Varför är min hund så destruktiv?

G

Gisburne

Köpte en ny leksak åt henne på Lilla Stockholm, en såndär övervuxen tennisboll för typ 45 kr. Tänkte att den borde räcka ett tag. Hon hade inte haft den längre än 2 minuter innan det var hål i den och hon satt och försökte rycka bort det gröngula luddet! Tog den ifrån henne och tänkte att hon får bara leka med den utomhus i fortsättningen, där hon kan jaga runt med den, vilket kan vara svårt i lägenheten eftersom hennes bollar alltid rullar in under sängen till slut. Nu tog jag fram den igen, eftersom hon verkade ha så tråkigt och inte ville varken tugga på oxöron eller viltben. 5 minuter senare var det ett hål till i bollen och nu sitter hon återigen och drar i luddet med tänderna!

Jag ger upp. Varenda leksak, både dem hon får av mig och dem hon adopterar som leksaker själv (mössor, vantar, koppel, skor...) har blivit till grus. Hon har alltid tuggben och annat att tugga på (har halva garderoben full) och hon får gå ut på minst 4 promenader varje dag, varav en är runt 1 timme och de andra 10-30 min. Under promenaderna tränar jag kontakt med henne och övar på de sedvanliga "sitt, ligg, kom, vinka, goddag" och lite här och där ber jag henne hoppa upp på stenar och parkbänkar m.m. och vår favoritsysselsättning är att jag kastar en boll in i en inhängnad (t.e.x hundrastgård eller basketplan) och ber henne hämta den så att hon själv får lista ut var ingången är. Nu löper hon förvisso och kan inte gå lös, men jag försöker ändå underhålla henne så gott det går så att hon inte ska bli understimulerad.

Men ÄNDÅ äter hon upp alla sina leksaker och allt annat hon får tag i! Varför?

Sv: Varför är min hund så destruktiv?

Min hund är precis likadan. köpte en sån här leksak där det är tjocka snören och så sitter det en boll på. Det tog MAX 2min sen var det inget kvar av bollen. Nu kämpar han med att tugga repet i småbitar. Jättekul tycker han, inte lika roligt för matte som blir tvungen att plocka upp snören som ligger överallt på gården:crazy:
En del hundar kanske helt enkelt har ett behov av att bita sönder saker:confused: Det är samma sak med allt, bollar pinnar allt som (enligt honom) är hans saker.

vissa hundar är helt enkelt mer destruktiva än andra. M älskar att ha sönder saker. L går mest och bär på sina (fast han har nån dille på tomtar. lugnt och metodiskt pillar han sönder dem till smulor). mina får inte ha några leksaker inne, bara en stor flossknut. ute har jag bollar och kampleksaker som tål tuffa tag.

Har fått höra att hundar har en inbyggd drift att "ha ihjäl". För en tamhund blir leksakerna "byten" som de först jagar och sedan dödar. Vet inte hur mycket av det som är sant, men min vovve lever i alla fall upp till det! Men varför måste hon göra molekyler av allt för? *suck*

Roligaste leksaken hon haft var nog hennes julklapp. En stoppad kudde med ögon och öron med två repstumpar som hängde ut. (knutarna var som fyra "fötter" på denna fantasivarelse.) Inuti fanns en plasbit med en metallkula i som skramlade. Hon fick den av mina föräldrar när jag var på jobbet, och när jag efter jobbet kom för att hämta hunden så fanns bara skalet och lite repstumpar kvar! :rofl: Hon hade öppnat kudden och plockat ur plastbiten och all stoppning, bit för bit, samt tuggat upp lite av repen...

Liknande trådar

L
Övr. Hund Min hund är 3 år och har blivit en bekväm prinsessa. Hon tycker inget är roligt någon längre stund,och visar det demonstrativt...
Svar
14
· Visningar
3 253
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama