Varför använder man boots, please svara!!

Sv: Varför använder man boots, please svara!!

Jg använder det främst fram under broddperioden just för att undvika trampskador.
 
Sv: Varför använder man boots, please svara!!

Tack så jättemkt!:D
 
Sv: Varför använder man boots, please svara!!

Vilken storlek tror ni man skulle behöva till en D-ponny ? :)
 
Sv: Varför använder man boots, please svara!!

Jag läste i en tidning om en hovslagare som arbetat på Flyinge(tror jag det var) att han önskade att alla hästar borde gå oskodda tills de fyller sex år. Jag minns inte varför, men jag tyckte då det lät som en bra iställning. Min häst är 4½. Jag kör med boots på henne. Hon är enormt öm utan, alltså barfota. Kanske måste jag innan sex års ålder införa skor ialla fall.
När väl bootsen sitter på är det perfekta. När räkningen från hovis kommer är den angenämare än om jag skulle ha skor. Hästen trivs i sina boots.

Jag själv hatar att sätta på bootsen. Tycker det tar tid och är krångligt. Mina sitter som korvskinn när de är på, men det betyder också att de är lite svåra att få på. Speciellt på min häst som är lite vinglig ibland på tre ben.

Vissa vill spara pengar. Vissa har hästar som går förträffligt bra på bootsen. Somliga hästägare gillar inte sömmarna som blir vid vanliga skor. Finns säkert fler anledningar. Jag gillar dem, men jag gillar inte att sätta på dem.
 
Sv: Varför använder man boots, please svara!!

Se det tror jag med!

Jag har boots för att skorna ska sitta kvar.
Min häst är väldigt bra på att ta av vänster fram.

Jag menar då boots som sitter ovanpå/runt hoven inte hela gympadojor ;)
 
Sv: Varför använder man boots, please svara!!

Bland islandshästar finns det 3 typer av boots. skyddsbotts som skyddar mot balltramp och att trampa av skor. Hela gummiboots som dras över hoven kallas i bland klockor. Fyller samma funktion när det gäller skydd. Islandshästar kan blanda gångarter och då är det lätt att trampa av en sko.
Viktboots som oftast används på framhovarna för att få en bättre tölt. Där finns maxvikt vid tävling.
Hela boots som används vid ridning på oskodda hästar. Dom kan man också ha som skydd av hoven vid tappsko när man släpper ut i hagen.
 

Liknande trådar

Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Marvin
·
Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
742
Senast: super
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 849
Senast: Otherside
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp