Varför är hästförsäkring billigt?

Animal_friend

Trådstartare
Ville bara höra om någon vet varför hästförsäkringar är billigare än till ex. hundar? Tycker det är lite lustigt då det borde kostar mer när en häst skadar sig än om en hund skadar sig och ändå är försäkringen till hästarna billigare.. Måste säga att jag tycker de är väldigt billiga jämfört med vad jag måste betala för hundarna..

Sv: Varför är hästförsäkring billigt?

Det beror ju också på vad försäkringen täcker och vad man har för belopp... men jag har också reagerat det. Det man får tänka på är ju dock att försäkring för häst inte täcker speciellt mycket skador eller sjkudomar egentligen, i alla fall inte lika "mycket" som för hund.

Är det? Då ska jag aldrig skaffa hund :). Min f d häst hade en premie på 800:-/mån.

Ville bara höra om någon vet varför hästförsäkringar är billigare än till ex. hundar? Tycker det är lite lustigt då det borde kostar mer när en häst skadar sig än om en hund skadar sig och ändå är försäkringen till hästarna billigare.. Måste säga att jag tycker de är väldigt billiga jämfört med vad jag måste betala för hundarna..

Mina hästförsäkringar är iaf bra mycket dyrare än hundarnas...Blir väldigt nyfiken på vad du har för försäkringar?

Så upplever jag också det, men skillnaden jag har på mina försäkringar är
att självrisken är mer än dubbelt så hög på hästen än på hunden.

Mitt ponnystos försäkring är dyrare än hundarnas men min fölunges försäkring är billigast.

Då måste din häst ha en väldigt låg försäkring. Vi har en häst och två hundar och hästens försäkring kostar ofantligt mycket mer än vad båda hundarnas + kattens gör tillsammans.
Hästen kostar drygt 1000 kr i månaden i försäkringspremie.

Senast ändrad:

Vad är det för häst och värde, och vad är det för hundras?

Våra hundar kostar en bra bit mer att försäkra än de hästar vi haft (halvblod och fullblod). Nu slutade det med att vi körde alla (utom fullblodet) oförsäkrade och det går på plus. Vi blev ändå blåsta av bolaget när fullblodet dog, så alla dessa premier var rätt ner i toaletten.

Får väl passa på och slå ett slag för Folksam då. De har aldrig krånglat, utan bara betalat utan något som helst knorr om det har varit något. Vet inte vilket bolag du hade, men Folksam har alltid varit jättebra i a f.

Billigt ?

Jag betalar 2300/mån för 2 hästar, och de är inte ens "fullförsäkrade" om man jämför med va de skulle säljas för...

Men kostar veterinärvård för häst verkligen mer än vad det gör för smådjur? Jag tycker att priserna ligger ungefär på samma nivå trots att en häst är tjugo gånger större. I veterinärräknng alltså, inte försäkringspremie.

*kl*

Min hund (Boxer) har absolut dyras försäkring av alla mina djur, 8000/året.
Sedan kommer hästarna, och sen de andra hundarna.

Men boxer är ju en sjuk ras så att de är dyra att försäkra förstår jag,men lite konstigt är det endå att
en hund är dyrare en vad min Islandshäst är som var betydligt dyrare i inköp, kostar mkt mer när han blir sjuk, och är försäkrad för MYCKET mer en vad hundarna är, både i liv och vet.vård.

Jaja, betalar å ser glad ut ja! ;)

Innan jag (tyvärr) var tvungen att ta bort min hund i våras betalade jag ca 700 kr mer/månad för hästen än för hunden...

Men alltså, en försäkringspremie på över 1000 kr i månaden och sedan självrisk och procent på behandlingskostnaden, medicin etc.. Det lär ju i de flesta fall inte löna sig att ha en försäkring?

givetvis är det så. Annars skulle försäkringsbolagen gå under ;) De är vinstdrivande företag, som dessutom har stora kostnader för reklam (agria jag tittar på dig), personal och lokaler.

Försäkringar är som ett lotteri, bara det att du får ut dina pengar när du behöver dem istället för när du har tur. (om du har tur, jag tycker att så fort jag behövt göra något med mina hästar har det funnits något undantag som gör att försäkringen inte gäller)

Oj det har jag då aldrig känt av!!

Min häst är A1 försäkrad både liv och vet.vård, 40 000 liv och 100 000 vet vård och hans försäkring går på 650kr/mån.

Hunden är fullförsäkrad 12 000 i liv och med utökad vetvård för 60 000 och han betalar jag 125kr/mån för.

Och då anser jag att båda djuren är normaldyra i inköp. Hästen en normal hobbyridhäst och hunden en vanlig renrasig hund. Men skiljer gör det, hästen över 500kr dyrare i månaden.

Folksam på fullblodet. Krävde obduktion av 20-årigt fullblod som dött i hagen. Trots lång obruten A1-försäkring och fyrsiffrigt livbelopp.

Men alltså, en försäkringspremie på över 1000 kr i månaden och sedan självrisk och procent på behandlingskostnaden, medicin etc.. Det lär ju i de flesta fall inte löna sig att ha en försäkring?

Det lönar sig aldrig att ha en försäkring om djuret inte skadar sig. Är ju liksom det det går ut på. ;)

Betalar man en så hög premie har man förmodligen ett rätt högt livvärde och en häst som är värd rätt mkt pengar och då vill man nog inte chansa. Själva veterinärdelen kostar oftast inte så mkt.

Jag hade en häst för några år sen som föll ihop och dog när jag red :crazy:. Den var bara A2 försäkrad hos Folksam och de krävde obduktion av den med. Men obduktionen visade inget utan utlåtandet blev "troligt medfött hjärtfel". De betalade ut förs beloppet och det var ändå väldigt mycket högre än 4-siffrigt. Hästen i fråga var 11 år. Konstigt att det kan vara så olika? Finns det någon klausul som gör att man inte får ut något om hästen är 20 år :confused:
Folksam betalade även obduktionen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 973
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023