Varför är charter billigare från Norge?

athena

Trådstartare
Sitter och kollar på resor och konstaterar ovanstående faktum. Jag visste det sen tidigare så jag är inte förvånad, men varför är det så?

Exempelresa från Oslo kostar 15 382 NOK (lite drygt 17k SEK med dagens kurs), från Örebro 22 412 SEK. Från Landvetter el Arlanda lite billigare men ytterst marginellt.

Någon som vet?
 
Sv: Varför är charter billigare från Norge?

Charter vet jag inte, men flygresor generellt brukar väl vara billigare från större flygplatser. Jag som bor nära Landvetter, brukar tex vara lite småsur över att Arlanda och Kastrup vanligtvis har mycket bättre flighter till bättre pris. (Oslo har jag aldrig ens tänkt på att kolla, men det ska jag komma ihåg i fortsättningen.)
 
Sv: Varför är charter billigare från Norge?

Jo men det skrev jag ju. Priset är bara marginellt billigare från Arlanda t ex. Jag har mycket närmare till Gardermoen och bara lite närmare än Gardermoen till Örebro.

Frukosten t ex kostade också mindre (2100:- SEK för oss fyra, 1750:- NOK).
 
Sv: Varför är charter billigare från Norge?

Är konkurrensen mellan de norska bolagen högre än de svenska? Kanske är så att priserna i Norge är mer pressade för att det är så många som konkurrerar.

Eller så har de helt enkelt bara bättre förhandlare när det kommer till hotellen. Med tanke på frukosten där.
 
Sv: Varför är charter billigare från Norge?

Kan det ha något att göra med valutakurser gentemot euron och andra valutor? Om ett charterbolag köper en hotellsäng på Kanarieöarna säger vi så får de ett pris i euro antar jag.

Säg att en sängplats på ett hotell en vecka kostar 1000 Euro för charterbolaget (helt taget ur luften som ett exempel jag har ingen aning om vad det kostar för charterbolagen). För en sängplats för 1000 euro får du betala 7590 NOK och 8604 SEK med dagens kurser. I i så fall är det ju logiskt att det också blir ett lägre slutpris till konsumenten, den norska kronan är helt enkelt värd mer när man köper sängplatser, flygresor och annat även för charterbolagen.
 
Sv: Varför är charter billigare från Norge?

Fast det får du ju betala i norsk kurs sen ändå? Eller hur menar du? Skillnaden är ju mycket större.
 
Sv: Varför är charter billigare från Norge?

Koper man en regular flygresa Stockholm-USA fran vilket bolag som helst, ar det mycket billigare om man koper biljetten fran Sverige till USA an om man koper exact samma stolar men fran USA till Sverige. Och det ar ganska stor skillnad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp