En stor andel av alla köp som görs via näthandeln returneras. Och eftersom de returnerade varorna ofta har ett värde som understiger företagets kostnad för att ta emot returen, kontrollera, sortera, skicka till lager och låta varan gå till försäljning på nytt, så kasseras en stor del av alla returer som görs. (Kan leta fram en länk om någon inte tror mig, det har varit uppe i media för inte så länge sedan).
Snacka om waste...när en kund köper två olika färger eller modeller, så kastas den de inte väljer att behålla. Bränns upp antagligen, för numera byggs väl inte sopberg på samma sätt som förr.
Med tanke på hur otroligt billig frakt och returer ofta är, så uppmuntras kunderna till att köpa lite extra när de ändå gör en beställning. Man kan ju alltid skicka tillbaka...
Borde det vara otillåtet med gratis returer? Borde fraktkostnaden alltid öka med fler varor, för att minska lockelsen att plocka på sig saker man inte är säker på att man vill ha?
Vad mer kan göras för att vikta värdet på returnerade varor och kostnaden för att omhänderta dem, på ett annat sätt än idag, så att det inte lika många helt nytillverkade produkter kastas innan de ens använts?
Snacka om waste...när en kund köper två olika färger eller modeller, så kastas den de inte väljer att behålla. Bränns upp antagligen, för numera byggs väl inte sopberg på samma sätt som förr.
Med tanke på hur otroligt billig frakt och returer ofta är, så uppmuntras kunderna till att köpa lite extra när de ändå gör en beställning. Man kan ju alltid skicka tillbaka...
Borde det vara otillåtet med gratis returer? Borde fraktkostnaden alltid öka med fler varor, för att minska lockelsen att plocka på sig saker man inte är säker på att man vill ha?
Vad mer kan göras för att vikta värdet på returnerade varor och kostnaden för att omhänderta dem, på ett annat sätt än idag, så att det inte lika många helt nytillverkade produkter kastas innan de ens använts?