Varför ägarens behov före hästens??

Sv: Varför ägarens behov före hästens??

Jag letar alltid efter det perfekta stallet.

Just nu står jag i ett riktigt bra, det är stora boxar, fräsch luft, bra hagar och bete, OK ridvägar, 3 km till ridhus, gott om utrymmen och förvaring osv. Kallhyra + elkostnad, som jag dock tycker är lite i överkant. Det är väl det enda negativa med själva stallet. Annars saknar jag en ridbana också för att det skulle vara riktigt bra. Hästarna går ute 8-18 och de får den mängd foder man själv bestämmer inne och ute (dvs vill man ha mängder med hö ute är det bara att lägga ut).

Jag har valt stall efter vad som är bäst för min häst + att det ska passa mig och min ridning någorlunda också. Jag väljer alltså bort stall med ridhus på gården om hagarna är små leriga rutor och det kostar multum. Då åker jag hellre 3 km.

Det jag är ute efter nu om jag skulle flytta är just stall med mer träningsmöjligheter på hemmaplan, typ en bra ridbana eller ett ridhus på gården. MEN det får inte vara skithagar, för det är ju ändå där och i boxen som hästen är mest.
Sedan skulle jag vilja kunna komma ner lite i pris, men det är nog önsketänkande.

vad är det för foder som inte passar hästen?

Det ingår hösilage med ganska låga värden och kraftfoder med lite protein. Hästen har en väldigt högt behov av protein för att inte falla ur och därför fodras han nu med lämpligt foder för att få proteiner. Då är hästen fin. Det är för att slippa det dyra fodret som ägaren vill byta plats, men med det fodret kommer hästen med all säkerhet att falla ur rejält. Det är ju lätt att säga att fodermängden som ingår är fri när stallägaren sen begränsar mängden foder rejält vid de två fodertillfällena. De får inte mer än normal morgonranson i hagen på morgonen. De får inte lägga in så det ska räcka till lunch. Då är det ju i princip omöjligt att ge allt hästen skulle behöva till natten. Hästen äter inte upp 10-12 kg på natten.

[
QUOTE=Centaur;11755494]för att vara helt ärlig så tycker jag du har ovanligt korkade kompisar. och deras konstiga beslutningar har troligtvis inte med hästägande i sig att göra, dom gör förmodligen väldigt korkade och ogenomtänkta val i övriga livet också.

Det är just det som är mest underligt. Ingen av dem är så i övriga livet. Det är bara hästdelen där de fungerar så här. Jag antar att det till stor del beror på okunskap.
Alla är inte nära kompisar, men några, jag träffar dem ändå ofta av olika orsaker. Men som sagt både kompisar och bekanta: De är inte alls så här annars.
Det är precis som om hästägandet är något de vill ha järnkontroll på och krånglar till det väldigt mycket helt i onödan.

Jag väljer bara för min egen skull. Ridhus för min skull för att hästen skall kunna motioneras i alla väder. Stora hagar för att hästen skall vara frisk för min skull så jag kan rida. Bra mat för min skull för att hästen skall må bra. Bra stall för min skull för att jag ska kunna ta hand om hästen i stallet där båda mår bra. Summa sumarum, jag har häst endast för min skull, det kostar för mycket för att ha häst för hästens skull.

är själv på väg att byta stall. endast p.g.a min egen lathet och egna intressen kalla mig hemsk om ni vill, men nu just känns det som min enda utväg.

hemma har vi stall, stoora hagar, okej ridvägar och bana med hinder osv.

men efter att jag i nästan hela mitt liv lagt hästarna före allt, kommer jag förmin egen del ändra på det.
detta för att;
1. jobbar i stan, 25km bort
2. min kille bor 30km bort
3. har usel lön ännu 3mån
4. sitter i bilen hela jävla tiden

det är ett enda jäkla farandes fram å tillbaka. hästarna(4) skall ridas, in - utsläpp, mocka...
precis allt blir lidande, hästarna, förhållandet, plånboken.

så därför flyttar jag och den häst som rids mest till ett stall mycket nära min pojkväns lägenhet, som dessutom är 10km från jobbet.
stallet är kanske sämre, ingen bana, bara en hästkompis.

visst är det lätt att döma andra, att de är dumma som sätter sig själv framför hästen. men nu just måste jag prioritera annorlunda,
och jag tror att alla som är hästägare för en längre eller kortare tid kommer att märka att de nångång måste prioritera sig själva först.

sen tycker jag inte att man skall lägga sig i andras val så mycket (bara det inte är riktigt galet) man vet aldrig hur personen mår, vad den är och har varit med om. man vet inte hur nån känner inombords, om nån har problem ihemmet, lider av sjukdom.. osv

så var försiktiga med att döma. man vet inte heller i vilka livssituationer man själv kommer att sitta i framöver.

detta blev långt och kanske lite överkurs, men ville skriva av mig lite ;)

Jag har valt "stall" för min och mina hästars skull. Jag har dem hemma på lösdrift 10 meter från huset. Jag stog i ett bra stall med bra ventilation, stora boxar, stora hagar och billig stallhyra. Vi skötte alls själva men vi var två som delade. Pga andra som stog i stallet så blev det tjafs och vi fick en lapp på våra boxdörrar att de skulle ta över hela stallet på 16 box. Jag tog mitt pick och pack och flyttade hem mina hästar redan nästa dag. Jag kan sakna stall för det är skönare att pyssla med hästarna inne men jag vet att de trivs super bra som de står nu. De har ett tält där det fylls på med en stor rundbal halm så fort det behövs dvs alltid torrt att ligga på. De har fri tillgång på stråfoder av väldigt bra kvalitet. Båda får betfor/lusern på morgonen och betfor på kvällen. Den stora väljer oftast att bara äta silaget. De är i super hull båda två och ingen av dem är lättfödda.

Jag har ofta valt stall för hagarna, att de är stora. Jag vill att mina hästar ska kunna vara ute länge i stora hagar. Samtidigt vill jag trivas själv annars trivs ju inte hästarna

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka