Knappsats

Trådstartare
Jag har en, mja, vän. Vi har känt varandra sen vi var små och gjort en massa saker tillsammans. Allt var hyggligt bra (om man bortser från tjafs som tjejer kan ställa till med) tills när jag i tonåren fick en häst.
Efter detta började hon säga det ena nedvärderande efter det andra om både mig och min häst vid varje tillfälle hon fick (jag är ingen toppryttare och jag har en ridtravare).
Nu har det gått ett gäng år och vi är äldre (en bit över 20), men tror ni att detta beteende slutat? Nej, så fort hon får tillfälle ska hon ge mig lite fina pikar om hur usel jag och hästen är.
Eftersom hästar var vårt gemensamma intresse så hade ju jag sett framför mig att hon kanske ville dela detta med mig (rida och ha kul ihop osv) men så blev det ju så klart inte eftersom hon skulle bevisa hur duktig hon var och att jag var så dålig (hon sa till och med till mig att jag inte är värd en häst. Eh?)
Jag har aldrig påstått att jag är duktig eller att jag har en topphäst, men när man får höra sånt där hela tiden känner man ju ofta att man behöver försvara sig.
Nåja, vad ska man göra och varför håller människan fortfarande på? Jag trodde först det handlade om avundsjuka (och att det därför skulle avta efter ett tag) men hon håller ju fortfarande på efter dessa år. Vad är meningen med detta beteende?
 
Sv: Varför?

Antagligen avundsjuka...

Har du pratat med henne om det? Skulle nog inte umgås med någon som beter sig så...
 
Sv: Varför?

Oj, sådär hade jag en 'kompis' som gjorde hela tiden sedan mellanstadiet till 9:an.
Men inte bara om hästeriet, utan det kunde gälla allt från hur dålig jag var på att sminka mig. Den här tjejen använde inte ens smink själv, men visst fan kunde hon allt om det.
Nu hade jag inte så många andra att vara med, så det var ju bara att stå ut med alla kommentarer. En vecka efter jul: ''Fan vad du har fått magfett Amanda, ska du inte gå ner snart? Det ser jätte fult ut''. Jag hade gått upp 3 kilo, som man brukar vid jul ^^

Några riktiga hejjare var ju att påpeka mitt klädval och annat framför killarna. ''Varför tog du tights idag? Är det inte för kallt? Hahaha...''
''Snart får du ta och raka benen, håren sticker ju ut genom strumpbyxorna!''
Ungefär så.

Tillslut blev jag så förbannad att jag slog till jävelskapet i trynet! :mad:

Inte konstigt att man har blivit utseendefixerad :crazy:
 
Sv: Varför?

Det finns ett enkelt knep för att slippa såna problem - umgås inte med såna missunnsamma personer! Alternativet är att försöka prata med henne om det först men jag skulle faktiskt inte lägga nån energi på det om hon inte har några särskilda kvaliteter som väger upp hennes sviniga beteende.

Om du ska ta upp det med henne får du se till att du gör det på rätt sätt. Säg inte "du är elak mot mig" utan istället "Jag känner att du beter dig såhär och det gör mig ledsen och jag vill att du slutar med det!"
 
Sv: Varför?

När hon säger någonting nästa gång så ifrågasätt det hela. "Men du, hur tänker du när du hela tiden klankar ner på mig och vad jag gör? Vad är poängen liksom?"

Du kommer inte att få något bra svar, utan du kommer få en dålig ursäkt till varför hon gör som hon gör. Antagligen kommer hon dock att få sig en bra tankeställare dock.

Men i slutändan så är det ingen vän, det är ingen kompis. Kompisar kan vara ärliga och säga som det är, men på ett konstruktivt och vettigt sätt. Denna tjejen är ju bara ute efter att trycka till dig. Dvs det är ingen vän.
 
Sv: Varför?

Jag förstår inte problemet, sluta umgås. Vad kan er vänskap rimligtvis ge dig? Skaffa vänner som behandlar dig bra istället.
 
Sv: Varför?

Jag resonerar som övriga här dvs tala om för personen att du inte längre accepterar att hon häver ur sig en massa kommentarer som sårar hela tiden. Om hon vill fortsätta umgås med dig får hon helt enkelt sluta.

Att ställa ultimatum är ett ganska effektivt sätt att få folk att få sig en tankeställare. Jag har också bitit ihop och bitit ihop i all oändlighet förut, men nu, när jag börjat säga ifrån när jag känner mig orättvist behandlad, oj vilken skillnad det blir på folks uppförande :)

Summa summarum: Säg ifrån på skarpen! Antingen försvinner hon för gott eller så skärper hon till sig (hennes val)! Båda alternativen gör det bättre för dig :)
 
Sv: Varför?

Gud vad avundsjuk hon är på dig, det skiner ju igenom så det skriker om det.

Hon är inte värd din vänskap, vänner skall vara trevliga mot varandra annars kan det kvitta
 
Sv: Varför?

Jag skulle fundera på några exempel på saker hon sagt och sedan tagit ett samtal med henne.
Förklara hur du uppfattat det hon sagt och att du tycker att det är jobbigt. Och att om hon inte slutar bete sig illa mot dig så vill du inte längre umgås med henne.

Jag har "gjort slut" med vänner och det är inte lätt. Men det är värre att stå ut med någon som sakta bryter ner en.
 
Sv: Varför?

Tycker att du skall säga till ding kompis att - efter som du inte tycker om mig eller min häst så lämna oss ifred!

Njut av stunderan hos din häst och försök att strunta i din kompis.
Ja jag vet att det är inte lätt och man tar till sig och blir ledsen. Men någon stans bottar allt i att din kompis är avensjuk.

Med vänlig hälsning
pudlan
 
Sv: Varför?

Mitt utseende är hon också på. Framförallt ska hon visa att hon är så mycket smalare än mig (men oj vad tyst hon var när det var tvärt om ett tag.....) och att jag är så tjock och borde därför inte äta som jag gör och fick det att låta som att jag är någon på 400kg istället för 60-65 (okej när man var liten, men detta var också i vuxen ålder). Jag reagerar på samma sätt här som tidigare, för det mesta tyst men håller tillslut med om alla fel och brister.

Förstår inte varför hon ska vara avundsjuk. På sätt och vis önskar jag att jag hellre hade haft samma möjligheter som hon (bara för att hon inte ägde hästarna hon red så gick det ju väldigt bra för henne om jag säger så) än att ha min egna häst. Äsch, jag förstår inte bara.

Försökte säga ifrån en gång, det slutade med att hon bara gjorde narr av mig.

Nu umgås vi inte så intensivt längre, ses sällan men pratar ibland. Problemet är att hon på många sätt är den enda person jag kan prata med, jag har inte några andra "kompisar" än mindre någon att prata hästar med.

Okej då antar jag att jag har tre val

1. Fortsätta som jag gör
2. Säga upp bekantskapen
3. Säga ifrån

Tvåan är väl det mest uppenbara valet känner jag, men då har man ju ingen
 
Sv: Varför?

Sluta umgås med henne. Men jag skulle nog prata med henne först, och sedan bryta upp.
Du kanske kan ge henne lite dåligt samvete vet du ;)

Men fortsätt för guds skull inte på samma sätt som du gör nu. Till slut kommer hon säga något som verkligen 'tar det det ska', och detär rätt svårt att komma över...
Sen tänker man ju ofta också 'Men vi har ju haft så roligt ibland, det kanske blir kul snart igen' och liknande, speciellt när man har varit 'vänner' så länge.

Jätte jobbigt sånt här, att folk inte kan lägga band på sin avundsjuka. :mad:
 
Sv: Varför?

Men snälla vännen! Hon är ingen riktig vän. Hon dränerar dig på ditt självförtroende och självkänsla och det ska du aldrig låta någon göra (been there, done that). Det kan till och med vara så att din sk. kompis är en orsak till att andra undviker att vara med dig? För det lär ju inte vara så att du är den enda personen som kompisen behandlar på liknande sätt.
 
Sv: Varför?

Min första tanke är, varför tillåter du en "kompis" bete sig på detta viset mot dig?
Be henne fara och fly åt skogen och leta efter en ny vän som inte bryr sig om hur du rider eller vilken ras du har mellan benen.
 
Sv: Varför?

varför behöver du ngn att prata hästar med? du har ju bukefalos :D bättre kan man inte få!

fram tills att jag träffade min tränare genom bukefalos för lastträning så hade jag ingen att prata häst med, förutom dom på jobbet, och det var inte så mycket prat då utan mer jobbrelaterat. ska man iväg till något event som t ex tävling eller ngn mässa så kan man ju höra på buke t ex om ngn annan ska dit, och vips så har man hittat fler att prata häst med!

en vän som får dig att må dåligt är ingen vän, säg ifrån och bättrar hon sig inte säg upp kontakten ett tag. det finns alltid nya vänner som väntar på dig, det gäller bara att hitta dem ;D
 
Sv: Varför?

Tvåan är väl det mest uppenbara valet känner jag, men då har man ju ingen

Vad har du nu då? "Någon" som beter sig svinigt och vidrigt respektlöst mot dig? (:mad::mad:)
Då är det väl bättre att släppa taget (berätta exakt hur du tänker och känner om hennes beteende, det kan hon behöva höra!) och lägga all energi-som hon nu tar av dig - på din fina häst, dina intressen och alla möjligheter att hitta nya vänner, för de finns där ute (och för all del här på buke, det finns en bukefalist i varje hörn, typ)

Stor styrkekram!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför?

Håller med flera andra - med ett sådant sätt är det ingen vän och ingen jag skulle vilja umgås med.
Det är inte kul att vara ensam, men jag känner att för egen del är det viktigaste att jag ska må bra och klankar någon ner sådär på mig så gör jag inte det. Då mår jag bättre även om jag är själv.

Istället gäller det att hitta sammanhang där man kan hitta folk som faktiskt är postitiva och ger energi istället för att stjäla.

Lycka till med ditt val!
 
Sv: Varför?

Folk kan bete sig väldigt konstigt styrda av missundsamhet och avundsjuka. Något DU måste fundera på är VILL du ha kvar den här människan som vän. TILLFÖR personen någonting alls till er relation.

Om det är så - då måste du ifrågasätta hennes beteende och säga till att du blir sårad av hennes kommentarer.

Om du INTE är i behov av den här vännen så "gör slut".

Jag uppfattar det som att hon är en "energitjuv" och dylika personer har jag avpolleterat bland min vänkrets. Hellre några få vänner som kan fylla på min energi (och tvärtom) än de som dränerar mig på energi.

Vad du har för häst och vad du vill med din ridning - det bestämmer endast du själv. Ingen anna ska styra över vilken nivå du vill befinna dig på. Det ska var KUL att ha häst ;)

STÅ PÅ DIG :D

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 732
Senast: Nepenthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 836
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 159
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 276
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp