Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Tjôta

Trådstartare
Är det för att man är så osäker på att man har rätt?

Alltså, i mina ögon får man ha vilka politiska/religiösa åsikter man vill, bara man inte försöker pådyvla andra dessa åsikter.

Jag tar gärna en diskussion om saker o ting men iaf i min umgängeskrets har just SD-sympatisörerna väldigt svårt att inte försöka tvinga mig att se att deras åsikter allena är de rätta.

Jag tycker att de flesta av dom är fossila förändringsfientliga bakåtsträvare som helst hade gått tillbaka till feodalstaten. Helt fel i mina ögon, jag som inte riktigt förstår varför vi har gränser öht. Vi äger ju inte landet vi bor i!

Det konstiga är, tycker jag då, att dessa personer i ALLT måste dra in partipolitik och att SD är det enda rätta.

Nu senast i en diskussion om cabotage, där vi andra minsann fick höra att om vi röstade fram SD skulle sånt inte få förekomma (Nä, det klart, med låsta gränser så släpps dom ju iofs inte in men släpps vi andra ut då?) Jag trodde ju i min dumhet att cabotage var något som EU infört för att transporter skulle vara mindre miljöpåfrestande, men att det i Sverige helt spårat ur då våra politiker (från alla partier) inte ansett att de varit nödvändigt att kontrollera.

Vad jag vill med detta är nog lite luddigt, men jag undrar om SD-anhängare i er omgivning är lika påstridiga. De är ju t.o.m. värre än Jehovas :/
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Vad jag vill med detta är nog lite luddigt, men jag undrar om SD-anhängare i er omgivning är lika påstridiga. De är ju t.o.m. värre än Jehovas :/
Jag har nog inte sett ett så tydligt mönster i det du beskriver, möjligen beroende på att jag inte har så många (öppet) SD-sympatiserande vänner och bekanta. Men en teori skulle kunna vara att SD skulle kunna beskrivas som ett missnöjesparti - och den som är missnöjd med något är genomgående mer benägen att berätta om det än den som är nöjd med något. En annan teori skulle kunna vara att man vill förklara och motivera sitt, i mångas ögon litet aparta, ställningstagande som en självklarhet. Fast vad vet jag... :p
 
Senast ändrad:
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

????????
Finns inga sådana i min närhet vad jag vet, inte ens en liten jehovare eller frälsis.
I min närmaste umgängeskrets finns olika politiska schatteringar, likaså troende/aktiva utövare av diverse religioner, inget jag stör mig på. Respekt genererar respekt.
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Jag har några Centerpartister som är rätt envetna. Tror det mer handlar om några individer som finns säkert i varje parti som har en dröm om att omvända andra. Irriterande oavsett vad de försöker omvända en till...
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Jag ställer mig också frågande. Jag har aldrig varit med om det, men jag har å andra sidan träffat någon som öppet sympatiserar med SD irl.

På facebook har jag två vänner som stundtals går mig lite på nerverna med sina politiska poster och länkar. Den ena är miljöpartist och den andra socialdemokrat. Men jag tror att det mer beroende på person än på partitillhörighet.
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Vad jag vill med detta är nog lite luddigt, men jag undrar om SD-anhängare i er omgivning är lika påstridiga. De är ju t.o.m. värre än Jehovas :/
Alltså, många som tror starkt på sitt pari och kämpar för det är väl relativt tjatiga med hur bra deras parti är.

Det är väl ganska naturligt kan jag tänka mig om personen är väldigt engagerad i politiken. Tror inte SD människor är värre än andra på den biten.
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Jag brukade jobba med en snubbe som röstade på SD. Härrägud säger jag bara, orkade fan inte lyssna på honom.

I övrigt tycker jag att de är få IRL men många på nätet. Typ så.
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Fast det är just det som jag upplever som annorlunda. Dessa människor är inte speciellt engagerade i politiken utan de är bara uttalat främlingsfientliga och ska rösta på SD för att få bort invandringen.

Nu rör förvisso jag mig i kretsar där det är ganska vanligt med, ska vi säga, lågutbildade arbetare och en hel del egenföretagare främst inom hantverksområdet. Många är ganska rädda för förändrigar öht. Det är lite "Skomakare bliv vid din läst" över det hela.

Själv ses jag nog oftast som en udda fågel och har ett flertal gånger fått höra att jag är alldeles för intellektuell o skrämmer slag på folk.
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Jodå de går på.
På samma sätt som Sossar gjorde när jag var ung.
De tror att de har hittat lösningen på alla problem och vill precis som Jehovas frälsa världen.

Alltså, i mina ögon får man ha vilka politiska/religiösa åsikter man vill, bara man inte försöker pådyvla andra dessa åsikter.

Inte i mina ögon.
Rasister, homofober och andra i samma påse går bort.
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

De flesta i min närhet är inte speciellt påstridiga och jobbiga, utom en. Han är inte bara påstridig och jobbig utan är rent av korkad också, och det gör inte det bättre precis.:banghead: Jag har honom på FB och han lägger gäääärna ut ALLT han kommer över om invandring och liknande. Vi har haft diskussioner några gånger och jag har sågat hans argument, men han har likasinnade vänner så jag gav upp. :banghead:

De som röstar på sd i min närhet vet att jag inte gjorde det och aldrig kommer göra det. Jag är familjens "svarta" får; de andra sympatiserar med sd och jag gör inte det.

En sak som jag däremot tycker är jobbigt är att min familj vägrar kalla chokladbollar för chokladbollar inför barnen. Det heter negerbollar i deras ögon trots att jag upprepande gånger sagt att jag vill att barnen lär sig chokladbollar då jag anser att det är rätt. Nu blev jag så trött på deras trams och den diskussionen och förklarade för mina barn att min familj är elaka och att vi i vår lilla familj inte ska vara det. Nu argumenterar de mot min familj ifall det kommer på tal så nu står alltså mina tre barn bakom mig :D
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Jag brukade jobba med en snubbe som röstade på SD. Härrägud säger jag bara, orkade fan inte lyssna på honom.

I övrigt tycker jag att de är få IRL men många på nätet. Typ så.

Det är nog så för att det är lättare att argumentera på nätet och välja vad man själv vill argumentera mot och läsa, medan det IRL är svårare att värja sig ifall man skulle hamna i underläge i en diskussion.
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

De flesta i min närhet är inte speciellt påstridiga och jobbiga, utom en. Han är inte bara påstridig och jobbig utan är rent av korkad också, och det gör inte det bättre precis.:banghead: Jag har honom på FB och han lägger gäääärna ut ALLT han kommer över om invandring och liknande. Vi har haft diskussioner några gånger och jag har sågat hans argument, men han har likasinnade vänner så jag gav upp. :banghead:

De som röstar på sd i min närhet vet att jag inte gjorde det och aldrig kommer göra det. Jag är familjens "svarta" får; de andra sympatiserar med sd och jag gör inte det.

En sak som jag däremot tycker är jobbigt är att min familj vägrar kalla chokladbollar för chokladbollar inför barnen. Det heter negerbollar i deras ögon trots att jag upprepande gånger sagt att jag vill att barnen lär sig chokladbollar då jag anser att det är rätt. Nu blev jag så trött på deras trams och den diskussionen och förklarade för mina barn att min familj är elaka och att vi i vår lilla familj inte ska vara det. Nu argumenterar de mot min familj ifall det kommer på tal så nu står alltså mina tre barn bakom mig :D

negerboll ca 100 000 träffar
Chokladboll ca 600 000 träffar
så det kan nog anses fortfarande vara adekvat att kalla en negerboll för negerboll.

Ordet neger har först på senare år erhållit en negativ klang. Som har spillt över från ordet "nigger"

Likartade ord som negress, negroid har ju inte samma negativa klang.

Heller inte ordet Caucasoid.

Det är ju ord som man normalt sett inte använder när man pratar med en person, oftare när man ska beskriva.

X har finska drag, y har negroida drag, då vet de flesta vad jag vill beskriva och det har nada med rasism att göra....
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Inte ett dugg faktiskt. Snarare det omvända.
Skulle någon avslöja sig som sosse är det rätt ok, skulle någon avslöja sig som sd’are försöker man läsas lusen av den i ett försök att få hen att byta åsikt av ren utmattning,
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Det har nog inte så mycket med politisk inriktning att göra egentligen, utan är nog mer ett personlighetsdrag.

Folk som är fullständigt övertygade om någonting försöker ofta omvända sin omgivning, om det sedan gäller SD:are, barfotatalibaner, PK-folk, kommunister eller scientologer spelar nog inte så stor roll.
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Jag tror att många är lite nyfrälsta i detta. De känner att äntligen finns det ett parti som står för vad de själva står för, ett parti som tycker som de tycker. De finner ett sammanhang och ett syfte i politiken nu, någonting som de gillar. De känner sig sedda politiskt sett och de mår givetvis bra av det.

Och där kommer de fram till att alla andra också ska få åtnjuta det goda med politiken som de hittat. De är nyfrälsta och vill dela med sig av den goda sanningen som de hittat. "Ifall världen blir såhär kommer vi alla vara lyckliga"-principen. Sen saknar de eftertanke på att alla inte tycker så utan att många tycker att tvärtom är det som hade gjort världen till en bättre plats.

Barfotatalibanerna är ju helt säkra på att inga hästar skulle få förslitningsskador eller skada sig typ över huvud taget ifall hästarna inte hade skor på sig. Det är samma principer där. Människor är så övertygade om att de har rätt att de vill att alla andra ska få ta del av den sanningen också.
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

negerboll ca 100 000 träffar
Chokladboll ca 600 000 träffar
så det kan nog anses fortfarande vara adekvat att kalla en negerboll för negerboll.

Ordet neger har först på senare år erhållit en negativ klang. Som har spillt över från ordet "nigger"

Likartade ord som negress, negroid har ju inte samma negativa klang.

Heller inte ordet Caucasoid.

Det är ju ord som man normalt sett inte använder när man pratar med en person, oftare när man ska beskriva.

X har finska drag, y har negroida drag, då vet de flesta vad jag vill beskriva och det har nada med rasism att göra....

Hoppas du skämtar. :crazy: Om inte, så kan det där mycket väl vara det dummaste jag någonsin har läst på buke.
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Det har nog inte så mycket med politisk inriktning att göra egentligen, utan är nog mer ett personlighetsdrag.

Folk som är fullständigt övertygade om någonting försöker ofta omvända sin omgivning, om det sedan gäller SD:are, barfotatalibaner, PK-folk, kommunister eller scientologer spelar nog inte så stor roll.

ja och den typen av personlighet finns i alla partier och alla religiösa inriktningar + en massa telefonförsäljare...:D
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Hoppas du skämtar. :crazy: Om inte, så kan det där mycket väl vara det dummaste jag någonsin har läst på buke.

Säg så här, jag använder inte ordet neger för jag har ingen användning för det, för pratar jag med färgade så har jag inget bruk för ordet och om jag pratar om färgade så rör det sig om ämnen där färgen på skinnet är betydelselöst. Vad jag pekade på är att vi har olika värderingar under olika tidsepåker. Bråket om Tin-Tin böckerna visar ju på det. Jag anser att vi ska kunna vara så storsinta och inse detta. Att försöka bekräfta sin identitet med att försöka städa undan gamla bilder o ord är i mina ögon billigt. Genom ens agerande i privatliv och i jobbet visar man om man accepterar alla människor som människor. Om jag beställer en negerboll eller chokladboll, påverkar knappast verkligheten för en person i sverige med lite mörkare skinn...
 
Sv: Varför försöker alltid SD-folk att "omvända" andra?

Men är du på riktigt eller? Du ska alltså dra igång den här diskussionen återijävlagen i en tråd som inte ens handlar om det?

Hur orkar ni?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp