Sv: Varför är vissa hästar mer benägna att få hovbölder än andra?
Jag tror efter erf att det delvis är genetiskt att vara disponerad.
Delvis de platta sulorna, inte enbart, eftersom långt ifrån alla med såna sulor får hovbölder, blödningar kanske, men inte att det blir bölder.
Stoets släkt (som även hingsten kom ur) har lätt att få hovbölder, ja, nu var det ta i trä länge sen hon hade någon, men hon har haft flera än mina andra fullblod (som ej varit släkt) tillsammans under hela deras liv....Hingsten hade det också. Orsakerna har varit sömstick någon gång, intrampad metallbit (inte så konstigt då, skräp som låg i skogen) samt troligen stengallor vid rejsande i hagen. Ibland vet man inte riktigt.
Nu är hennes fötter bättre än dom har varit förr, och som sagt länge sen hon haft nån böld också.
Sen kan det väl hänga ihop med annat som tex att det uppstår i samband med fång tex, tror jag. Eller andra sjukdomar kanske. Jag känner till en häst som hade en skada i hoven sen gammalt (pensionär) minns inte typ av skada, men den fick återkommande bölder i just den hoven.
Har det väl börjat i en hov kommer det under en period lättare tillbaka i den hoven, tror jag.
Ja något svar var det kanske inte. Krävs väl en hovis för kunnigt svar.