt ha med nedtrappningen av sertralin att göra. Nedtrappning är tufft.

Och om jag vore du skulle jag räkna på hur mycket kalorier du stoppar i dig på fredagen och under helgen. Är ju ingen vits med att ligga på underskott mån-tors om du ändå äter ikapp under de andra dagarna.
Är underskottet jobbigt såpass att du känner att du behöver "ätardagar" så är det bättre att lägga dig lite högre alla dagar så du känner dig nöjd.

Jag har läst att mirtazapin har orsakat ganska många konstiga viktuppgångar (trots kontrollerat kaloriintag). Det är en vanlig biverkning, du kan kanske höra med läkaren om det kan ha effekt så fort? (I en del av fallen har det rört sig om vätskeansamling, medan det för andra har varit "vanlig" viktuppgång.)
+ @Riru
Jag får kolla med läkaren när jag ska dit om en månad. Men så jobbigt om jag kommer fortsätta gå upp såhär i vikt. Men är å andra sidan helt i obalans i hela kroppen nu med nedtrappning och allt, så det är kanske inte så konstigt om vikten ballar ur. Så jobbigt bara.

Såg att jag skrivit fel i ts också. Jag vägde alltså 7 kg mindre än jag gjorde när jag blev gravid!
Så jag lyckades gå ner 32 kg på mindre än ett år. 20 kg försvann av sig själv utan någon diet eller träning, resterande 12 kg gick jag ner med kostomläggning. Precis samma kost som nu men det verkar inte funka längre..

Mirtazapin ger ofta viktuppgång så det tycker jag du ska ta upp med din läkare. Även Sertralin kan ha det som biverkan men inte lika ofta som Mirtazapin. Så det kan vara förklaringen. Har du kollat sköldkörtel prover annars? Hypotyreos står faktiskt med som biverkning på Sertralin, men du kan så klart ha det ändå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 229
Senast: Dimmoln
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar