Varför 12 veckor?

utte

Trådstartare
Mamma katt har förolyckats och vi har fått hem vår lilla kattjej Arwen betydligt tidigare än vad som var tänkt. Hon är bara 9,5 vecka gammal och var minsta katten i kullen så hon är LITEN. Det är som tur var en framåt liten dam. Hon äter och dricker, busar och leker och fräser och skjuter rygg åt våra två vuxna hankatter (kastrerade).

Tidigare var ju den rekommenderade åldern att skilja ungarna från mamman ca 8 veckor. Varför ändrades detta till 12 veckor? Observera att jag inte på något sätt ifrågasätter detta. Jag vill bara veta för lilla Arwens skull. Vi vill ju så klart göra allt vi kan för henne. Vad händer under dessa veckor? Vad är det hon missar och inte får med sig från sin mamma?

Sv: Varför 12 veckor?

Präglingen på andra katter, dvs att "lära sig vara katt".

Edit: Rent fysiskt ska det nog inte vara några problem, och det faktum att ni har två katter sen innan tar nog bort en del av problemet, men bäst är att de får gå med sina syskon (+mamman) till 12 veckor.

Först en rättning, det är inte längre en rekomendation att katten ska vara kvar till 12 v, det är en lag. En lag som bara får frångås under speciella fall.

Sen har det att göra med kattens utveckling. Man har märkt att katter som flyttat från sin mamma och familj tidigare än 12 v lättare får beteendestörningar, typ snuttar på kläder, kissar utanför lådorna osv. Ju längre den får bo kvar, desto bättre klarar den flytten. Dom sista veckorna är en typ av dagisveckor, dom lär sig genom lek hur man är och pratar med andra katter. Många katter blir ju själva i sitt hem, då får dom inte den lärdomen på rätt sätt.
Egentligen tror jag dom sista veckorna inte är beroende av mamman enbart, utan kanske ännu mer av syskonen. Förlorar dom mamman tidigt är det bästa om man kan låta kullen få vara ihop sista veckorna upp till 12 v.
Bland uppfödare är det vanligt att katterna inte flyttar före 16 v, mest pga vaccinationer och annat och uppföljande av sånt. Där är dom flesta väldigt överens om att ju äldre kattungen är, desto bättre klarar den flytten från sin familj psykiskt.

En av våra hankatter har redan börjat agera "mamma". Det är faktiskt riktigt rörande att se dem. :love:

Först en rättning, det är inte längre en rekomendation att katten ska vara kvar till 12 v, det är en lag. En lag som bara får frångås under speciella fall.

Tack för din rättelse.

Egentligen tror jag dom sista veckorna inte är beroende av mamman enbart, utan kanske ännu mer av syskonen. Förlorar dom mamman tidigt är det bästa om man kan låta kullen få vara ihop sista veckorna upp till 12 v.

Ja den möjligheten är ju tyvärr borta. Ägarna var mycket snabba med att få iväg kattungarna. Det rör sig alltså om ett gäng stallkatter vars ägare inte tar sitt ansvar och kastrerar honkatterna vilket resulterar i nya kullar varje sommar. :crazy:

Vi får göra det bästa av situationen och hoppas att Legolas och Gimli (våra hankatter) blir mamma, uppfostrare och lekkompisar. Det ser ju så ut nu andra dagen hemma.

Ibland kan man inte göra nått, och om nu mamma katt är död så gäller ju inte lagen längre.
Det viktiga med denna ändring är dock att om mamman lever så ska man inte plocka hem för unga kattungar bara för att. Då kommer dessa personer aldrig lära sig.
Ett tips är att anmäla denna person till kommunen. H*n bryter mot flera lagar om h*n inte har tillstånd att ta så många kullar/år. Max 2 får man ta utan speciellt tillstånd som kostar allt från 1500 upp till flera tusen.

Ett tips är att anmäla denna person till kommunen. H*n bryter mot flera lagar om h*n inte har tillstånd att ta så många kullar/år. Max 2 får man ta utan speciellt tillstånd som kostar allt från 1500 upp till flera tusen.

Va? Får man bara, som privatperson, ta två kattkullar per år? Vad är det för tillstånd och avgifter som krävs sen? :confused: Finns det lag på det?

Det är ju faktiskt himla bra.
För det borde ju stoppa sådana fall som med 20-30 katter i en villa som kan hända ibland.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
563
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 277
Senast: Mahonia
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar