EZMK
Trådstartare
Kanske är det rent personligt tycke, kanske är det fakta som någonstans kan backas upp. Eller kanske är det en helt onödig diskussion Men något som jag tänkt på sistone är att hemsidor mer och mer blir sämre ur en användarupplevelse. Jag tänkte först att det var någon webbläsarinställning som ställde till det, men jag öppnade i andra webbläsare och det var samma där. Jag tror inte att jag kan posta skärmdumpar som exempel på en digital tidning p.g.a regler men det var otroligt slående över hur lite plats själva huvudinnehållet tar. Vi talar alltså om kanske 20% av en sida, resten är annonser, relaterade artiklar, topplistor etc. I artiklar bryter man av med annonser mitt i vilket stör läsrytmen, man råkar klicka på annonser vid scrollning, frustration och stress ökar. Hur kommer det sig?
Jag jobbar själv med digitalisering och användarupplevelser och kan inte rimligen motivera något av detta utan anser det vara en inflation av sälj och klickjagande. Jag är också uppvuxen med blinkande-banners-av-köp-potenshöjande-medel-här-medan-musik-autospelas-versionerna så jag vill ändå räkna mig som en person med ganska hög tolerans över hur hemsidor kan se ut och bete sig. Men jag blir otroligt stressad av dagens hemsidor där fokuset inte ligger på innehåll utan interaktion. Är detta något som ni tänker kring eller stött på? Hur agerar ni kring det?
Jag jobbar själv med digitalisering och användarupplevelser och kan inte rimligen motivera något av detta utan anser det vara en inflation av sälj och klickjagande. Jag är också uppvuxen med blinkande-banners-av-köp-potenshöjande-medel-här-medan-musik-autospelas-versionerna så jag vill ändå räkna mig som en person med ganska hög tolerans över hur hemsidor kan se ut och bete sig. Men jag blir otroligt stressad av dagens hemsidor där fokuset inte ligger på innehåll utan interaktion. Är detta något som ni tänker kring eller stött på? Hur agerar ni kring det?