Varför äter katter hellre sitt byte på en matta än på blanka golvet?

Skjøldur

Trådstartare
Det funderar jag på. I natt har Spezzi tydligen kalasat på en mus på min sovrumsmatta. Hon försökte säkert väcka mig med mje- mje- eee- mjaorrr... =här kommer maten, men jag är inte lättväckt. Alltför kattvan! Och då jag vaknade så låg musens nos och magsäck på mattan, som vanligt. Mattan har små blodspår och måste tvättas ofta. Vill inte vara utan matta i sovrummet, känns så kalt o kallt... Är det bara att det är varmare att sitta på mattan som gör att hon väljer att sitta där, eller är det något annat?

Samma princip som att de garanterat spyr på en matta istället för på golvet :meh:

Mina har alltid spytt på golvet, tack och lov. Någon enstaka gång har de satt sig för att hulka på mattan men då har jag lustigt nog alltid varit i närheten så att jag har kunnat flytta dem några decimeter så att spyan hamnar utanför :p

Hoppas jag inte jinxat nånting nu :cautious:

Mina har alltid spytt på golvet, tack och lov. Någon enstaka gång har de satt sig för att hulka på mattan men då har jag lustigt nog alltid varit i närheten så att jag har kunnat flytta dem några decimeter så att spyan hamnar utanför :p

Hoppas jag inte jinxat nånting nu :cautious:
Har haft båda typerna, både mattspyare och golvspyare, men de har varit väldigt konsekventa.

Jag har läst någonstans att katter spyr (och äter) på mattor för att det inte stänker på mindre hårda/mjukare underlag utan allt absorberas. Ingen aning om det är sant eller inte, men det låter ganska logiskt. Dessutom vilket också är logiskt, när man spyr så blir det en motreaktion så kroppen åker back (tänk att människor spyr utan att hålla i toaletten på något sätt) om det är blankt eller halt underlag får klorna inte fäste och katten åker bakåt. Varför katter alltid väljer finaste/nytvättade/vita mattan har jag däremot ingen aning om. Förutom att tja, de är katter! :devil:

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter