Varför bli hon tjock?

Sv: Varför bli hon tjock?

Inka-90 skrev:
ge henne mindre energi. ge mer hö istället. krafft har ett foder som det är lite fet i för ponnyer som blir tjocka.

Men hon behöver inte foder som är för tjocka ponnyer. Hon är ju inte i behov av något kraftfoder.

TinyWiny skrev:
Du behöver inte blanda mineralerna med betfor det finns i pellet form prova det! (mums säger våra)

Vill inte köpa andra mineraler, eftersom jag nu har en hel hink med dessa mineraler.

Imagine skrev:
Du behöver inte ge henne mindre stråfoder men kanske det har ett väldigt högt näringsvärde?

Byt ut en viss del av högivan till halm men öka på till minst 7 kg totalt. Magen måste hålla igång hela dagen. och så kan du minska ner till 1-2dl betfor/fodring.

näringsvärde? energin och proteinet? det är i alla fall 8 MJ TS och 55 g TS.

Hon får ett hönät med halm och det väger väl i alla fall 1 kg...

HelenaHandberg skrev:
På vilket sätt är hästen tjock, hur många cm fett bedömer du att det finns mellan revbenen och huden? Är hästen fläskig eller har den stor buk? Hur är musklerna längs ryggen och länden? Är halsen välmusklad eller fet eller ingendera?

Att jag ställer så många frågor beror på att jag tycker att det egentligen är litet lite mat till en varmblodig häst som verkar ridas mycket. Men det finns lättfödda halvblod också förståss så visst kan den vara ”äkta” tjock. HH

Hon är inte överdrivet tjock, men för rund för att vara lagom. Vet inte hur många cm fett mellan revben och hud.
Hon har lite dåligt med muskler på ryggen, och specielt vid manken där är hon lite insjunken. Halsen tycker jag är musklad (inte välmusklad, men muskler är där)

Hon är för övrigt lätt att hålla i hull. Aldrig haft problem med det.

Wildty skrev:
Har du ingen analys av mineralerna i höet? Vad ger du för mineraler och hur mycket? Har du provat att räkna på något av de foderstatsprogram som finns?

Har ingen analys om mineralerna i höet. Just nu får hon ca 1/4 dl av Hippo mineraler (det med alla olika sorter vitaminer och mineraler och vitlök)
Har försökt att kolla ett sådant foderstatsprogram, men det var himla svårt att fylla i.

marti130 skrev:
Skit också! Här hade jag skrivit ett låångt inlägg med en massa uträkningar men det försvann iom att jag inte var inloggad när jag skickade iväg det... Ids inte skriva om hela men kontentan var i alla fall att din pålle får alldeles för lite mat!!! Hon får ca 54 Mj som det är nu och hennes behov bör ligga runt 70-75 MJ med det arbete hon presterar. Om du ger henne 8,5 kg hö och 0,5 kg betfor så blir det 73,5 Mj och 502,5 smbrp med en kvot på 6,8. Din häst är nog inte välmåendefet utan svältfet...
//marti

ok, har ökat på höet. Hoppas hon mår bättre då.

Ämelie skrev:
först och främst, är du säker att hästen är fet, eller är hästen bukig?

för det andra så skulle jag ökat höet, tycker det är på tok för lite och sedan skulle jag ut i skogen och galoppera.

Inte lätt att ut och galoppera i skogen, nu har iof snön försvunnit. Men det finns inte några bra galoppsträckor, tyvärr... i så fall måste man iväg en längre bit.. och där vill jag inte rida själv. Svårt att passa in så man kan rida med andra.:crazy:

hejsan ett tips till mineralerna är att spreya på lite äppel juice. sen har jag presic utbildat mig på foder sidan och kan räkna ut en foderstat åt dig om du vill. men då behövs det uppgifter på allt foder du ger. MJ. SMRP. Ca. P.

sen behövs vikt ras arbetsbelastning ålder / johanna

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 458
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 837
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar