Varför biter dom sönder saker ?

KisseNova

Trådstartare
Jag blir snart galen på detta, och har smått funderat på hur länge jag ska stå ut. Någon av katterna biter sönder mina saker , jag har en starkt misstänkt katt till detta.

Ibland är det viktiga papper som blir söndertuggade, gamla prisrosetter, sladdar och nu senast min mobilladdare som någon av dom tuggat sönder.

Dom har ett klätterträd från golv till tak, ett liten klösbräda samt 3 rok att husera fritt i. Men ändå så förstörs mina saker, och nu har jag börjat tröttna :mad:

Och ja, hur osannolikt det än låter för vissa så är det mina katter som är skyldiga till detta.

Sv: Varför biter dom sönder saker ?

Jag vet inte vad det beror på, men jag vet att det är sjukt irriterande. Min katt käkar upp ipodladdare och mobilladdare så fort han kommer åt :mad: (alla andra sladdar får vara ifred).
4 avtuggade mobilladdare och två ipodladdare (den senaste häromdagen, jag hade stoppad ner den i en låde men 1cm stack upp :crazy:).
Numera laddar vi endast mobilerna i köket på natten, med stängd dörr...

Fick höra tips att man kunde smörja in sakerna med citron, men det spelar ingen roll, han gnager av dem ändå.. Kanske något för dig att prova med sladdarna iaf?

Låter som understimulans, vissa katter trots att de är två och bor hyfsat stort kan inte aktivera sig själva ändå.
Vi har två katter men de leker ganska sällan, vi bor inte helt litet med innätad balkong på första våningen där de är någon timme varje dag och kan spana på folk och djur. De har också massa leksaker men lik förbannat så måste jag leka runt en halvtimme varje kväll med dem då den ena katten annars börjar gå runt och gnälla och gnälla och gnälla. :grin:
En gång var vi borta över natten och när vi kom tillbaka igen låg det stora tussar av den ena katten på sängen, den andra katten blir så frustrerad och leksugen så han sätter sig på och biter den andra. :crazy:
Har du sett om dina katter leker mycket med varandra/med leksaker? Om inte så får du nog börja aktivera dem själv någon gång varje dag så de får rusa av sig ordentligt, laserpekare brukar vara super för det.

Annars kanske det är något problem med tandköttet/tänderna, någon tand som kliar - inflammation? Försök öppna munnen på dem båda och kolla om du ser någon missfärgning eller liknande.

Frågan är vad som anses som mycket lek ? Dom leker ju en hel del ihop samt att den katten som jag misstänker gärna leker på egen hand. Kan det vara så att den ena katten är mer lämpad som utekatt , där hon kan aktivera sig på annat sätt ? Vet ingenting om hennes ursprung, men har funderat på om hon inte trivs i lägenhet.

Jag tycker att dom har fina tandkött båda två.

Mat har dom alltid i matskålen eftersom det är värst när det saknas mat, så understimulans kan det säkert vara.

Går du promenader med dem?
Mina blir lugna och nöjda efter en ordentlig promenad i sele och koppel.

Kan vara så, brukar hon ofta titta ut genom fönstret och krafsa eller vilja smita ut genom dörren?
Får man fråga varför du inte vill ta ut dem i koppel? :)

Såna är dom nästan hela tiden, speciellt min huskatt - som är den starkt misstänkte till att bita sönder alla saker. Hon vill gärna gå ut, och står alltid innanför dörren när man kommer hem för att kunna smita ut i ett obevakat ögonblick.

Raskatten är lugnare av sig, och biter inte , vad jag sett, sönder saker. Hon verkar inte trivas ute då hon fått vistas i utegårdar hos sin uppfödare.

Då skulle iaf jag överväga att omplacera om du inte vill/kan flytta eller inte vill/kan vänja henne vid att gå ut i koppel. Fast det kan ju vara en god idé att leka med henne/dem minst en halvtimme varje dag ganska intensivt och se om beteendet slutar. Så skulle jag gjort iaf, har en katt själv som krafsar på fönstrena och ibland vill smita ut och då löser vi det genom att jag tar på honom selen och tar en promenix, ibland släpper jag honom lös uppe i skogen en halvtimme men det kanske inte är så smart med alla katter.
Hoppad du får till en bra lösning för dig och katten hur du än gör! :)
Jag tror iaf mer på att fixa grundproblemet till varför hon vill bita i sladdar snarare än bara få henne sluta göra det genom att smeta in dem med illasmakande saker eller gömma dem.

Hej!
Jag hade en likadan katt innan.
Han var en utekatt från början och var ju van att få gå ut o springa
Allting funkade bra i början men sen började han äta på allt han åt upp den andras leksaker och hur man än gjorde funkade det inte att få honom att sluta bita sönder allt.
Båda katterna lekte väldigt mycket men det räckte inte.
Jag bor i lägenhet så det fanns ingen möjlighet att han skulle kunna gå ut på egen hand och han gillade inte koppel så han fick komma till någon som hade hus och få vara den ute katt han ville vara.
Han visade det på det sättet att bita sönder allt.
Nu lever han lyckligt även om jag saknar honom mycket så vet jag att han har det bra.

Kanske är det samma sak med din katt att hon varit utekatt innan och vill vara det igen.

Hoppas det löser sig

kram

*kl*

Har bestämt mig, och en av katterna ska lämnas tillbaka/omplaceras.
Då detta har blivit en ovana för båda katterna så har jag fått inse att katterna inte får tillräckligt med stimulans. Vilket är en ohållbar situation för oss allihop.

Vill ha tips på hur och när man kan gå ut med en katt i koppel . Får gå emot min egna vilja för att se om det blir bättre för den katten som ska stanna i hemmet.

är katterna unga? i så fall kan det klia i tänderna för det gör det om dom ska fälla mjölktänderna. kan det ha fastnat något mellan tänderna som sitter och stör?

Liknande trådar

S
Övr. Hund Min golden tjej på drygt 9 månader biter sönder allt!Jag tror jag blir tokig snart:cry: Jag vet inte varför hon gör det. Hon är inte...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: -anna-
·
Övr. Hund Har ju min 18-veckors leonbergertik som i perioder får förstörelseryck, kanske var 3e gång man lämnar henne ensam så ryker det möblemang...
Svar
12
· Visningar
13 685
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka