varför dricker inte hästarna?!?!

Buck

Trådstartare
hade hästarna på bete förra veckan, de drack mycket vatten och åt mycket gräs ^_^. men denna veckan så står de inne pga dåligt kallt väder och ut i sommar hagen under dagen, men! de dricker inget i stallet och vad jag sett knappt ngt i hagen:cry:, första natten så trodde jag det berodde på att jag varit lat och inte skurat ur hinkarna(hade stått tomma i en vecka) så ngt damm fanns nog i dem :/. skurade alla hinkar ordentligt dagen efter men de drack fortfarande inte mer än ca 5cm(vanlig 20L hink som fylldes till brädden) var:eek:, samma visa imorse trots att jag gav alla surelyte saltersättning för att de skulle bli lite törstiga... den enda som dricker bra är shettisen, dricker alltid minst en halv hink inne och dricker ok ute i hagen också(egen hage).

funderar på att spä i lite saft eller juice i en extra vattenhink till dem för att de ska tycka att det är extra gott och börja dricka igen, men vet inte vad man ska spä med...

vad ska jag göra??? och vilken saft/juice tycker era hästar bäst om?

Sv: varför dricker inte hästarna?!?!

De behöver inte lika mycket vatten när det är kallt och de kanske då får i sig tillräckligt genom gräset som nu innehåller ca 80% vatten!

Häll inte i en massa onödigt socker i vattnet! Gräset innehåller mycket vatten, de har inte samma behov att dricka så mycket.

men andra år så har de inte lämnat vattnet inne, inte så här mycket ialla fall... men kan ju stämma då att de som går i gräshagen får i sig vatten från gräset = dricker inte inne, och shettisen som går i en kraftigt ner betad liten hage inte får i sig tillräckligt vatten från gräset = dricker inne.

men man blir orolig i alla fall :rofl:

Det är som sagt pga vattenhalten i gräset.

Hästar som tex går på frodigt bete kan låta bli vattenbaljan dagar i sträck ibland, dom får helt enkelt i sig MER än behovet av vatten från gräset och då finns det ingen anledning att dricka.

Sedan är det såklart bra att vara uppmärksam, särskilt om det är en enstaka häst som slutar dricka och blir uttorkad. Men nu när gräset har tagit fart så är det många som "slutar dricka".

Så sålänge dom mår bra och du vet att dom äter gräs kan du nog vara lugn :)

Nu när regnet kom i överflöd så dricks inget o ändå kissar de floder.

De får i sig hur mkt som helst via gräset när det är som nu.

Häll inte i en massa onödigt socker i vattnet! Gräset innehåller mycket vatten, de har inte samma behov att dricka så mycket.

Om man häller i lite äppeljuice så tar man givetvis sockerfri ;)

Mina får alltid en skvätt äppelcidervinäger i dricksvattnet, året runt, och det brukar kunna hjälpa de hästar som dricker dåligt av någon anledning.

Så här års är det som de andra redan sagt som sagt inte så konstigt att drickandet minskar rejält! :)

Har haft samma noja men nu har hästarna börjat dricka igen tack och lov:) tror också på allt regnvatten och morgondagg som förklaring:)

Liknande trådar

Hästvård Min häst dricker väldigt dåligt, pendlar mellan 3-8 liter om dagen. Jag funderar på vad jag skulle kunna göra åt detta, då jag tycker...
2
Svar
27
· Visningar
2 885
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag tycker att min häst har börjat dricka alldeles för lite på senaste tiden. Vattenhinken har han knappt rört på nätterna (förut...
2
Svar
20
· Visningar
1 998
J
Hästvård Min häst har slutat dricka! Finns det nåt man kan göra, nåt man kan hälla i vattnet som gör det extra smakligt? Nån som har nåt tips...
2
Svar
32
· Visningar
12 284
Senast: fejko
·
Hästvård Mitt engelska fullblossto har förvandlats till en engelskfullblodsKO :devil: Trodde först det berodde på väääärmen, vi har ju haft...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 411
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar