Varför blir ögonen rinniga och geggiga?

C

Charlotte

Vad kan rinniga och lite geggiga ögon bero på?
Har sökt massa på Internet men har inte blivit mycket klokare.

Men om jag får gissa själv vad det kan bero på så tror jag att trånga tårkanaler kan vara en anledning. Bakterier har kommit in i ögonen, dålig stallmiljö?

Hur mycket påverkas ögonen av blåst/drag?
Om nu ögonen är känsliga för drag, kan ett fönster i stallet som är två meter från boxen påverka ögonen?

Hjälp mig bli lite klokare, vad är era åsikter om det här?

Sv: Varför blir ögonen rinniga och geggiga?

Det har hänt mig flera gånger när jag jobbade på Irland. Där stod hästarna på box hela tiden förutom om man släppte ut dom i hagen ibland och då var det en del som kunde komma in med rinniga ögon. Tror på många orsaker vind/sand/insekter mm

min häst har varit väldigt rinnig i sitt ena öga men bara när det har vart blåsigt ute o torrt o fint när det är sol o vindstilla

Glömde svara. Jag tror inte att ett fönster påverkar så mycket (Om inte hästen e väldigt känslig kanske.) eftersom många hästar står med halvöppen dörr där dom kan ha huvudet utanför. Självklart ska dom inte stå så att det blåser rakt in!

Mitt russ har det också, och jag har letat lite info om det. Jag har förstått det som att hästen kan ha blockerade tårkanaler och att vet. måste rensa dom (låter :eek:)
Ska ringa vet. och fråga. Det ser ju inte så skönt ut.

Min häst har ett öga som rinner rätt ofta. Dotterns ponny får mycket gegg i ögonen (welsh) Använder ögonvatten som vi köpt på apoteket och sköljer ur ögonen med. Tår kanalerna går i från näsborrarna så nu med mycket gegga ute kan det lätt bli stopp där. När vet skäljer tårkanalerna sätter dom slangen i tårkanalen som då mynnar ut i näsborren och spolar. Alltså borde man kolla att inte näsborrarna är fulla med lera... Min dam leker myrslok med mulen i leran, föröker hålla rent så gott det går.

Min häst har ett öga som rinner rätt ofta. Dotterns ponny får mycket gegg i ögonen (welsh) Använder ögonvatten som vi köpt på apoteket och sköljer ur ögonen med. Tår kanalerna går i från näsborrarna så nu med mycket gegga ute kan det lätt bli stopp där. När vet skäljer tårkanalerna sätter dom slangen i tårkanalen som då mynnar ut i näsborren och spolar. Alltså borde man kolla att inte näsborrarna är fulla med lera... Min dam leker myrslok med mulen i leran, föröker hålla rent så gott det går.

Okej det har jag inte tänkt på att tårkanalerna går ifrån näsborrarna.

Så om det nu är dåligt stallklimat, fuktigt och dammigt. Då måste det ju kunna påverka ögonen så att dom börjar rinna. Eller är jag ute och cyklar?

Har en granne vars häst har geggiga ögon-för jämnan.Hon har sagt att en ET som var där sa att det kunde bero på att utrensningsorganens meridianer var blockerade,dvs lever och njurar.Det behandlade hon med nålar.Hästen har fortfarande geggiga ögon,så jag vet inte om det måste hållas efter hela tiden,kan inte sånt,men iallafall.För övrigt går hästen på lösdrift,så från dålig stallmiljö kommer det nog inte.Bra vindskydd har hästen också,mycket skog etc,så lä kan den få när den vill.Hennes hästkompisar har inte geggiga ögon,även dom på lösdrift.

Trånga tårkanaler är nog en möjlighet. Säkert ärftligt också. Jag har ett sto vars ögon rinner för jämnan, och hennes 9 mån avkomma ser likadan ut!

Liknande trådar

Hästvård Min häst, ett 20årigt halvbloddsto har sedan några veckor tillbaka haft rinnande ögon - inte kletigt var utan bara rinnande. vad kan...
Svar
7
· Visningar
2 130
Senast: Fahlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10