Farao
Trådstartare
I lördags ringde dom från stallet och sa att Owe (min häst) var dålig, jättestel i bakbenen och vinglade när han gick. Jag kastade mig i bilen och möttes av en gald häst som såg helt normal ut, nga varma eller svullna bakben, inte öm.
Men när jag ledde ut honom ur boxen vinglade hela baken och han hade besvär med att få med sig bakbenen. Konstaterade en lättare korsförlamning och ledde honom på stallplanen. Efter ca 30 min gick han helt som vanligt, inga tecken på att något var fel. gick ett tag till och släppte honom sedan i hagen, allt såg bra ut.
Åkte till stallet senare på em oxå, å han såg bra ut.
Igår tog jag in honom för en lugn skrittur för att få bort stelhet.. Sprang med hon för att kolla och ser då att han har problem med hö bak.
Longerar för att kolla om det är hälta eller stelhet. det är stelhet i hö bak.
MEN (nu mitt riktiga problem)
När jag longerar honom i trav haltar han plötsligt på höger fram. Inte mycket men ändå.. Inget i hoven och inga yttre tecken på att något är fel.
Varför har han blivit halt?? Kan korsförlamning orsaka hälta på framben??
Har ringt för tid på kliniken, men får komma först torsd. 22/6..
Hjälp mig..
Men när jag ledde ut honom ur boxen vinglade hela baken och han hade besvär med att få med sig bakbenen. Konstaterade en lättare korsförlamning och ledde honom på stallplanen. Efter ca 30 min gick han helt som vanligt, inga tecken på att något var fel. gick ett tag till och släppte honom sedan i hagen, allt såg bra ut.
Åkte till stallet senare på em oxå, å han såg bra ut.
Igår tog jag in honom för en lugn skrittur för att få bort stelhet.. Sprang med hon för att kolla och ser då att han har problem med hö bak.
Longerar för att kolla om det är hälta eller stelhet. det är stelhet i hö bak.
MEN (nu mitt riktiga problem)
När jag longerar honom i trav haltar han plötsligt på höger fram. Inte mycket men ändå.. Inget i hoven och inga yttre tecken på att något är fel.
Varför har han blivit halt?? Kan korsförlamning orsaka hälta på framben??
Har ringt för tid på kliniken, men får komma först torsd. 22/6..
Hjälp mig..