Varför bockar hästar?

Sv: Varför bockar hästar?

Pigg, glad, rädd, ont, ovana, ... är nog de främsta orsakerna.

gör: försöker hålla upp både mitt och hästens huvud. Dvs räta upp/bak överlivet, relativt höga samt hårda händer. Min gamle häst brukade småbock när vi busgalopperade, men dom glädjeskutten var bara roliga & då brukade jag låta honom hållas.

Skulle min häst bocka så skulle jag hoppa av direkt och åka akut in till klinik för då är något väldigt fel... (bara lite överdrift).

Jag tål inte att mina hästar bockar för att de är pigga och glada sånnt får de sköta i hagen. Och om de gör det tar jag först reda på om det är protest mot något innan jag "bestraffar".

Min häst försöker bocka när hon vill springa fortare. Det jag gör då är att se till att få upp hennes huvud.

Hästar kan bocka av flera anledningar: Men som sagt pigg, glad, rädd, ont och ovana är vanligt.

Jag försöker hålla upp hästen huvud och räta upp mig.

Min lilla tjej har gjort två ordentliga bockserier med mig. Ena gången var det när vi red i paddocken, och det var tre st ponnysar som galopperade fram och tbx i högt tempo i skogen bredvid, min lilla tjej ville nog också vara med, så hon började bocka så jag flög av.
Andra ggn var när vi red i paddocken, och det var två andra hästar i den, och när dem sedan lämnade paddocken ville hon också följa med så hon började bocka då också, fast då satt jag kvar.
Dethär hände i början då jag precis fått henne, hon var väl inte så trygg med bara mig och allt var så nytt osv.

Om de är pigga, glada, busiga eller har ont eller i protest mot en för hard ryttare.

Min häst brukar inte bocka, prioritet nr. 1 är att sitta kvar om det är en större bockning, vilket det brukar vara när hon bockar. Är det en mindre bockning sa dkickar jag till lite med skänkeln sa att hon ska första att man inte far göra sa.

Mina två kan bocka av glädje och bus när vi ska galoppera ute. Oftast om vi inte ridit ut på ett litet tag och vi kommer till vår vanliga galoppbacke och jag inte fattar galopp när de tycker. Då kan de bocka till och tycka Kom igen nu matte!
Det är inga värstingbockningar så jag har aldrig *peppar peppar* åkt av än så länge. Jag brukar bara skälla lite på dem, sitta emot och skänkla.

som sagt, pigga, glada, går emot sänkeln, har ont, hård ryttare, fel anpassad utrustning, ovana, spändhet.

Min herre bockar oftast inte, utan kickar bara så det brukar bara vara att räta på sig och driva fram och gör han sina glädje brallar med spetsade öron och pip sitter jag oftast bara och skrattar:angel: . Bockar de ordentligt så är prio ett att sitta kvar:angel: hålla upp huvudet och driva fram.

Senast ändrad:

Den lille ja brukar rida bockar aldrig. Har aldrig gjort.

Den större bockar när jag trycker på honom vid tex. galoppbommar, då han tänjer sig. blir han lite sur o tycker de är jobbigt.
Och hänger jag inte med i sprången kan han bli sur.
Och sen glädje när han fått hoppa ett större språng eller bara är busig.

Den hästen som jag har nu har (tack och lov) aldrig bockat med mig på än. Fasar för första gången får jag erkänna, då han har visat i hagen och vid longering att han är bockkungen #1. Med hans 172cm i mankhöjd är det en bit att åka innan man träffar marken:D

Min förra häst däremot, bockade oftast och gjorde pipljud för att han tyckte att det var kul eller för att jag höll honom för hårt så att han inte fick springa på i sitt önskade tempo.
Dock så brukade han ofta pipa sekunden innan han bröt ut i bocksprång, så ibland så hann man vara med på det, vilket jag är ytterst tacksam för. :rofl:

när han inte får som han vill gör han rejäla rodeo bocksprång från absolut ingenting. Han är inte elak alls, gör upp till tre stycken o när jag nästan ramlat av slutar han så jag får hitta balansen igen, knashäst...

Jag försöker bara klamra mig fast, finns inte mkt mer att göra....

Min häst bockar ytterst sällan och när hon gör det så är det bus/glädje. Jag ignorerar det, men blir glad att hon gör det.

Jag rider just nu en häst som bockar lite grann, han brukar ibland göra ett litet skutt när han är pigg i galoppen, eftersom det knappt känns av låter jag det vara. En gång bockade han dock pga. frustration när han var tvungen att trava i sansat tempo när en shettis galopperade förbi på volten, den var lite rejälare och tyvärr blev jag så överrumplad så jag tog ned honom till skritt en stund innan jag fortsatte trava - helt fel.
Tyvärr har jag en känsla av att han kommer bocka en hel del när vi börjar träna hoppning, jag tycker det är obehagligt så frågan är hur vi ska lösa det. Har märkt av en del tendenser när jag hoppade låga hinder, men han kanske blir tvungen att koncentrera sig mer på högre. Dessutom kommer jag inte hoppa honom mer innan jag får ut en tränare som kan hjälpa mig att parera det på bästa sätt, får se hur det kommer fungera - han är en glad 20-åring. :D

hästen jag rider nu bockar som jag tolkar det av ren livsglädje, samt när han inte får som han vill.
båda scenarierna brukar uppstå när det är stora öppna fält inblandade, och det är alltså olika beroende på om jag låter honom galoppera eller inte :D

bockar han i ren glädje är det mest småskuttande försök. dom brukar jag strunta i, skratta lite och hålla upp huvudet samt driva framåt.

om han bockar för att han blir tjurig (över att alltså inte få galoppera när han vill och inte jag) så är det rejälare bocksprång, mycket rundare och svårare att sitta kvar. då är jag mer bestämd när jag driver framåt och håller upp huvudet, och brukar dessutom "morra" åt honom, det räcker för att han ska sluta.

Skrattar.. hästen bockar för att den är glad pigg eller så kan den ha ont

Det där känner jag igen fast här är det också långa grusvägar och hinder som utlöser bockfnatten. (som tur är inte alltid)

Prio ett är ju att sitta kvar. Jag lyckas för det mesta.
Sen ska man ju få stopp på eländet och ibland så rider jag bara på men ibland så tvärnitar jag honom på stället för då blir det en bestraffning att han inte får galoppera vidare om han inte sköter sig.
Det beror ju på om han bockar snällt dvs piper och småskuttar eller om han kör bronco språng a´la rodeo.

Flyger av :rofl: min har bockat två ggr rejält (på snart 7 år) och både gånger for jag av innan jag hunnit fatta vad han sysslade med! I protest eller glädje kan han sparka bakut rätt rejält men då sitter jag kvar utan större problem,tack o lov! :bump: Han är stor och jag är kort och tjock så det gör ju så himla ont :crazy:

Jag har rodeo med min häst ibland.. när han är pigg tex när jag ska hoppa och inte har gjort det på länge..
går jätte bra innan hindren men sedan sätter han i gång...det är inte en bock utan hoppar som en stutsboll.. nu är jag så van vid det att jag knappt tänker på att han bockar det är bara att hänga med i svängarna.. Men brukar lugna sig efter en stund.. bockar aldrig i skogen när jag hoppar över stockar/diken men kan hända om jag närmar mig ett ställe han vet han brukar springa på..
Innan red jag för instruktör en gång i veckan och hoppade ganska mycket då gick det lugnare till så min häst tycker det är kul att hoppa...

Min häst har bockat med mig en gång. Då for jag av så att det smällde 10 revben.

Det som hände var att han blev rädd för en annan häst (som i sin tur blev rädd för en katt bakom sargen), for iväg - jag satt på lång tygel, jag kom i obalans och han började bocka.

Han har aldrig gjort något sådant med mig tidigare eller efteråt. Jag tolkar det som att obalansen utlöste det.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
361
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
571
Senast: Piaff
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar