varför är han så mager?

Z

znejla

Hej :)

Jag har en hannoveranervalack som alltid har varit väldigt lätt att få upp i vikt, snarare riktigt svårt att banta och träna bort allt fläsk ^^ hehe

men nu har det blivit konstigt, i vintras gick han på 8kg hösilage om dagen och 1dl lusern och mineraler. detta va han riktigt fet på.

Jag va sen med avmaskningen i vår (DUMMA MEJ) och då magrade han av en aning.
jag ökade hösilaget till 11kg om dagen och 3dl lusern och mineraler, men han fortsatte gå ner i vikt.

ökade hösilaget till 12kg om dagen 3dl lusern, en dl kraft grund och mineraler, men han går endå inte upp.

han har livit promenadriden under vintern och håller precis på att sättas igång lite lugnt och försiktigt så han går inget hårt arbete.

jag blir inte klok på detta.

är det någon som har vart med om samma sak och vad gjorde du åt det?
eller har någon bra tips på vad jag kan göra?

är otroligt tacksam för svar!

Sv: varför är han så mager?

Vad har du för värden på hösilaget? hur torrt är det? Varför bara några dl lusern? Hur stor är hästen? Tycker att din får för lite foder

Kan säga att mina shettishingstar som står på jödning (bara haft dom i 3v.) Äter idag 5kg torrhö o 1kg Lusern+olja+ att dom betar av det gräset som kommer nu.

gör en kolla masken, och du har en STOR häst, du ska ge KILO i lucern, inte i deciliter :) jag säger som föregående skrivare, jag tycker han för för lite mat.
Och byt ut krafft grund mot groov, men framför allt, öka lucerngivan till 3-4 kg per dag så ska du se att det nog händer grejer. Sen kan du alltid ge olja oxå, bra för mage, hårrem och hull.
Men kolla masken och om det ger utslag, maska av med rätt maskmedel i samrådan med veterinär.
Lycka till :)

Ehum...trodde du drev med oss när du angav givan:o ...låter ruskigt lite!!! Hur höt ts-halt har silaget? ÖKA GIVAN, både på silaget och lucernet.

Som en jämförelse, detta äter mitt vbl (ridtravare) som rids/körs normalt:

22-25 kg silage/dygn
2 Kg havre
8-12 dl Lucern
Betfor, foderjäst, mineraler, kalk mm tillkommer.

Hästen är 163 cm och väger ca 525kg. Lite svårfödd.

Detta är vad hon står på konstant. Om din ska gå upp i vikt måste du öka på fodret. Har du inte analys så öka givan av Lucernet rejält (givetvis successivt).

Hej :)

Jag har en hannoveranervalack som alltid har varit väldigt lätt att få upp i vikt, snarare riktigt svårt att banta och träna bort allt fläsk ^^ hehe

men nu har det blivit konstigt, i vintras gick han på 8kg hösilage om dagen och 1dl lusern och mineraler. detta va han riktigt fet på.

Jag va sen med avmaskningen i vår (DUMMA MEJ) och då magrade han av en aning.
jag ökade hösilaget till 11kg om dagen och 3dl lusern och mineraler, men han fortsatte gå ner i vikt.

ökade hösilaget till 12kg om dagen 3dl lusern, en dl kraft grund och mineraler, men han går endå inte upp.

han har livit promenadriden under vintern och håller precis på att sättas igång lite lugnt och försiktigt så han går inget hårt arbete.

jag blir inte klok på detta.

är det någon som har vart med om samma sak och vad gjorde du åt det?
eller har någon bra tips på vad jag kan göra?

är otroligt tacksam för svar!

MIn lättfödda isis gick på ett par månader förra sommaren från lättfödd till motsatsen. Han får nu lika mycket/mer än din och han väger 380-400 kg nu och är smal, dvs som jag vill ha honom. Han var i alla år lättfödd men nu är han 22 och jag tror det hänger ihop.
Kolla mask i år igen.

Hejsan! ett mål som jag vet att många har är att det ska bli hö(silage) kvar i boxen när hästen ätit klart, då har hästen ätit sig mätt. Detta funkar inte alltid på alla hästar då vissa äter mer än vad dom tål/behöver. Men det kan vara värt att testa öka dosen hö, för att få ett hum om hur mycke just din häst behöver. Mitt varmblod äter 2 kg kraft 1-2 kg lusern och 9 kilo hö (detta är analyserat och extremt bra hästhö) men han äter inte upp sitt hö nu när gräset kommer i hagarna. *thumbs up*

Senast ändrad:

jag avmaskade honom för ca 6 veckor sedan.

Jo jag kan förstå att det låter som väldigt lite mat om man jämför med det era får.

Men det jag inte förstår är fortfarande varför han har rasat så i vikt när han har vart tjock som en ballong innan på mycket mindre foder.

kan tilläggas också att det även finns lite bete i hagarna.

Men jag ska ta och öka hösilaget och lucernet, ni har antagligen rätt.

det är iaf värt ett försök och fungerar det inte så får jag väl göra ett träck-prov och se om avmaskningen tog som den skulle.
¨
Tackar för alla hjälpsamma svar :D

Som alla redan skrivit... Din häst får väldigt lite mat i förhållande till sin storlek, framförallt den första givan du angav - 8 kg silage är ingenting. 12 kg/dygn är mer åt normalhållet (här), men fortfarande inte någon särskilt hög giva åt en stor häst. Antar att silaget är analyserat?

Räkna decilitrar lucern är meningslöst. Ge ett kg till att börja med.

Som jämförelse:
Halvblodet äter cirka 20-25 kg hösilage/dygn (fri tillgång) + korn och betfor, och tränas på hobbynivå. Ej fet, enkelt kännbara revben men fin rumpa och överlinje.

Jo jag kan förstå att det låter som väldigt lite mat om man jämför med det era får.

Men det jag inte förstår är fortfarande varför han har rasat så i vikt när han har vart tjock som en ballong innan på mycket mindre foder.

Fällningen kräver mycket energi, det kan påverka, liksom även mask - vilket du ju kollar nu. Hästar brukar inte falla ur direkt när man drar ned på maten, det tar ett tag, men sedan tappar de muskler och kroppsfett snabbt.

Med vad och vilken dos, och på vilket sätt anser du det sent att avmaska då?

Har han verkligen rasat fort eller är det så att du plötsligt upptäcker det. Otroligt lätt att bli hemmablind. Jag brukar ha mätsnören och mäter hästen bakom manken och runt magen, markerar var det är och det räcker en gång i veckan eller varannan vecka så har man snabbt koll om det börjar röra sig åt något håll.

Jo jag har nog blivit väldigt hemmablind, jag vet att han har vart en riktig tjockis innan, och har då tyckt att han kanske hade det lite för bra.

skyller detta helt och hållet på mejsjälv, och känner då att det är bättre att fråga folk som kan ge en opartisk åsikt om det hela.

men ska nu börja att öka maten, inte meningen att han ska gå och vara hungrig och mager.

idén med mätsnöre är definitivt något som jag ska börja med :D

för såhär får det absolut inte bli igen.

De kan ju även bli uppsvullna om de har mycket mask. Vad visade träckprovet?
En annan orsak att de blir svullna är också om de får förlite protein och det kan ju vara så att han fick i sig mer protein
när gräset började spira.

Du har inga före/efter-bilder på hästen så man kan se lite vad som har hänt?

Min nordsvensk som jag bantar äter 12 kg hö om dagen...

Som orientalkatten skrev så kanske tänderna behöver kollas?
En gång per år för "normalhästen" bör man kontrollera tandstatusen. Har hästen kända bettproblem så får man göra det oftare.

I övrigt så håller jag med övriga - han får alldeles för lite mat och har du verkligen analys på grovfodret?
Om inte så kan det gå ohyggligt fort "utför" för en häst om man har sämre näringsvärden i höet än man haft innan.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 4,5åriga arabsto är väldigt hård i magen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. Har haft henne ca 3veckor och jag trodde...
Svar
13
· Visningar
1 185
Övr. Hund Hej alla! jag har en 3årig kasterad lågställd jack russel som lätt blir tjock, dock har han mkt muskler eftersom han ganska ofta följer...
Svar
11
· Visningar
1 153
Senast: martha
·
Hästvård hej! Mitt 4åriga halvblod/fullblodssto har på 2-3veckor tappat massor i vikt och muskler. Hon är normalt inte svårfödd - äter gärna...
Svar
6
· Visningar
1 547
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama