Varför blev han korsningshäst och inte halvblodskorsning?

fritz_92

Trådstartare
Hej.

Jag köpte en -10 för ca två månader. Han är arabiskt fullblod på pappans sida med Je Amadeus och Svenskt helvblod på mammans sida med Robin Z som morfar. I hans pass står det kosningshäst och det är han ju. Men han är ju också halvblodskorning så varför står det inte de?

Pratade med ridläraren på stallet i närheten när jag kollade en lektion och hon pratade om att då kan han inte visas upp på treårstest och liknande. Det visste jag ju, men kan han göra det om han står som halvblodkorsning istället? Går det ändra detta isf? Eller har han det han här??

Tacksam för alla svar :)

Sv: Varför blev han korsningshäst och inte halvblodskorsning?

Är det raskoden eller löpnumret som säger att han är korsningshäst?

Registreras han i ASVH så ska han få raskod 04 eftersom han är ett renrasigt halvblod men grå papper, och löpnummer som börjar på 8 eftersom hans pappa inte är godkänd.

Var hittar man löpnummret?
Vid ras: korsningshäst.

Han är registresad i svenska hästavelsförbundet med blåa papper.

Är det att pappan inte är godkänd för Svenska halvblod eller?

En hästs registreringsnummer har åtta siffror. De två första visar raskod, halvblod har 04. De två nästa visar födelseår och de fyra sista är löpnumret.

Att din häst räknas som korsning är för att den är registrerad i SH och inte ASVH. SH registrerar inte halvblod, det får de inte. Det brukar vara billigare att registrera i SH än i ASVH kanske är det därför din hästs uppfödare valt det? Du får nog fråga varför. Hade uppfödaren valt ASVH hade din häst räknats som renrasig men med grå papper. Du kan registrera om din häst där men det kostar flera tusen och den måste dna-kollas mot sina föräldrar. Ett tredje alternativ är att registrera honom som partbred arab men jag har ingen aning om ifall det kan ge din häst fördelar eller vad det kostar.

Har kollat upp nu och det hade kostat 500 kr extra för henne att registrera i Asvh istället... Är inte hästen värd mer som halvblodskorsning jämfört med korsningshäst.Om han hade fått gråa papper i Asvh, hade han kunnat vara med på tex treårstest? Han hade inte kunnat vara med på 3-årschampionatet för där var det endast vita, gröna eller gula pass..

Din häst är inte en halvblodskorsning, den är ett renrasigt halvblod. Alla fullblodsraser är tillåtna att korsa in och ger renrasiga avkommor.

Hästar med grå papper kan vara med på treårstest och kvalitet i mån av plats.

Har kollat upp nu och det hade kostat 500 kr extra för henne att registrera i Asvh istället... Är inte hästen värd mer som halvblodskorsning jämfört med korsningshäst.Om han hade fått gråa papper i Asvh, hade han kunnat vara med på tex treårstest? Han hade inte kunnat vara med på 3-årschampionatet för där var det endast vita, gröna eller gula pass..

Det är inte så enkelt att det bara är registreringskostnaden som är högre (de 500:- du nämner) utan för att få registreras med stam i ASVH så hade det krävts att hingsten förde stamrulla i ASVH innan betäckningen vilket kostar 5000:- att lösa. Har de inte fört stamrulla innan betäckningen så får de inte regga avkommer i ASVH.

Är du verkligen säker på att det inte skulle kosta mer än 500 kr? Fär ASVH brukar kräva en avgift på 5000 som motsvarar den avgift som godkända hingstar får betala för sin licens + avgifterna för registrering m m.
För det du behöver är inte det som kallas för tilläggs registrering som man kan göra för t ex fullblod eller importerade hästar.

Din häst är inte en halvblodskorsning, den är ett renrasigt halvblod. Alla fullblodsraser är tillåtna att korsa in och ger renrasiga avkommor.

Hästar med grå papper kan vara med på treårstest och kvalitet i mån av plats.

Jag har fruktansvärt dålig koll när det gäller halvblodsregistrering, men är nyfiken. Pappan är reggad renrasig arab, men inte godkänd för halvblodsavel. Är det det som skulle ge grå papper? Om han hade varit godkänd och löst licens hade det givit gröna papper då?

Carina på Silver Arabians

Helt rätt! Gröna papper om uppfödaren valt att registrera i ASVH.

Börjar fatta nu. :)
Är anledningen till att man oftast inte löser licens för halvblodsavel pengarna? Eller är det massa extra utställningar och sådant också?? Kanske svårt att bli godkänd för halvblodsavel när man är fullblod??

Börjar fatta nu. :)
Är anledningen till att man oftast inte löser licens för halvblodsavel pengarna? Eller är det massa extra utställningar och sådant också?? Kanske svårt att bli godkänd för halvblodsavel när man är fullblod??

Lösa licens kan man enbart göra om de genomgått godkänt ASVH bruksprov och alltså är godkänd hingst inom ASVH oavsett om det är fullblod, arab eller halvblod och det är mkt höga krav där. Om jag inte minns fel så finns det enbart en enda arab som är godkänd för halvblodsaveln för tillfället (om den ens lever är väl många år sedan den blev godkänd).

Att föra språngrulla är inte samma sak som att lösa licens även om kostnaden är den samma som vad det kostar att lösa licens för godkänd hingst = 5000:-
Det är ett form av betäckningsbevis man löser.

Din häst hade alltså inte fått några gröna papper även om hingstägaren löst betäckningsbevis/fört språngrulla i ASVH iom att det inte är en godkänd hingst. Utan den hade fått grå papper däremot med raskod 04 = renrasigt halvblod (under förutsättning att det inte finns några andra oklarheter i stammen på mamma eller pappa). Dessa grå papper hade gett dig rätt att kvala/starta i de öppna championaten som 4,5,6 o 7 åring i Flyinge. Det är det enda ASVH arrangemang du har så att säga rätt att starta med grå papper, övriga är enbart i mån av plats utom tävlan.

Jag har fruktansvärt dålig koll när det gäller halvblodsregistrering, men är nyfiken. Pappan är reggad renrasig arab, men inte godkänd för halvblodsavel. Är det det som skulle ge grå papper? Om han hade varit godkänd och löst licens hade det givit gröna papper då?

Carina på Silver Arabians

Ja inte godkänd inom ASVH = grå papper

Godkänd inom ASVH = gröna papper (finns en arab om jag inte minns fel)

Elcatero ?
Hittade en gammal hemsida där det stod att han var den enda arabhingsten godkänd för alla raser. Dock var han född -85 så det är väl tveksamt om han lever, än mindre är i avel.

Han ska leva men har inte löst licens för halvblodsavel på ett par år, han är för gammal för att orka betäcka ston som är större än han själv.

Exakt! Elcatero tar inte emot ston över 155 cm.

"Favorit i repris"

elcatero_the_acrobat_2009.jpg

Bilderna tog jag hemma hos ägaren den 2 juni 2009, så han är 24 år på bilderna. Lite tunn, men vid god vigör.

En av dagens bästa arabgaloppörer, El Quattro, är efter honom.

Om jag inte minns fel så finns det enbart en enda arab som är godkänd för halvblodsaveln för tillfället (om den ens lever är väl många år sedan den blev godkänd).
Nu levande är kanske bara en men det har funnits flera stamboksförda ox-hingstar i ASVH: Bajano, Bassora, Elcatero, Eldorado, Maz, Mustang, Red Baron, Sá Fed och Samurai hittade jag på blup.se.

:laugh:

Nu levande är kanske bara en men det har funnits flera stamboksförda ox-hingstar i ASVH: Bajano, Bassora, Elcatero, Eldorado, Maz, Mustang, Red Baron, Sá Fed och Samurai hittade jag på blup.se.

:laugh:

Ja som jag skrev endast en för tillfället, idag finns väl knappt någon efterfrågan på arab som förädlarblod utan det är eng fullblod som föredras de är mer homogena med dagens halvblod.
Med tanke på åldern på den sista araben så är väl frågan är det någon som blivit godkänd med dagens krav och poänggränser ?

Lite OT: Var det inte en arabhingst som fick licens för dansk halvblodsavel i våras? Eller är jag helt ute och cyklar?
Lite intressant att se om det finns intresse för den i vårt grannland.

Det stämmer, Zonyx..Mycket intressant arabhingst. Han fick toppbetyg dessutom, på gångarter och temprament bla. Han är 161 cm hög vilket ju är bra för halvblodsaveln antar jag, allt under 165 räknas väl som litet?

http://www.youtube.com/watch?v=uJI-ES9E6Rk

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka